‘Blijf in de kracht van jouw organisatie staan’
Op 29 februari organiseerde Wijzer in Vrijwillige Inzet, de vrijwilligerscentrale van Stichtse Vecht, een bijzondere vrijwilligersdag samen met medewerkers van het bedrijf Eurofiber. Maatschappelijk Makelaar Natasja Verhoogt vertelt: ‘Als je gaat samenwerken met bedrijven, is mijn tip: blijf in de kracht van jouw organisatie staan.’
Kun je een bijzonder moment delen van deze dag?
‘Ik fietste deze dag langs alle initiatieven om met zowel medewerkers van Eurofiber als de maatschappelijke organisaties in gesprek te gaan. Zo bezocht ik ook het Milieu Educatief Centrum. Daar kom ik tijdens het koffiemoment binnen wandelen. Henri zit samen met twee medewerkers van Eurofiber aan de koffie en stroopwafels. We hebben het over vrijwilligerswerk en over het feit dat zoveel mensen al vrijwilligerswerk doen, maar het niet als vrijwilligerswerk zien. Omdat het een klus is dat zo leuk is om te doen. En dat is ook vrijwilligerswerk: inzetten voor iets waar je interesse naar uitgaat. Jouw talent gebruiken voor een maatschappelijk doel. Zodra de koffie op is trekt iedereen z'n jas en laarzen weer aan. Ze gaan verder bouwen aan een solarbank: een bankje waar je op kunt zitten en tegelijk iets kan opladen.’
Hoe is de samenwerking met Eurofiber van start gegaan?
‘Eind januari ging de telefoon: ‘Met… van Eurofiber’. Mijn eerste reactie was: we hebben geen aanbod voor glasvezel nodig! Ze begon te lachen. ‘Nee wij hebben iets van jullie nodig!’
Omdat 2024 een schrikkeljaar is hebben we in februari een extra dag. Die dag wilde Eurofiber aan de medewerkers aanbieden om vrijwilligerswerk te doen. Diezelfde week zat ik nog bij hun aan tafel om te vragen wat de wensen waren.’
Wat zijn voor jou persoonlijk do’s & don’ts als het gaat om een succesvolle samenwerking?
‘Wij zijn geen evenementenbureau, maar een expertisecentrum voor maatschappelijke betrokkenheid. Daarom is mijn tip: blijf in de kracht van jouw organisatie staan. We hebben duidelijk naar elkaar uitgesproken wie wat ging oppakken. Wijzer in Vrijwillige Inzet benaderde de maatschappelijke organisaties en zodra een organisatie interesse had werden ze gekoppeld aan de contactpersoon van Eurofiber om het verder te organiseren.’’
Veel medewerkers van vrijwilligerscentrales en maatschappelijke organisaties moeten een drempel over om in contact te komen met een bedrijf. Hoe is dat voor jou?
‘Tot nu toe nemen de bedrijven contact met ons op. Maar als ik een bedrijf moet benaderen dan beeld ik mij vooraf in dat ik iets kom brengen. En zo’n gesprek voelt al heel anders dan wanneer je vanuit de gedachte ‘ik kom iets bij je halen’ contact opneemt. Je brengt een organisatie een tool om werkgeluk te verhogen en stress gerelateerde klachten te verlagen. Vrijwilligerswerk is meer dan alleen maar uren vullen met klusjes voor een ander. Iedereen die zich vrijwillig heeft ingezet weet: je krijgt er energie van. En dan is het helemaal mooi als je bij een bedrijf iemand te spreken krijgt die zelf ervaring heeft met vrijwilligerswerk. Ook een mooie tip: tijdens een event van Good Work vertelde Inge Voorhout van Utrechtse Uitdaging: vraag in een gesprek altijd aan wie je voorgesteld kan worden, zodat je altijd een volgende afspraak in de agenda hebt staan en je in beweging blijft.’
Hoe bereid jij je voor als je in gesprek gaat met een bedrijf?
‘Als ik de afspraak gepland heb met een organisatie zoals Eurofiber dan probeer ik vanuit het perspectief van het bedrijf erin te zitten. Waarom wil ik dit? Wat gaat het mij opleveren? En zo min mogelijk praten en zo veel mogelijk open vragen stellen. Op die manier leer je het bedrijf en hun wensen goed kennen en weet je vanuit jouw netwerk een mooie match te maken.’
Tegen welke uitdagingen loop je aan, als het gaat om samenwerken met bedrijven?
‘Wat mij betreft is de grootste uitdaging dat er heel veel verschillende projecten zijn rondom vrijwilligerswerk. En met het beschikbare aantal medewerkers en uren moet je keuzes maken. Dan kom ik toch weer bij mijn tip uit de eerste vraag: blijf in de kracht van jouw organisatie staan. Want als je jezelf voorbij loopt en twee keer zoveel tijd in project A stopt, dan hou je geen tijd over om project B ook op te starten. Maak gebruik van je netwerk en zorg dat je met jouw enthousiasme jouw netwerk hierin meekrijgt, zodat ook zij wat hulp kunnen bieden!’