Maatschappelijk Betrokken Ondernemen

Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO) is de vrijwillige bijdrage van bedrijven aan de samenleving door het delen van resources zoals mensen, middelen, munten en expertise. Naast de maatschappelijke impact blijkt dat MBO bijdraagt aan alle functionele gebieden binnen een organisatie, zoals marketing en HR-management. Aan de basis van de filosofie staat het 5M-model (Prof. dr. Lucas Meijs, Dr. Lonneke Roza van RSM).

Mensen

Vrijwillige inzet van medewerkers, als team of individu voor een helpende handen klus of om aandacht te geven aan mensen die het moeilijk hebben. Inzet van expertise van schilder tot advocaat. Inzet als coach, maatje of mentor, in het bestuur of met management ervaring. Of heb je wel eens gedacht aan een ‘social sabbatical’ dicht bij huis: voor een afgebakende opdracht, een vaste dag in de week, een aantal maanden of een jaar inzet van tijd en expertise van een medewerker voor een goed doel?

 

Middelen

Het kosteloos beschikbaar stellen van diensten en producten ter ondersteuning van een goed doel.

 

Munten

Het inzetten van geld voor jouw maatschappelijke partner om activiteiten mogelijk te maken.

 

Media

Het inzetten van jullie communicatiekanalen, zpals nieuwsbrief of social media kanalen van jouw bedrijf, om jouw maatschappelijke partner in de spotlight te zetten en een podium te bieden.

 

Massa

Het openstellen van jouw bedrijvennetwerk voor de wensen van maatschappelijke partners om hen verder op weg te helpen.

 

Missie

De uitdaging is als onderneming in te zetten op duurzame inzet en een partnerschap aangaan met een goed doel. Dat is waar veel sociale organisaties écht op zoek naar zijn. Dat begint met verankering van de maatschappelijke betrokkenheid in de missie en (HR), kernwaarden en strategie van het bedrijf.

 

 

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen