Stap 1

Zo vind je de juiste match met een non-profit organisatie

Het kan een hele klus zijn uit te zoeken met welke maatschappelijke of non-profit organisatie je wilt samenwerken en om hen te vinden. Bijgaand vind je een handige checklist om je wegwijs te maken. Zo kun je je bijvoorbeeld aansluiten bij de goede doelen waarmee je bedrijf al samenwerkt, een lokale maatschappelijke beursvloer (online) bezoeken, een professionele intermediair inschakelen of je aansluiten bij bestaande initiatieven. Ook vind je tips hoe je tot een goede samenwerking komt en waar je dan op let. Verder ontdek je in stap 1 hoe veelzijdig medewerkersvrijwilligerswerk is.

Check voordat je start

Begin je vanuit het aanbod van jouw bedrijf of medewerkers of start je vanuit de behoefte van de non-profit organisatie? In de praktijk zien we dat veel activiteiten vanuit het bedrijfsaanbod starten. Dit sluit niet altijd aan op de behoefte van de maatschappelijke organisatie. Wees je daarvan bewust en check van tevoren een aantal zaken.

  • Wat zijn de randvoorwaarden van je bedrijf met betrekking tot ureninzet onder werktijd? 65 procent  van de bedrijven geeft medewerkers de mogelijkheid om binnen bedrijfstijd deel te nemen aan vrijwilligerswerk. Dan gaat het vaak om 1 á 2 dagen per jaar, in sommige gevallen een week. Hoe is dat bij jouw bedrijf? En welke vorm van vrijwilligerswerk past goed bij jouw organisatie (zie ook de menukaart).
  • Zijn er al vaste samenwerkingspartners of is er vrijwilligersbeleid met randvoorwaarden voor de keuze van non-profit organisaties?
  • Wat is het beschikbare budget voor eventuele bijdragen in de materiaal- en cateringkosten? 
  • Heeft jouw bedrijf é é n of meerdere van de 17 wereldwijde Sustainable Development Goals (SDG&rsquo s) als focus en kun je deze gebruiken voor je keuze voor bepaalde maatschappelijke organisaties?
  • Vind een goede balans tussen het aansluiten bij het beleid en de bedrijfscultuur en de passie van je medewerkers.

Hoe vind je een passende non-profit organisatie?

  • Schakel professionele bemiddelaars in
    Schakel professionele bemiddelaars in die vrijwilligers uit het bedrijfsleven koppelen aan vragen van het maatschappelijk veld. Deze lokale of landelijke intermediairs hebben een groot netwerk, ontzorgen en weten waar de behoeftes liggen. Vaak zijn de vragen van maatschappelijke organisaties zichtbaar op hun platform of gaan ze op zoek en bieden hulp bij jouw aanbod. Meestal werken ze niet commercieel, maar om hun uren te compenseren en hun continuï teit te waarborgen, kunnen er kosten verbonden zijn aan hun dienstverlening. Je vindt ze op het Good Busy platform.
  • Met welke goede doelen werkt je bedrijf al samen?
    Check of je bedrijf al vaste samenwerkingspartners heeft. Of breng in kaart met welke maatschappelijke organisaties en goede doelen jouw bedrijf al eerder heeft samengewerkt. Omdat je hen kent, weet je waarschijnlijk beter wat hun behoefte is. 
  • Vraag het collega&rsquo s en gebruik hun netwerk 
    Informeer bij collega&rsquo s of ze zelf al ergens actief zijn of iemand kennen vanuit hun netwerk, 43 procent  van de Nederlanders is als vrijwilliger actief.
  • Bezoek lokale beursvloeren of matchevents
    Meld je aan en bezoek de gratis toegankelijke lokale bijeenkomsten, zoals de maatschappelijke Beursvloer of Meet & Match. De Maatschappelijke Beursvloer is een matchevenement dat vraag en aanbod tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties verbindt. Het levert nieuwe contacten, netwerken en samenwerkingsverbanden op. In sommige plaatsen gebeurt dit via een online matchevent.
  • Hou het lokaal en dichtbij huis
    Als je kantoor in een bepaalde plaats gevestigd is, zoek dan een maatschappelijke organisatie in de nabije omgeving. Dat vergroot de kans dat geï nteresseerde vrijwilligers wellicht nog een keer terugkomen en versterk je tegelijkertijd je lokale verbondenheid.
  • Sluit aan bij (inter)nationale initiatieven
    Gedurende het hele jaar kun je medewerkersvrijwilligerswerk inzetten. Maar er zijn ook diverse momenten waarop je als bedrijf kunt aanhaken, zoals:

    • Het Oranje Fonds organiseert jaarlijks in maart op vrijdag en zaterdag de landelijke actie NLdoet. Op deze website vind je vanaf januari al mogelijkheden, ook voor groepen.April: Good Deeds Day - jaarlijks is er een wereldwijde &lsquo Good Deeds&rsquo dag in meer dan 100 landen

    • 22 april rondom Earth-Day, aan de slag in de natuur

    • September: World clean up day

    • Rond 25 september: SDG-action Day hé t Nederlandse evenement over de Sustainable Development Goals (Duurzame Doelen)

    • of bijvoorbeeld Week tegen eenzaamheid (eind september), de Dag van de duurzaamheid (8 oktober), Wereldarmoededag (17 oktober), Nationale Vrijwilligersdag (7 december) etc.
  • Spring in op de actualiteit
    Een voorbeeld: toen het zuiden van Nederland werd getroffen door hoogwater kon je je eenvoudig aanmelden via Natuurmonumenten om als vrijwilliger mee te helpen met opruimacties.

Denk ook aan:

Het sociaal domein en het bedrijfsleven zijn niet altijd elkaars natuurlijke omgeving.
Soms zijn het twee verschillende werelden. Samenwerking is dan een uitdaging door de verschillende manieren van werken en taalgebruik. Beide partijen onderschatten soms hoeveel tijd er in de voorbereiding zit.

Aan iedere match of samenwerking zitten risico&rsquo s: denk bijvoorbeeld aan verloren uren.
Zo vraagt de organisatie en begeleiding van (groepen) vrijwilligers van de non-profi t organisatie veel voorbereidingstijd en energie. Dat kan soms ten koste gaan van de kernactiviteiten en aandacht voor de doelgroep. Soms is het moeilijk om in te schatten hoeveel tijd er nodig is om de wens van de non-profit organisatie af te ronden. Hier ligt het risico op onafgemaakte activiteiten.

Vaak heeft een bedrijf budget voor &lsquo afdelingsuitjes&rsquo en zet dit budget in om vrijwilligersteams mogelijk te maken.
Non-profit organisaties kunnen meestal een financië le bijdrage goed gebruiken om de bijbehorende activiteitkosten zoals materialen of catering te dekken. Wees je ervan bewust dat het voor veel non-profit organisaties tijdrovend en ronduit frustrerend is als bedrijven gaan &lsquo shoppen&rsquo bij verschillende organisaties en vervolgens é é n partij kiezen. En alle gesprekken en het werk van de non-profit organisatie voor niets bleken te zijn. 

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen