De kans van (filantropisch) samenwerken met bedrijven - vanuit wetenschappelijk perspectief

ProfielfotoIris de Jong 12-10-2021 1562 keer bekeken 0 reacties

Begin

01-11-2021 om 15:30

Einde

01-11-2021 om 16:30

Maximaal aantal aanmeldingen bereikt, je kunt je niet meer aanmelden.

Locatie

Online via MS Teams

Kennisboostsessie voor (vrijwilligers)organisaties die willen verkennen hoe zij op filantropische wijze kunnen samenwerken met het bedrijfsleven


Veel bedrijven dragen op verschillende manieren bij aan de maatschappij en zetten zich in voor maatschappelijke organisaties. Bedrijven dragen bij door middel van filantropie (via giften en sponsoring), maar ook door het in bedrijfsverband organiseren en stimuleren van werknemersvrijwilligerswerk. Zij ontplooien deze initiatieven vaak in het kader van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen en geven op deze manier invulling aan hun maatschappelijke betrokkenheid. Dit is ook wel bekend als corporate philanthropy (bedrijfsfilantropie)

Voor veel maatschappelijke (vrijwilligers)organisaties vormen bedrijven een relatief onbekende partner. Bedrijven denken en werken daarnaast anders dan maatschappelijke (vrijwilligers) organisaties of de partijen waar al veel mee wordt samengewerkt (bijv. fondsen of de overheid). Hierdoor is een samenwerking tussen maatschappelijke (vrijwilligers) organisaties en het bedrijfsleven niet altijd vanzelfsprekend.  Maar hier liggen wel kansen voor extra middelen en ondersteuning. Een goede strategie om samen te werken met het bedrijfsleven begint met een goed begrip van corporate filantropy en de kansen die dit concept biedt voor maatschappelijke organisaties.

Waarom geven bedrijven geld, tijd of materiaal aan maatschappelijke organisaties? Wat zijn de trends die we zien wanneer het aankomt op de maatschappelijke betrokkenheid van bedrijven? Wat voor bedrijven passen bij welke vrijwilligersorganisatie? Wat levert een samenwerking de vrijwilligersorganisatie (en/of het bedrijf) op?  Met welke uitdagingen moet je rekening houden? En meer praktisch: Waar begin je als vrijwilligersorganisatie? Dit zijn allemaal vragen die beantwoord worden tijdens deze kennisboostsessie.

Deze kennisboostsessie wordt verzorgd door Dr. Stephanie Koolen-Maas. Zij werkt als onderzoekster bij Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit en bij het Centrum voor Filantropische Studies aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Zij is in 2020 gepromoveerd op kortstondig vrijwilligerswerk en corporate philanthropy. In haar onderzoek aan Rotterdam School of Management onderzoekt zij (duurzaam) vrijwilligersmanagement en vrijwilligerswerk. 

 

Als onderzoeker bij het Centrum voor Filantropische Studies is zij betrokken bij ‘Geven in Nederland’. Dit is een tweejaarlijks onderzoek waarin het geefgedrag van huishoudens, nalatenschappen, fondsen, bedrijven en kansspelen macro-economisch in kaart wordt gebracht. Hier werkt zij mee aan het onderzoek naar vrijwilligerswerk, nalatenschappen en het geefgedrag van bedrijven in Nederland. 

Deze kennisboostsessie is voor (vrijwilligers)organisaties die willen verkennen hoe zij op filantropische wijze kunnen samenwerken met het bedrijfsleven.

Deelnemen

De registratie van deze sessie is gesloten, maar via deze link kun je alsnog deelnemen aan de sessie. Laat het ons gerust weten indien er nog vragen zijn via mensenmakennederland@nov.nl.


Kennisboostweek Nieuwe Gezichten: de kennis voor de een is de inspiratie voor de ander  

Cookie-instellingen