Een goede balans - Samenvijf

Soms heb je als ondernemer het gevoel dat je het wiel helemaal zelf moet uitvinden, terwijl je vermoedt dat er nog veel meer enthousiaste bedrijven zijn die ook op zoek zijn hoe ze hun social impact vorm kunnen geven. Good Busy verbindt deze sociaal bewogen bedrijven met elkaar door middel van uitwisselings- en inspiratiebijeenkomsten. Door kennis met elkaar te delen of ondernemers met elkaar in contact te brengen.

Grote bedrijven & Foundations

Regelmatig worden er voor grote corporates en MKB-bedrijven en Corporate Foundations speciale Good Busy Kenniscafés georganiseerd waarin koploper-bedrijven samenkomen om kennis en ervaringen uit te wisselen rondom het vergroten van social impact en de samenwerking tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties. Op onze agenda vind je de data van deze bijeenkomsten.

 

 

MKB-bedrijven

MKB-ondernemers ontmoeten elkaar rondom maatschappelijke thema's in het Good Busy MKB-café. Waar ervaren MKB-ondernemers op het gebied van social impact en vrijwillige inzet, hun kennis delen met ondernemers die hier net mee gestart zijn of juist mee aan de slag willen. Op de agenda van Good Busy vind je de data van deze bijeenkomsten.

 

 

Intermediairs & Vrijwilligerscentrales

 

Samen sterk. Een belangrijke schakel tussen maatschappelijke organisaties en bedrijven zijn (lokale) intermediairs en vrijwilligerscentrales. Good Busy brengt deze partijen regelmatig bij elkaar om samen voor nog meer social impact te zorgen. Wil je als intermediar of vrijwilligerscentrale aansluiten, neem dan contact met ons op via goodbusy@nov.nl 

Ben je als bedrijf op zoek naar een intermediair om jullie te helpen bij jullie medewerkersvrijwilligerswerk. Kijk dan eens bij de Good Busy wegwijzer en vind een intermediar in jouw omgeving.

 

 

Een kop koffie?

 

Heb je een andere vraag aan het team van Good Busy, heb je een mooi voorbeeld om te delen of ben je juist op zoek naar een andere ondernemer om van de leren of samen mee op te trekken, neem dan gerust contact met ons op voor een (virtuele) kop koffie en wij helpen je graag verder. goodbusy@nov.nl

 

 


 

 

 

 

 

Uitgelicht

De detacheringswereld mocht best een beetje opgeschud worden. Dat vonden Frans Zantman en co-founders Norbert van Sinderen en Ezra Hendriks toen ze vijf jaar geleden Samenvijf oprichtten. Het idee? Een afwisselende week door werk af te wisselen met maatschappelijke inzet.

De tweehonderd collega’s die via Samenvijf gedetacheerd worden, werken veelal in het sociale domein, veelal de zorg en overheid. Van communicatiespecialisten tot Wmo-consulenten: de werknemers van het bedrijf zijn overal in het land te vinden. “Toen we het bedrijf oprichtten, werkten we al in de wereld van de detachering. Bij de generatie tussen de 25 en 35 jaar merkten we toen een toenemende behoefte aan zingeving binnen het werk. Zij willen graag iets doen dat ertoe doet en impact maken in de maatschappij.”

Vier plus één

De naam van het bedrijf is ontleend aan het concept van een werkweek van vijf dagen, waarvan je er vier bezig bent met je werk en eentje besteedt aan maatschappelijke inzet. Dat is dus samen vijf. “In de praktijk is het allang niet meer die vijfde dag, want iemand die drie dagen bij ons werkt, kan zich naar verhouding ook vrijwillig inzetten. Bovendien mag iedereen zijn eigen moment kiezen. Of dat nu maandag of vrijdag is, maakt niet uit.”
Alle mensen die bij en via Samenvijf aan de slag gaan, krijgen binnen hun arbeidsuren de ruimte om zich in te zetten bij een maatschappelijke organisatie. “Ze kunnen kiezen of ze aansluiten bij de maandelijkse initiatieven waarbij we met een groep aan de slag gaan of dat ze zelf iets kiezen in hun eigen regio en netwerk.”

Een nog grotere lach

Voor Frans en zijn compagnons heeft deze inrichting van de werkweek meerdere redenen. “We leveren een bijdrage aan de maatschappij én zorgen voor een afwisselende werkweek, waardoor werknemers meer plezier en energie hebben. Dat geeft een goede balans.” Bij zichzelf merkt hij ook hoe het is om die maatschappelijke bijdrage te leveren. “Elke maand doe ik mee met de groepsklus en dan ga ik op vrijdagmiddag met een nog grotere lach naar huis dan ik normaal al doe. Het voelt goed, of we nu een verzorgingshuis op stelten hebben gezet of koeien hebben geschoren op een zorgboerderij.”
Bij de groepsklussen zijn rond de twintig collega’s aanwezig. “Het leuke is dat wij als werkgever op die manier ook in contact blijven met onze werknemers. Omdat ze overal in het land werken, mis je het informele praatje in de gangen en het is mooi dat het op de gezamenlijke dagen wel kan. “Het is toch anders als je samen pannenkoekenbeslag staat te kloppen dan aan een bureau op kantoor.”

Kwetsbaren

De maatschappelijke projecten waaraan een bijdrage wordt geleverd, richten zich vooral op de kwetsbaren in de samenleving. “We willen graag de afstand verkleinen tot de mensen waarmee onze medewerkers normaal werken. Omdat veel collega’s in het sociale domein actief zijn, krijgen ze vaak te maken met kwetsbare doelgroepen. Tijdens het werk is er toch altijd een hiërarchie van medewerker tot klant. Tijdens het vrijwilligerswerk maken ze op een andere manier kennis met de doelgroep. Wij merken dat het bijdraagt aan de kwaliteit en het plezier van het werk dat ze leveren. Het is tevens een manier om nieuwe kwaliteiten te ontdekken of kwaliteiten die iemand al had in te zetten ten behoeve van een ander.”
Frans zelf herinnert zich een dag waarop hij zich samen met anderen inzette bij een woongroep voor mensen met een verstandelijke en visuele beperking. “We zijn gaan wandelen en hebben de dag meegedraaid. Je bent dan uit de eigen bubbel en ziet hoe goed je het zelf hebt. Op dat moment draait het even niet om je eigen carrière, maar om wat je voor een ander kunt betekenen.”
Dat het concept van Samenvijf goed werkt, merkt Frans elke dag. “Ik ben best wel een trotse werkgever als ik merk met hoeveel plezier mensen bij ons werken.”

Fotograaf: Erik Borst

Afbeeldingen

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen