Beter de missie volbrengen door inzet van bedrijven

882 keer bekeken

Kennis en ervaring van de één is de oplossing voor de ander. Good Busy heeft veel kennis en inspiratie verzamelt en hier in de online bibliotheek bij elkaar gebracht. Laat je op deze pagina inspireren door goede voorbeelden uit het land, onderzoeken uit binnen- en buitenland, praktische tools, tips en tricks, literatuur, webinars en nog veel meer. En zie je door de bomen het bos even niet, we hebben de informatie hieronder ook per onderwerp voor je verzameld.

 

 

 

 

Hoe verrijkend en waardevol het is als bedrijven zich inzetten voor een maatschappelijke organisatie, weet Roy Kreeftmeijer als geen ander. Toen hij nog bij een bedrijf werkte, ging hij zelf als vrijwilliger aan de slag. Nu werkt hij bij een maatschappelijke organisatie en ziet de andere kant.

Het bedrijf was ICM opleidingen & trainingen en de maatschappelijke organisatie Taal Doet Meer. Intussen is hij zelf de directeur van die laatste organisatie. En ICM? Daar werkt hij nu mee samen. Taal Doet Meer is een professionele vrijwilligersorganisatie die met duizend vrijwilligers het dubbele aantal mensen helpt om taalvaardiger te worden. “Bij ons gaat het om ontmoetingen, de taal en de stad Utrecht. Door allerlei projecten helpen we mensen die laag taalvaardig zijn. Je moet denken aan nieuwe Nederlanders, maar ook mensen die hier zijn geboren en een taalachterstand hebben.”

Het uit-je-bubbelverhaal bleek waardevol

Zelf was hij in zijn tijd bij ICM gekoppeld aan een Utrechtse jongen in een gezin met een zwakbegaafde moeder. “School’s Cool heette dat project en ik begeleidde hem anderhalf jaar in de overgang van groep acht naar de middelbare school. Zo hielp ik met huiswerk en we gingen op pad. Taal is overal, dus dat kun je in elke situatie oefenen.” Het traject opende Roy behoorlijk de ogen. “Ik dacht, in alle eerlijkheid, dat ik wel even de boel ging fixen. Dat ik als een superheld zijn taalachterstand ging wegwerken. Dat zoiets in de praktijk toch wat anders gaat, was een echte eye-opener. Ik heb een bijdrage kunnen leveren op korte en hopelijk lange termijn, maar eigenlijk had ik het zelf nog veel beter voor elkaar willen hebben. Dat ging alleen niet, want die jongen zat in een complexe situatie. Dat het leven niet altijd maar zo makkelijk gaat zoals jijzelf gewend bent, is iets dat ik geleerd heb. Wat dat betreft vond ik het heel verrijkend. Het bekende uit-je-bubbelverhaal bleek waardevol.”

Medewerkersvrijwilligerswerk gaat steeds meer leven

Niet heel toevallig, want hij vond de organisatie nu eenmaal leuk, kwam hij zelf bij Taal Doet Meer te werken. “ICM draag ik nog steeds een warm hart toe, want het is gewoon een leuk bedrijf en daarom is het fijn om met ze samen te werken. Ze helpen ons met mensen, munten en middelen. Onze medewerkers mogen er tegen kostprijs trainingen volgen, we krijgen een jaarlijkse donatie en werknemers van ICM zetten hun tijd in voor ons. Elke week gaat iemand van het bedrijf naar de bibliotheek in de wijk om voor te lezen aan een groep kinderen.”Roy ziet dat medewerkersvrijwilligerswerk steeds meer gaat leven. Ook andere bedrijven in Utrecht zijn intussen betrokken bij het voorlezen, waaronder Cap Gemini, Rabobank en een advocatenkantoor. “Op meerdere locaties van de bibliotheek zijn medewerkers van die bedrijven aan het lezen. Dat is toch geweldig? Ook lopen er vele maatjestrajecten, zoals die ik zelf destijds deed. En iets heel anders, was een consultancybureau dat pro bono een MT-traject met ons deed. Daar kunnen wij als organisatie verder van professionaliseren, net zoals met de trainingen van ICM, dus daarvoor ben ik ze heel dankbaar.”
 

Het mes snijdt aan twee kanten

Zo nu en dan loopt Roy de bieb binnen wanneer hij weet dat er een voorlezer is. Aandachtig luisterende kinderen ziet hij. Vrolijke gezichten. Moeders die erbij zitten. “Dat de ouders blijven, is een goed teken. Ik hoop dat ze het belang van taal zien en ook thuis gaan voorlezen.” De voorlezers zijn net zo blij. “Als ik vraag hoe het was, merk ik keer op keer dat ze er zelf ook veel aan hebben. Ze komen in een wereld die ze niet zo kennen. Het mes snijdt aan twee kanten: zij zijn een ervaring rijker en het helpt ons enorm in de uitdaging om voldoende vrijwilligers te hebben.” Wat Roy betreft laten bedrijven een kans liggen als medewerkers niet de mogelijkheid krijgen zich vrijwillig in te zetten. “Mensen kunnen er veel van leren en zich verder ontwikkelen.” Dat geldt voor ons als maatschappelijke organisatie andersom ook: door de inzet van bedrijfsvrijwilligers kunnen we beter onze missie volbrengen.”

Meer weten over zaken omtrent medewerkersvrijwilligerswerk? In de strategische toolkit van Good Busy is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Lees hier de info of vraag de toolkit aan.
Je kunt je ook aanmelden voor de Good Busy nieuwsbrief en ons volgen op LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten van Good Busy en de trends en ontwikkelingen op het gebied van medewerkersvrijwilligerswerk.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen