In hun maatschappelijk jaarverslag 2023 staat beschreven hoe dit onderzoek tot stand kwam en wat het beide partijen heeft gebracht.
Bas van der Heijden (managing consultant Sociaal Domein bij BMC) voerde samen met BMC-collega’s uit de domeinen Fysiek Domein en Bestuur & Organisatie voor Jantje Beton een onderzoek uit naar de toekomstbestendigheid van speeltuinen. Samen met Dave Ensberg, destijds directeur-bestuurder van Jantje Beton, vertelt Bas over deze mooie opdracht in het kader van SROI.
Hoe ziet de toekomst van de speeltuin eruit?
Jantje Beton behartigt de belangen van het spelende kind en zet zich in voor meer speelplekken. Over de toekomstbestendigheid van die speelplekken – Nederland kent ruim 700 beheerde speeltuinen – maakt Jantje Beton zich zorgen. Dave Ensberg legt uit waarom: ‘Financiering is onzeker, het aantal vrijwilligers bij speeltuinen neemt af, en we leven in een tijd waarin kinderen minder buitenspelen dan ooit, onder andere vanwege het toegenomen schermgebruik.’ Daarom klopte Jantje Beton bij BMC aan met de vraag om onderzoek te doen naar de speeltuin van de toekomst. ‘Hoe ziet die er bijvoorbeeld uit als het gaat om inhoudelijke functies voor kinderen, de organisatie met vrijwilligers of professionals, financiering met subsidies, wetgeving, en de wijze waarop je een brede buurtfunctie kunt vervullen?’
Samen langs de velden
Bas ging met de vraag van Jantje Beton aan de slag en betrok collega’s van andere domeinen bij dit onderzoek, vanwege het integrale karakter. ‘Voor BMC is dit een heel mooi project om domeinoverstijgend onze brede kennis optimaal te benutten.’ Het team ging samen op pad. ‘We gingen letterlijk en figuurlijk langs de velden. Zo zijn we van Enschede tot Leiden en van Amsterdam tot Limburg bij speeltuinen gaan kijken. We spraken met besturen van speeltuinen, met de gemeente, maar ook met speeltuinontwikkelaars. Zij vertelden ons waar ze tegenaan lopen, hoe ze de samenwerking met hun omgeving ervaren en wat ze belangrijk vinden voor de speeltuin van de toekomst.’
SROI als een cadeau aan het goede doel
Dave en Bas zijn beiden zeer enthousiast over dit project, dat BMC in het kader van SROI pro bono uitvoerde. Dave: ‘Ik vind het fantastisch werk! Het is voor ons als goed doel een cadeau. Wij zijn afhankelijk van donaties, dus elke euro die we zouden moeten uitgeven aan een adviesbureau, kunnen we niet uitgeven aan het financieren van speelplekken en het buitenspelen van kinderen. Het mooie is dat Bas en zijn collega’s op topniveau functioneren en deze opdracht uitvoeren alsof het een betaalde opdracht is. Daarnaast zie je dat ze hart hebben voor de publieke sector en ook intrinsiek gemotiveerd zijn om dit werk te doen.’ Bas: ‘Hoewel we deze opdracht niet anders dan normaal aanvliegen, voel je als team wel dat je voor een goed doel bezig bent en dat je echt kunt bijdragen aan een betere samenleving. Hoewel je procesmatig doet wat je gewend bent, levert het veel voldoening op. Daarbij kan ik zeggen dat het vanaf het begin al een heel fijne samenwerking was met Dave en zijn collega’s bij Jantje Beton. Je kon merken dat we elkaar het beste gunnen.
Een white paper, een manifest en een seminar
‘We schrijven op basis van ons onderzoek een white paper, waarin we uiteenzetten hoe wij tegen de toekomst van speeltuinen aankijken en wat daarin van belangis’, zegt Bas na afloop van het onderzoek. Daarnaast heeft BMC een conceptmanifest aangeleverd, waarmee Jantje Beton de boer op kan gaan. ‘Vanuit dat manifest moet er een urgente oproep komen aan de overheid, om te komen tot een wet op het speeltuinwerk. Er is nu namelijk geen wettelijke bescherming van speeltuinen. Tot slot heeft Jantje beton op 3 november een seminar georganiseerd over de ‘Speeltuin van de Toekomst’, om zowel rijksambtenaren, gemeenteambtenaren als de hele speeltuinbranche te informeren over de uitkomsten van het onderzoek. Tijdens dit seminar gingen kandidaat-Kamerleden in debat over het belang van buitenspelen en bewegen.’
Zonder budget toch een geniaal advies
Dave en Bas hopen dat hun goede ervaring in deze samenwerking ook anderen aanspoort om in het kader van SROI een opdracht uit te voeren. Dave: ‘Ik denk dat veel organisaties in de goededoelenbranche zich niet bewust zijn van de SROI-mogelijkheden, terwijl dit een heel mooie oplossing is als je geen budget hebt, maar wel wacht op een geniaal advies waar je organisatie mee vooruit geholpen is. Daarbij werkt dit wederkerig: de adviseurs die voor je aan de slag gaan, leren ook iets van jouw organisatie of sector.’ Bas beaamt dat: ‘Het heeft mijn horizon zeker verbreed. Je ziet in de praktijk waar je het voor doet en hoe divers de samenleving is. Ik heb echt weer nieuwe inzichten op kunnen doen.’ Dave: ‘Ook voor werkgevers is dit een buitenkans. Je voldoet aan je SROI-verplichting en geeft je medewerkers tegelijkertijd de gelegenheid om vrijwilligerswerk te doen op hun eigen werkniveau, voor iemand die er waanzinnig blij mee is.
Dit artikel is integraal overgenomen uit het Maatschappelijk Jaarverslag 2023 van BMC.