Meer medewerkers mobiliseren

199 keer bekeken

Steeds meer bedrijven geven tijd aan hun medewerkers om medewerkersvrijwilligerswerk te doen, maar lopen ook tegen uitdagingen aan om ze te mobiliseren. In deze korte video delen twee bedrijven uit ons netwerk hoe zij hiermee omgaan en welke succesvolle oplossingen zij gevonden hebben.

Volgens onderzoek van Geven in Nederland (2024) zijn er twee obstakels waar bedrijven tegenaan lopen in de organisatie van een medewerkersvrijwilligerswerk-programma, namelijk:   

  • Hoe medewerkers te motiveren om deel te nemen.   
  • Hoe je programma te organiseren binnen het bedrijf.  

In de praktijk loopt men er ook tegenaan dat medewerkers erg enthousiast zijn, maar wegens de ‘dagelijkse drukte’ uiteindelijk toch niet deelnemen. Hoe neem je deze drempel weg en zorg je ervoor dat dit enthousiasme wordt omgezet in daadwerkelijke actie? 

Uit de praktijk van EXACT & APG

Tijdens een Good Busy Kenniscafé, deelden gastsprekers Annemarije Dérogée, Head of corporate communications bij Exact en Juul Jeurninck-Janssen, adviseur Duurzaamheid bij APG hun praktijkervaring met het mobiliseren van hun collega's om deel te nemen aan het bedrijfs-vrijwilligerswerkprogramma. Kijk de video hieronder (ca. 4 minuten).

 

 

 

Wat doet Exact om een medewerkersparticipatie van meer dan het dubbele te behalen? En ook APG heeft een hogere participatie dan gemiddeld. Wat zijn de succesfactoren en wat werkt niet?

Wat beide bedrijven succesvol doen is:

  1. Partnerschappen & samenwerken met vaste non-profit partners
    Hoewel de inzet veelal een dag of dagdeel is waarin medewerkers vrijwilligerswerk doen zorgt de samenwerking met vaste non-profit partners voor een stuk continuïteit en relatie. Bij APG legt men meer nadruk op samen met collega’s of met het team mee te doen: een team gaat een partnerschap aan met een eigen gekozen goed doel/stichting.
  2. Leiderschap - goed voorbeeld
    Management en directie geven het goede voorbeeld en doen ook mee. Daarnaast vertellen ze er ook over tijdens personeelsbijeenkomsten en roepen medewerkers op om mee te doen. Intern is er ook een netwerk van ambassadeurs of koplopers opgezet van 8 – 10 medewerkers die zicht verbonden voelen met vrijwilligerswerk en dit ook willen uitdragen in de organisatie.
  3. Communiceren, communiceren en communiceren;
    De communicatie aan laten sluiten op de kernwaarden van de organisatie.
    Doelgroepcommunicatie: Juul van APG heeft onderzoek gedaan onder de medewerkers en aan de hand van de vrijwilligersreis (toerist – reiziger - gids) Ze benadert nu medewerkers op verschillende manieren met verschillende soorten activiteiten - vanuit de drie persona’s.
  4. Faciliteren van vrijwilligersactiviteiten
    Beide organisaties hebben een interne website voor het delen & vinden van activiteiten. Met het online platform ‘APG Makes a Difference’ stimuleert APG om met de door hen gekozen thema’s van duurzaamheid, inclusiviteit, vitaliteit en financiële fitheid aan de slag te gaan. Exact haakt ook aan op de landelijke NLDoet dag.  

Inzicht uit onderzoek

Uit het nationale onderzoek van Geven in Nederland blijkt eveneens dat gemiddeld 31% van de medewerkers deelneemt aan een medewerkers-vrijwilligerswerkprogramma. Hetzelfde onderzoek geeft aan dat meer dan 75% van de medewerkers overweegt deel te nemen als je aandacht geeft aan de volgende zaken:

  1. Impact first, stem activiteiten af op de behoeftes van de maatschappelijke organisatie en zet het maken van impact voorop.
  2. Leidinggevenden doen mee en geven goede voorbeeld
  3. Sluit aan bij de interesses van de medewerkers en geef keuzevrijheid

De volgende stap

De aanwezige bedrijven aan het kenniscafé gingen geïnspireerd aan de slag met een vervolgstap. Vervolgstappen die zij formuleerden waren o.a.:

  • Leidinggevenden stimuleren het goede voorbeeld te geven.
  • Meer employee led initiatieven mogelijk maken
  • Medewerkersvrijwilligerswerk toevoegen aan de onboarding programma
  • Nog meer communiceren en elkaar inspireren via nieuwsbrief en het opzetten van een community   
  • In de communicatie ook de waarden van ons bedrijf en de link met vrijwilligerswerk beter naar voren laten komen.

Welke stap ga jij zetten om meer medewerkers te mobiliseren voor jullie medewerkersvrijwilligerswerk-programma?
 

Wil je meer weten over zaken omtrent medewerkersvrijwilligerswerk? In de strategische toolkit van Good Busy is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Lees hier de info of vraag de toolkit aan.

Je kunt je ook aanmelden voor de Good Busy nieuwsbrief en ons volgen op LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten van Good Busy en de trends en ontwikkelingen op het gebied van medewerkersvrijwilligerswerk.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen