De afgelopen vijftien jaar is samenwerking tussen bedrijven en non-profitorganisaties met de inzet van medewerkersvrijwilligerswerk steeds gebruikelijker geworden. Dit heeft voor beide partijen veel positieve effecten, maar er zijn ook uitdagingen. De auteurs roepen non-profitorganisaties op om meer eisen te durven stellen aan bedrijven, om zo de impact van het vrijwilligerswerk te maximaliseren. En voor bedrijven geeft dit onderzoek inzicht hoe ze samen met de non-profitorganisatie een gelijkwaardige partnership tot stand kunnen brengen.
Positieve aspecten van bedrijfsbetrokkenheid
Bedrijven die non-profitorganisaties ondersteunen met medewerkersvrijwilligerswerk merken meer tevredenheid en betrokkenheid bij hun medewerkers op de werkvloer. Daarnaast leidt het tot professionele en persoonlijke ontwikkeling van de bedrijfsmedewerkers. Ook medewerkers en vrijwilligers van non-profitorganisaties kunnen erdoor worden gestimuleerd: het brengt hen werkverlichting, maakt hen trotser op wat ze doen en verschaft hen nieuwe inzichten. Het levert de organisatie extra middelen op en helpt het om vrijwilligers te vinden en te selecteren. Medewerkersvrijwilligerswerk versterkt de legitimiteit van non-profitorganisaties en maakt het mogelijk om meer of betere diensten te verlenen aan hun doelgroepen. Zo kunnen er weer uitjes worden georganiseerd die wegbezuinigd waren of kan er meer persoonlijke aandacht gegeven worden aan de doelgroep, simpelweg omdat er meer vrijwilligers beschikbaar zijn.
Uitdagingen voor maatschappelijke organisaties
Non-profitorganisaties maken soms hoge transactiekosten om bedrijfsbetrokkenheid te faciliteren. Dit omvat bijvoorbeeld voorbereiding en inzet van extra personeel en uitvoeringskosten die lang niet altijd door het bedrijf worden gedekt, zoals klusmaterialen of lunches. Ook gebeurt het soms dat vrijwilligers van bedrijven voor taken ingezet worden waarvoor ze niet geschikt zijn, wat kan leiden tot minder goede dienstverlening, zoals het opnieuw moeten inhuren van een klusjesman na slecht uitgevoerde werkzaamheden. Uit angst om bedrijven te verliezen, stemmen non-profitorganisaties te vaak in met activiteiten die niet aansluiten op hun missie of daadwerkelijke behoefte. Dit kan resulteren in nutteloze activiteiten die geen echte impact hebben, zoals het herhaaldelijk schilderen van dezelfde ruimte.
Durf te zeggen wat je echt nodig hebt
De auteurs pleiten voor een meer strategische benadering vanuit de non-profit organisaties
- waarbij non-profitorganisaties duidelijk aangeven wat zij nodig hebben en zorgen voor een betere match tussen vraag en aanbod.
- En ook kritisch durven zijn of zijn hun energie willen inzetten voor activiteiten die de missie niet ondersteunen of de juiste resources voor de organisatie oplevert.
Bedrijven moeten als maatschappelijke partners worden gezien, die een positieve bijdrage willen leveren aan de missie van de organisatie. De focus moet liggen op het verduurzamen van de relatie tussen bedrijven en non-profitorganisaties, waarbij zowel de korte termijn samenwerking en de impact op lange termijn centraal staat.
Wij zeggen niet dat bedrijven bereid zijn om alles te doen wat een non-profitorganisatie vraagt, maar de jezelf wegcijferende periode in het daten is wel voorbij. Het gaat nu om het doorzetten naar inbedding van deze (soms kortstondige) relaties in duurzaam vrijwilligers- en relatiemanagement, inclusief zich opstellen als een maatschappelijke partner die heel goed kan inschatten waar en hoe een bedrijf een positieve bijdrage aan de maatschappij kan leveren. Dat is uiteindelijk wat zowel de non-profitorganisatie als het bedrijf willen!
Meijs en Roza
Visie ontwikkelen
Bij Good Busy zien we dat veel bedrijven al goed op weg zijn door partnerships aan te gaan met non-profitorganisaties. Voor bedrijven die net beginnen of hun visie op bedrijfsvrijwilligerswerk nog aan het ontwikkelen zijn, is het essentieel om een gelijkwaardige samenwerking of partnerschap te creëren. Dit betekent oog hebben voor de behoeften van de non-profitorganisaties en niet alleen te focussen op wat het bedrijf kan bieden. Een waardevolle stap in dit proces is het meenemen van een budget naar vrijwilligersactiviteiten. Het is niet voldoende om alleen met een team medewerkers te komen; er zijn vaak kosten verbonden aan de activiteiten waar non-profitorganisaties niet altijd de middelen voor hebben, zoals materialen, cateringkosten, vervoer en personele inzet. In het verhaal van Libery Global zie je hoe zij als bedrijf zorgen dat ze oog hebben voor de behoeften van non-profitorganisaties. Zo’n soort samenwerking zorgt voor een impactvolle relatie, waarin beide partijen meerwaarde behalen.
Deze samenvatting is gebaseerd op een artikel op Sociale Vraagstukken: https://www.socialevraagstukken.nl/durf/