Jammer genoeg regende het die dag. Maar de geplande wandeling met ernstig meervoudig gehandicapte mensen werd omgezet in een gezellige muziekdag binnen en was alsnog een succes. Marijke Troost, manager Doenkracht en Evenementen, was een van de medewerkers van a.s.r. die onlangs bij de activiteit bij ’s Heeren Loo aanwezig was. “Zo’n dag maakt me altijd erg nederig. Je beseft hoe goed je het hebt, en je ziet ook hoe hard de medewerkers in de zorg werken. Na zo’n dag ga ik met nog meer passie en energie aan de slag om collega’s te werven voor zulke projecten. Ik vind het geweldig dat wij dit als verzekeraar doen. We kunnen het, dus we doen het ook gewoon.”
Doenkracht
De overkoepelende aanpak waaronder de inzet van medewerkers valt, heet Doenkracht. Hierbij worden collega’s van a.s.r. gestimuleerd om de handen uit de mouwen te steken bij uiteenlopende activiteiten voor maatschappelijke organisaties: helpen door te doen. Daarnaast dragen sommige medewerkers bij aan programma’s op het gebied van financiële redzaamheid – een thema dat goed past bij het bedrijf. Het stimuleren van medewerkers om zich vrijwillig in te zetten, blijft bij a.s.r. overigens niet beperkt tot werktijd. Medewerkers die in hun vrije tijd vrijwilligerswerk doen, kunnen een financiële bijdrage aanvragen voor het goede doel waarvoor ze zich inzetten. Die bijdrage is gekoppeld aan hun inzet (met een maximum van 500 euro): het Stimulansplan.
Snappen wat een maatschappelijke organisatie nodig heeft
Een van de belangrijkste aandachtspunten voor Marijke bij het tot stand brengen van matches is de behoefte van de maatschappelijke organisatie. “De ‘helpen door te doen’-klussen moeten de organisatie ook echt iets opleveren, naast dat het ook leuk is voor ons.” Daarom is het belangrijk om te weten wat een organisatie nodig heeft en dat goed te begrijpen. Je kunt dus niet als bedrijf een paar dagen van tevoren bellen en zeggen dat je met 30 medewerkers een klus wil komen doen. Zulke groepen kunnen organisaties vaak helemaal niet ontvangen. Daarom werken wij met kleine groepen en letten we goed op het type klus. Wil een afdeling graag aan teambuilding doen, dan kunnen ze bijvoorbeeld een kippenhok gaan timmeren of wilgen knotten. Dat is nuttig werk en tegelijk hebben ze tijd voor elkaar. Medewerkers die iets in de zorg gaan doen, moeten echt met hun aandacht bij de cliënten zijn, vinden wij. Dan ligt de focus dus niet op het team zelf. We koppelen dit medewerkersvrijwilligerswerk zoveel mogelijk aan de duurzaamheidsthema’s van a.s.r., denk aan vitaliteit en inclusie, maar de uiteindelijke inzet is natuurlijk ook dat er gewoon klussen of activiteiten geklaard worden.”
Verbeterpunten
Om een goede band met de organisaties te onderhouden, nodigt a.s.r. hen eens per jaar uit op kantoor. “Vorig jaar stond de lunchbijeenkomst in het teken van de publicatie ‘Geven in Nederland’ (GIN). In dit onderzoek was een special opgenomen over medewerkersvrijwilligerswerk. Tijdens een presentatie van Good Busy over deze special kwamen negen belangrijke aandachtspunten over medewerkersvrijwilligerswerk naar voren. Die hebben we samen met de organisaties besproken tijdens de lunch. Het ging onder andere over verwachtingsmanagement, voorbereiding, reflectie en evaluatie. Daaruit kwamen een aantal zaken naar voren die beter kunnen in onze samenwerking. Zo kan de briefing vooraf aan medewerkers grondiger, zodat ze beter begrijpen waar ze heen gaan en wat de doelen van de organisatie zijn. Daarnaast evalueren we de klussen voortaan niet alleen met onze medewerkers, maar ook met de maatschappelijke organisatie zelf.”
Gelijkwaardigheid
De jaarlijkse lunch is een belangrijk onderdeel van Doenkracht. “Na de laatste bijeenkomst hebben we een rapport opgesteld met de belangrijkste punten, zodat we inzichtelijk maken wat we willen verbeteren. De organisaties waarmee we samenwerken waarderen zo’n contactmoment, juist omdat we met hen in gesprek gaan als gelijkwaardige partner. Vanuit die gedachte willen we ook zorgvuldig omgaan met hun tijd. Daarom verlopen alle klusaanvragen via Doenkracht en is het niet de bedoeling dat medewerkers zelf gaan bellen om iets te regelen. Dat is te belastend voor de organisaties. We begrijpen ook dat het geld kost om een groep medewerkers te ontvangen. Daarom financieren wij een bijdrage in de uitvoeringskosten van de activiteiten waarbij onze medewerkers betrokken zijn.”
Door de verbeterpunten uit de lunchbijeenkomst door te voeren, hoopt Marijke dat de impact nog groter wordt. “Je kunt zelf wel denken dat het goed gaat, maar het kan altijd beter. We willen niet die corporate zijn die even ‘goed komt doen’; we willen een duurzame en waardevolle bijdrage leveren.”

Meer weten over social impact in HR-beleid?
Good Busy schreef twee verdiepende whitepapers met praktijkvoorbeelden en praktische tips die perfect aansluiten bij dit onderwerp. De whitepapers kan je hier vinden. De in het artikel genoemde presentatie over de publicatie ‘Geven in Nederland’ staat hier.
Zet vandaag nog de stap: maak medewerkersvrijwilligerswerk onderdeel van jullie Maatschappelijk Verantwoord Werkgeven-aanpak. Good Busy helpt je op weg – met inspiratie, tools en praktijkvoorbeelden. En met al je vragen over medewerkersvrijwilligerswerk kan je ook altijd terecht bij onze digitale expert Goos.