Bij USG worden de specialismen en ambities van hoogopgeleide professionals in de vakgebieden finance, legal, HR en marketing en communicatie gematcht met de uitdagingen van klanten. Resourcemanager Valentijn Schnater is werkzaam bij het label ‘Legal’ en zet zich ook merkoverstijgend in voor medewerkersvrijwilligerswerk. Hij werkt hiervoor samen met NL Cares, een landelijk vrijwilligersplatform dat bedrijven en maatschappelijke organisaties met elkaar verbindt.
Onderdeel van het onboardingsprogramma
Een van de activiteiten waaraan medewerkers van het bedrijf deelnemen, zijn ‘de Zomerspelen’, een meerdaags evenement waarbij kinderen van Amsterdamse basisscholen allerlei sportieve activiteiten doen. “Het is fijn om te zien dat elk jaar weer veel mensen uit het bedrijf zich ervoor aanmelden. We doen ons best om medewerkers vanaf het moment dat ze bij USG binnenkomen meteen kennis te laten maken met het idee van vrijwilligerswerk. Daarom is samen vrijwilligerswerk doen bij de Legal Academy onderdeel van het onboardingsprogramma en komt het aan bod in tussentijdse gesprekken. Daarnaast hebben we voor alle merken samen een Impactweek, met allerlei vrijwilligersactiviteiten waarvoor medewerkers zich kunnen aanmelden. We zorgen dat het bij elk evenement in het bedrijf ter sprake komt en we updaten medewerkers over de samenwerking met NL Cares.”
Focus op doelgroep nieuwkomers
USG focust zich met name op de doelgroep ‘nieuwkomers’. De daaraan verbonden activiteiten zijn meestal in samenwerking met taalscholen of azc locaties waarmee NL Cares contact heeft. Daarbij is er aandacht voor participatie aan de maatschappij en een helpende hand richting de arbeidsmarkt, waarbij taalontwikkeling altijd een centrale rol speelt. “Zo spelen we bijvoorbeeld jeu de boules in Amsterdam met een azc-locatie, waarbij we op een speelse manier contact hebben en de Nederlandse taal kan worden geoefend. Ik herinner me dat een van de bewoners het zo naar zijn zin had, dat hij het liefst tot laat in de avond had willen blijven. Voor de medewerkers van ons bedrijf geeft het veel voldoening en geeft het daarnaast een inkijkje in de uitdagingen waarmee deze mensen worden geconfronteerd. We geven ook cv- en sollicitatietrainingen bij taalscholen.” Afhankelijk van het niveau van de Nederlandse taal gaan medewerkers van USG aan de slag met het oefenen van een gesprek of met de (voorbereidingen op) een cv. “Op deze dagen is het mooi om te zien dat mensen de kans aangrijpen om ook andere vragen te stellen die ze normaliter moeilijk kunnen stellen, omdat er te weinig tijd voor is. Dat merken we trouwens ook tijdens de taalwandelingen die onze medewerkers maken met nieuwkomers. Er wordt dan over van alle gesproken.”
Employee journey
Julia Volgers, accountmanager bij NL Cares, is erg tevreden over de samenwerking met USG. “Het is een toegankelijk en betrokken bedrijf. Je merkt echt dat, doordat de CEO gemotiveerd is om impact te maken, dit in het hele bedrijf voelbaar is. Mensen weten niet alleen dat het mogelijk is, maar doen het ook. Dat het zo goed is ingebed in de onboarding én terugkomt in verschillende fases van de employee journey, werkt heel effectief. Drempels die medewerkers zouden kunnen ervaren, worden daardoor weggenomen.”
Ook Valentijn ziet hoe de zichtbaarheid van vrijwillige inzet bij elk contactmoment ervoor zorgt dat het blijft leven binnen het bedrijf. “Bij de Impactweek doen veel mensen mee en ook tijdens de NL Cares WinterFAIR zijn er altijd genoeg aanmeldingen. Ik denk dat het echt goed werkt als medewerkersvrijwilligerswerk door de hogere lagen van een bedrijf wordt gedragen. En als het dan facilitair ook nog soepel gaat, zoals bij ons door de samenwerking met NL Cares, dan is dat heel prettig.”
Belangrijk voor de samenleving en de medewerkers
Voor USG is het belangrijk dat medewerkers ervaring opdoen met vrijwilligerswerk. “Er zijn mensen die het al privé doen, maar niet iedereen komt eraan toe. Op deze manier geven we ze toch die ervaring. Het werkt op allerlei manieren goed: tijdens de onboardingsweek van de Academy leren nieuwe medewerkers elkaar bijvoorbeeld meteen kennen. Maar ook mensen die tussen klussen inzitten of re-integreren, hebben er veel aan. Het komt uiteraard ook voor dat onze specialisten midden in een klus zitten en dan dus even afwezig zijn. Onze opdrachtgevers missen dan wel mensen die ze in huis hebben, maar het levert ook wat op. Het is belangrijk voor de samenleving én voor de medewerkers om die ervaringen op te doen.”

Meer weten over social impact in HR-beleid?
Good Busy schreef twee verdiepende whitepapers met praktijkvoorbeelden en praktische tips die perfect aansluiten bij dit onderwerp. De whitepapers kan je hier vinden.
Zet vandaag nog de stap: maak medewerkersvrijwilligerswerk onderdeel van jullie Maatschappelijk Verantwoord Werkgeven-aanpak. Good Busy helpt je op weg – met inspiratie, tools en praktijkvoorbeelden. En met al je vragen over medewerkersvrijwilligerswerk kan je ook altijd terecht bij onze digitale expert Goos.