Whitepaper Social Impact in HR-beleid

ProfielfotoIris de Jong 21-11-2022

Je wilt goed doen voor de samenleving en laat je medewerkers graag groeien door hen mogelijkheden te bieden om als vrijwilliger een rol in de samenleving te laten vervullen door medewerkersvrijwilligerswerk. Maar wellicht heb je nog strategische vragen op weg naar de next step. Good Busy kan je helpen bij een succesvolle aanpak.

 

Wat is medewerkersvrijwilligerswerk

Vrijwillige inzet door je medewerkers wordt ook wel medewerkersvrijwilligerswerk of corporate volunteering of employee volunteering genoemd. Dit is als medewerkers van een onderneming tijd en kennis beschikbaar stellen voor sociale ondernemingen, non-profit organisaties of goede doelen. Dit kan door bij te dragen aan eenmalige activiteiten of door het aangaan van langdurige verbindingen om samen - lokale - gemeenschappen te versterken en sociale impact te creëren.

Het doen van vrijwilligerswerk door medewerkers heeft een grote sociale impact die verder gaat dan de vrijwilligersactiviteit zelf.

 

 

 

Impact voor de samenleving

  • Je bedrijf draagt bij aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken door het zijn van een echte sámen-leving
  • Het verbindt diverse doelgroepen in de samenleving die elkaar niet altijd op natuurlijke wijze ontmoeten
  • 61% van de bedrijven in Nederland draagt al actief bij aan de samenleving, vaak in de vorm van sponsoring en giften, maar veel maatschappelijke organisaties zijn ook op zoek naar expertise en praktische ondersteuning en vrijwilligers en bedrijven kunnen daar een substantiële bijdrage aan leveren.
 

Impact voor je medewerkers

  • 84% van de medewerkers krijgt als vrijwilliger meer inzicht en begrip in de doelgroep en de sociale problematiek van deze doelgroep. Dit leidt tot breder begrip voor mensen die het moeilijk en/of sociale problemen hebben. Ook geeft het een gevoel van purpose en zingeving.
  • 77% van de medewerkers geeft aan dat door het bedrijf gesteunde vrijwilligersactiviteiten essentieel zijn voor het welzijn en vitaliteit van medewerkers.
  • Medewerkers ontwikkelen (soft) skills via vrijwillige inzet.
 

Impact voor je bedrijf

  • Het versterkt je reputatie en concurrentiepositie als betrokken bedrijf
  • 79% van de medewerkers zoekt werkgevers met purpose ofwel zingeving. Het positioneert jouw bedrijf, zeker in deze krappe arbeidsmarkt, als aantrekkelijke werkgever. 
  • 57% minder verloop als medewerkers zich verbonden voelen door inspanningen van een bedrijf op het gebied van vrijwilligerswerk
 

 

 

Impact maken

Een partnerschap tussen een bedrijf en een non-profitorganisatie kan beide partijen veel opleveren en samen kunnen ze veel impact maken. De Good Busy impact circle maakt zichtbaar waar de belangen van partijen samenkomen en dat is de plek waar de meeste impact plaatsvindt. Lees meer

 

 

 

 

 

 

Maatschappelijk betrokken ondernemen vanuit 5 M's

Medewerkersvrijwilligerswerk is een vorm van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO). Er zijn diverse manieren om als bedrijf je MBO vorm te geven. Zo kun je aan de samenleving bijdragen door het delen van resources zoals mensen, middelen, munten en expertise. Aan de basis van deze filosofie staat het 5M-model. Lees meer.

 Voorbeeld van afbeelding

 

 


 

 

 

 

Uitgelicht

NVP Netwerk voor HR-professionals en Good Busy van Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV) ontwikkelden een whitepaper dat toelicht wat de waarde van medewerkersvrijwilligerswerk in je HR-beleid is en tips en trics geeft om vrijwilligerswerk in jouw organisatie in te zetten.

Ben je ook op zoek hoe je social impact een rol geeft in de employee-journey? Merk je ook dat medewerkers meer behoefte hebben aan zingeving in hun werk? Zie jij ook de trend dat er steeds meer aandacht is voor medewerkersvrijwilligerswerk? En zie je het ook als een kans voor jouw bedrijf?

Om jou te helpen bij vrijwilligerswerk door medewerkers ontwikkelden NVP en Good Busy het whitepaper Social Impact in HR-beleid; medewerkersvrijwilligerswerk als troef.

  Download hier het whitepaper  

Medewerkersvrijwilligerswerk als troef  

Steeds meer ondernemingen zijn bezig met het in kaart brengen en vergroten van hun maatschappelijke impact, ingegeven door een groeiend besef dat maatschappelijk verantwoord ondernemen leidt tot betere en duurzamere relaties en resultaten en de behoefte van bedrijven om verantwoordelijkheid te nemen in de samenleving. Een van de manieren om impact te vergroten, is door medewerkers de mogelijkheid te bieden om vrijwilligerswerk te doen. 

Kennis en ervaring van koploper bedrijven en experts 

NVP en Good Busy hebben gezamenlijk een whitepaper ontwikkeld gericht op HR-professionals en anderen die geïnteresseerd zijn in dit onderwerp. Hierin laten we vanuit onze visie, kennis en praktijkervaring zien dat het voor alle betrokkenen – bedrijfsleven, HR, medewerkers en maatschappelijke organisaties – veel kan opleveren. In dit whitepaper vind je ook voorbeelden van koploper bedrijven die zeer bedreven zijn op het gebied van social impact en hebben wij de kennis van diverse experts op het gebied van de employee-journey verwerkt tot een praktische aanpak die je direct kunt gebruiken. 

Whitepaper delen

Het whitepaper mag uiteraard ook met andere geïnteresseerden gedeeld worden, graag zelfs. Het enige wat wij daarvoor vragen is bronvermelding. En we vinden het leuk als je het ons laat weten of tagt op social media (@goodbusy en @nvp) 

Contact 

En mocht je zelf mooie activiteiten doen op dit gebied of je hebt aanvullingen of vragen over deze whitepaper, neem dan graag contact met ons op via goodbusy@nov.nl.

Over NVP en Good Busy 

NVP is het netwerk voor HR-professionals dat staat voor kwaliteit, innovatie en uitdaging. Als netwerk dragen we bij aan de professionele ontwikkeling van leden en het HR-vak. Door als onafhankelijke HR-autoriteit actuele informatie en nieuwe inzichten te delen waarmee we leden verrassen met kennis en inspiratie. 

Good Busy is een initiatief van Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV). Good Busy is een onafhankelijk expert op het gebied van vrijwillige inzet door bedrijven en biedt kennis, inspiratie en actie om ‘goed doen’ met medewerkersvrijwilligerswerk eenvoudiger te maken. Daarmee maken we Nederland mooier; dat is goed voor jouw bedrijf, jouw medewerkers én de samenleving. 

Afbeeldingen

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.