Tips voor het maken van de juiste matches bij skills-based vrijwilligerswerk

Je wilt goed doen voor de samenleving en laat je medewerkers graag groeien door hen mogelijkheden te bieden om als vrijwilliger een rol in de samenleving te laten vervullen door medewerkersvrijwilligerswerk. Maar wellicht heb je nog strategische vragen op weg naar de next step. Good Busy kan je helpen bij een succesvolle aanpak.

 

Wat is medewerkersvrijwilligerswerk

Vrijwillige inzet door je medewerkers wordt ook wel medewerkersvrijwilligerswerk of corporate volunteering of employee volunteering genoemd. Dit is als medewerkers van een onderneming tijd en kennis beschikbaar stellen voor sociale ondernemingen, non-profit organisaties of goede doelen. Dit kan door bij te dragen aan eenmalige activiteiten of door het aangaan van langdurige verbindingen om samen - lokale - gemeenschappen te versterken en sociale impact te creëren.

Het doen van vrijwilligerswerk door medewerkers heeft een grote sociale impact die verder gaat dan de vrijwilligersactiviteit zelf.

 

 

 

Impact voor de samenleving

  • Je bedrijf draagt bij aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken door het zijn van een echte sámen-leving
  • Het verbindt diverse doelgroepen in de samenleving die elkaar niet altijd op natuurlijke wijze ontmoeten
  • 61% van de bedrijven in Nederland draagt al actief bij aan de samenleving, vaak in de vorm van sponsoring en giften, maar veel maatschappelijke organisaties zijn ook op zoek naar expertise en praktische ondersteuning en vrijwilligers en bedrijven kunnen daar een substantiële bijdrage aan leveren.
 

Impact voor je medewerkers

  • 84% van de medewerkers krijgt als vrijwilliger meer inzicht en begrip in de doelgroep en de sociale problematiek van deze doelgroep. Dit leidt tot breder begrip voor mensen die het moeilijk en/of sociale problemen hebben. Ook geeft het een gevoel van purpose en zingeving.
  • 77% van de medewerkers geeft aan dat door het bedrijf gesteunde vrijwilligersactiviteiten essentieel zijn voor het welzijn en vitaliteit van medewerkers.
  • Medewerkers ontwikkelen (soft) skills via vrijwillige inzet.
 

Impact voor je bedrijf

  • Het versterkt je reputatie en concurrentiepositie als betrokken bedrijf
  • 79% van de medewerkers zoekt werkgevers met purpose ofwel zingeving. Het positioneert jouw bedrijf, zeker in deze krappe arbeidsmarkt, als aantrekkelijke werkgever. 
  • 57% minder verloop als medewerkers zich verbonden voelen door inspanningen van een bedrijf op het gebied van vrijwilligerswerk
 

 

 

Impact maken

Een partnerschap tussen een bedrijf en een non-profitorganisatie kan beide partijen veel opleveren en samen kunnen ze veel impact maken. De Good Busy impact circle maakt zichtbaar waar de belangen van partijen samenkomen en dat is de plek waar de meeste impact plaatsvindt. Lees meer

 

 

 

 

 

 

Maatschappelijk betrokken ondernemen vanuit 5 M's

Medewerkersvrijwilligerswerk is een vorm van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO). Er zijn diverse manieren om als bedrijf je MBO vorm te geven. Zo kun je aan de samenleving bijdragen door het delen van resources zoals mensen, middelen, munten en expertise. Aan de basis van deze filosofie staat het 5M-model. Lees meer.

 Voorbeeld van afbeelding

 

 


 

 

 

 

Uitgelicht

Bedrijven die hun expertise voor maatschappelijke organisaties gaan inzetten, willen het liefst zoveel mogelijk impact maken. Maar ja, hoe doe je dat eigenlijk? Henriëtte van Eeghen, die als intermediair veel ervaring heeft met het maken van de juiste matches, geeft ons tips.

Om de kans op een grote impact mogelijk te maken, is een goede match tussen wat nodig is vanuit organisaties en aangeboden wordt vanuit bedrijven belangrijk. Waar moet je op letten als het gaat om het inzetten van skills-based* vrijwilligerswerk? Henriëtte, directeur van Impact Matters, een intermediair die expertise uit het bedrijfsleven koppelt aan maatschappelijke organisaties, geeft enkele belangrijke aandachtspunten. Dat is ook handig om te weten voor bedrijven die direct zelf op zoek gaan naar organisaties.

Commitment van beide partijen

Een goede intake is het halve werk. Op die manier krijg je namelijk de vraag goed boven water en krijgt de bedrijfsvrijwilliger de juiste informatie om mee aan de slag te gaan. In die intake kun je ook ontdekken of het prioriteit heeft en hoe sterk het commitment van de maatschappelijke organisatie is. Dat laatste is erg belangrijk, omdat je niet wil dat het project halverwege stopt, omdat er andere prioriteiten zijn. Heel veel vragen stellen helpt om een goed beeld te krijgen. Ook vanuit de vrijwilliger moet er commitment zijn: heeft de medewerker echt voldoende tijd, is diegene enthousiast en beschikt die persoon over de juiste expertise?

Concrete afspraken

Zorg dat er bij de eerste kennismaking concrete afspraken komen. Het moet een haalbaar project zijn met een concreet einddoel. Het is verleidelijk om uit elkaar te gaan met ‘als jij me info toestuurt, dan ga ik een plan maken’ en daarmee is de kans groot dat het niet gebeurt in de drukte van alledag. Leg een einddatum vast en spreek een moment af voor een tussentijdse evaluatie. Het kan ook handig zijn een derde persoon, zoals een intermediair erbij te betrekken om de voortgang te bewaken. Spreek af hoe je communiceert en houd dat ook aan. Of het nu via mail, whatsapp of bellen is: gooi de middelen niet door elkaar, want dan kan er snel iets verloren gaan.

Wel of geen succes

In het eerste jaar dat Henriëtte matches maakte, was ze zelf nog niet genoeg bewust van bovenstaande aandachtspunten. “In het eerste jaar is 15% van de projecten niet goed afgerond en dat kwam vooral doordat er in de maatschappelijke organisatie een strategische verandering plaatsvond, zoals een bestuurswissel of de komst van een nieuwe directeur. Door die uitgebreide intake en zeker te zijn dat de commitment van beide kanten goed is, gaan vrijwel alle matches nu goed. Natuurlijk kan het door persoonlijke omstandigheden, zoals ziekte, altijd even stil komen te staan, maar in zo’n geval wordt het project vaak overgenomen door een collega is mijn ervaring. Ik sluit een match met een goed gevoel af als er een goed eindresultaat ligt waar beide partijen blij mee zijn.”

Skills-based vrijwilligerswerk

Bedrijven die medewerkers hun skills willen laten inzetten, doen er goed aan te beseffen dat de vragen vanuit maatschappelijke organisaties een afspiegeling van de tijd zijn. Zo is er momenteel veel vraag naar recruitmentkennis en in de coronaperiode ging het meer over digitalisering. Daarbuiten is er trouwens volgens Henriëtte altijd veel vraag op het gebied van strategie, marketing en communicatie.

*Lees hier een uitleg van wat skills-based vrijwilligerswerk (ook vaak pro bono genoemd) is. De voordelen van skills-based vrijwilligerswerk door medewerkers voor bedrijven hebben we ook op een rijtje gezet.

Meer weten over zaken omtrent medewerkersvrijwilligerswerk? In de strategische toolkit van Good Busy is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Lees hier de info of vraag de toolkit aan.

Je kunt je ook aanmelden voor de Good Busy nieuwsbrief en ons volgen op LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten van Good Busy en de trends en ontwikkelingen op het gebied van medewerkersvrijwilligerswerk.

Afbeeldingen

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.