Het integreren van een social impact strategie met HR-doelen helpt bij het opbouwen van een positieve werkcultuur waarin medewerkers zich verbonden voelen met elkaar en met de bredere doelstellingen van de organisatie.
In het kort
Als social impact professional of CSR consultant, kun je HR ondersteunen bij de grote uitdagingen zoals medewerkers engagement, arbeidsmarktimago en behoud van medewerkers door een strategisch medewerkersvrijwilligerswerk-programma te implementeren. Dit programma verhoogt niet alleen de betrokkenheid en motivatie van medewerkers, maar helpt ook bij het aantrekken en behouden van talent. Bedrijven die maatschappelijke betrokkenheid hoog in het vaandel hebben, hebben een beter arbeidsmarktimago, lager verloop van medewerkers en een hogere productiviteit. Het afstemmen van vrijwilligerswerk op HR-doelen creëert een positieve werkomgeving, versterkt de maatschappelijke impact en bevordert het welzijn van werknemers.
HR-specialisten hebben een grote uitdating en concurreren om top-talent aan te trekken, om engagement en moraal te verhogen en tegelijkertijd hoogopgeleide medewerkers te behouden. Competitieve salarissen zijn niet voldoende om dit te bewerkstelligen. Bovendien laat onderzoek zien dat een gevoel van purpose belangrijker kan zijn dan de secondaire arbeidsvoorwaarden.
Voordelen van een strategisch medewerkersvrijwilligersprogramma
Hieronder vind je vier punten die laten zien hoe medewerkersvrijwilligerswerk bijdraagt aan het behalen van HR-doelen:
1. Aantrekken en werven
Een stevig vrijwilligerswerkprogramma voor medewerkers kan top-talent aantrekken. Potentiële medewerkers nemen de maatschappelijke verantwoordelijkheid van een bedrijf mee in hun loopbaankeuzes. Maatschappelijk betrokken bedrijven hebben een sterker arbeidsmarktimago en trekken meer sollicitanten aan.
Niet alleen stijgt het aantal sollicitaties met 25% wanneer sollicitanten op de hoogte zijn van de maatschappelijke betrokkenheid van een bedrijf, een rapport van IBM uit 2021 vertelt ons dat zeven van de tien sollicitanten eerder geneigd zijn te solliciteren en een aanbod te accepteren van een maatschappelijk betrokken bedrijf.
2. Betrokkenheid
Vrijwilligersprogramma's verhogen de betrokkenheid van medewerkers. Wanneer medewerkers voelen dat hun bijdragen aansluiten bij de missie en waarden van het bedrijf, zijn ze gemotiveerder. Dit leidt tot hogere productiviteit en lagere verloopcijfers.
Slechts 23% van de medewerkers wereldwijd was in 2022 bewust betrokken bij het werk en de werkgever. Wat betekent dat 59% "quiet quitters" zijn (medewerkers die niet meer doen dan het hoognodige dat van de functie verwacht wordt, maar dit niet uitspreken naar anderen) en 18% "loud quitters" (de opvolger van quiet quitters en dat wel actief uitdragen), volgens Gallup’s State of the Global Workplace: 2023 Report. 77% van medewerkers die dus niet of beperkt bij het bedrijf betrokken zijn, vertegenwoordigen $8,8 biljoen aan onbenutte productiviteit.
Een studie uit 2021 van BBMG en GlobeScan meldt daarentegen dat 59% van de medewerkers zegt dat hoe socialer en milieuvriendelijker hun bedrijf wordt, hoe gemotiveerder en loyaler zij worden. Dus wellicht ligt daar een sleutel?
3. Talentontwikkeling en Vaardigheidsverbetering
Vrijwilligerswerkactiviteiten bieden medewerkers de kans om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen, zoals leiderschap, teamwork en probleem oplossend vermogen. Dit draagt bij aan hun professionele groei en loopbaanontwikkeling, wat kosteneffectief kan zijn voor de organisatie.
Uit Deloitte’s Impact Survey van 2016 blijkt dat 92% van de respondenten het ermee eens is dat vrijwilligerswerk de professionele vaardigheden van medewerkers verbetert en een effectieve manier is om leiderschapsvaardigheden te verbeteren. Bovendien zei 80% van de respondenten dat actieve vrijwilligers gemakkelijker doorgroeien naar leidinggevende functies.
4. Behoud
Maatschappelijk verantwoord ondernemen, inclusief vrijwilligerswerkprogramma's, helpt bij het behouden van top-talent. Medewerkers blijven eerder bij een organisatie die betrokkenheid bij de samenleving waardeert. Wat resulteert in lagere verloopcijfers en een positieve invloed op de winstgevendheid van het bedrijf.
Onderzoek van Deloitte meld dat purpose-gerichte bedrijven een retentiegraad hebben die 40% hoger ligt dan die van andere bedrijven. De Talent Retention Study van Benevity uit 2022 legt een significante correlatie tussen community engagement en retentie door te rapporteren dat bedrijven een 52% lager verloop onder nieuwe medewerkers zien wanneer zij deelnemen aan purpose-programma's, wat direct invloed heeft op de winstgevendheid van een bedrijf.
Meer weten?
Lees hier het oorspronkelijke uitgebreide artikel (Engelstalig) of lees meer in het Good Busy Whitepaper ‘Social impact in HR beleid’