Vertel, wie is Taal aan Zee?
Wij verzorgen alle taalbegeleiding van anderstaligen in Den Haag. Denk aan taallessen, taalmaatje zijn, een leesclub, gespreksgroepen… Vrijwilligers doen die begeleiding. En de coördinatoren begeleiden de vrijwilligers.
En wat doe jij?
Ik ondersteun het vrijwilligersbeleid. Denk aan bijscholing, ondersteuning, het organiseren van bijeenkomsten organiseren, bijhouden lesmateriaal. Maar ook het inzetten van een verbetertraject zoals ‘Goed geregeld’. En het sociale-veiligheidsproject.
Hoe was sociale veiligheid geregeld bij Taal aan Zee?
Wij hadden het gevoel dat het er bij ons niets aan de hand was. Wij vonden zelf dat we alles goed geregeld hadden. Zo was er altijd een beschikbare coördinator aanwezig.
Wat heeft de training via Vereniging NOV veranderd?
We kregen echt een spiegel voorgehouden. Via het programma Vrijwillige Inzet Goed Geregeld kwamen er heel veel punten uit dat we veel meer konden doen aan sociale veiligheid.
Kun je voorbeelden noemen?
Wij werkten nog niet met een VOG. We leerden dat je in een gesprek een signaal geeft voordat vrijwilligers binnenkomen. De meeste mensen die zich melden krijgen gewoon een VOG. Onze zorg vooraf bleek ongegrond: mensen vonden het prima om aan te vragen.
Ook praatten wij niet over sociale veiligheid. Dat hebben we nu vast op de agenda staan via intervisie. We geven er meer aandacht en ruimte aan. We hebben verder een vertrouwenspersoon ingesteld.
Wat heeft NOV hierin betekend?
We hadden wel wat hulp nodig bij het organiseren van onze sociale veiligheid. Adviseur Carin van NOV begon daarom met een bijeenkomst voor iedereen. Ze hielp met het proces van opstellen van omgangsregels. Die hebben we nu samen met de vrijwilligers gemaakt. Het leverde op dat sociale veiligheid nu een vast agendapunt is geworden. Het is ook concreter benoemd. Carin heeft geholpen om dat met elkaar bespreekbaar te maken, steeds met een andere vrijwilligersgroep.
Hoe ervaar jij de sociale sfeer nu?
Als veilig! Deels door het type mensen: zowel onze vrijwilligers als onze deelnemers zijn beiden vrijwillig aanwezig. Deelnemers zijn niet verplicht Nederlands te leren. Dat doet iets goeds met de sfeer. Wat lastig blijft, is soms de houding van oudere vrijwilligers. Die maken bijvoorbeeld soms opmerkingen over vrouw-man relaties. En als coördinator pakken we die rol nu bewuster.
Wat is de grootste toegevoegde waarde van NOV geweest voor Taal aan Zee?
Ja echt dat NOV als buitenstaander zaken blootlegde. En heel goed hielp bij bewustwording, op de agenda zetten, informatie krijgen en uitwisselen... Ik kon altijd bij Carin terecht, heel fijn!
www.taalaanzee.nl