Eric Pennings is sinds drie jaar werkzaam als sociaal makelaar bij vrijwilligerscentrale Galant in ’s-Hertogenbosch. Samen met andere organisaties gaat hij deelnemen aan de tweede koplopersgroep van Good Work, waarin expertise en ervaring binnen de non-profit rondom de samenwerking met bedrijven wordt uitgewisseld.
Waarin zie jij de meerwaarde van samenwerken tussen maatschappelijke organisaties en bedrijven?
‘Laatst was er een voorjaarsmarkt bij een psychiatrische instelling. Medewerkers van een bedrijf hielpen met het opbouwen en bemannen van kraampjes, bewoners te woord staan. Dat vonden ze enorm leuk, de ervaring was heel positief. Het gaf hen heel veel voldoening om hier een bijdrage aan te leveren. Of bijvoorbeeld het experiment dat we laatst hebben gedaan, waarbij medewerkers van een bedrijf 10 tuintjes van particulieren hebben aangepakt. Medewerkers kregen een bakje koffie, ze voerden een gesprekje. Er was écht persoonlijk contact. Je ziet hoeveel toegevoegde waarde dat heeft voor de gemeenschap.´
Welke ontwikkelingen zie jij bij bedrijven als het gaat om samenwerking met maatschappelijke organisaties?
‘Steeds meer bedrijven zetten het op hun agenda om iets te doen voor het goede doel. De aanvragen voor inzet bij vrijwilligersactiviteiten neemt echt toe. Maar hóe bedrijven dat willen vormgeven, verschilt enorm. Grote bedrijven geven hun medewerkers bijvoorbeeld 2 dagen de tijd om betaald om te doen voor een ander, een ander bedrijf gaat samen een middag aan de slag.
Maar ik zie ook een ontwikkeling in de manier waarop bedrijven dit organiseren. Ook de contactpersoon die je moet hebben om een dergelijke inzet te organiseren loopt uiteen. Soms is het een directeur, een HR-adviseur of juist een specialist op dit gebied. De functieomschrijving van deze contactpersoon is in beweging, en dat maakt het soms behoorlijk lastig om de doelgroep goed in kaart te brengen.’
Wat vraagt die toename van die aanvragen van maatschappelijke organisaties?
‘Bij zorg- en welzijnsorganisaties zijn extra handjes nodig om de vraag met het aanbod beter te laten matchen. Organisaties moeten meer op het vizier krijgen welke mogelijkheden er zijn en hoe ze dat intern goed kunnen organiseren. Ook zie je dat het onderhouden van je netwerk heel belangrijk is. Je moet continu onder de aandacht blijven van bedrijven. Niet alleen zodat ze jou vinden als dat nodig is, maar ook om bij hen aan te kunnen kloppen als je hun inzet nodig hebt. Je moet echt een warme relatie hebben, omdat zij bezig zijn met hun dagelijkse onderneming en minder met maatschappelijk betrokken ondernemen.
Wat voor ons ook goed helpt, is de pagina die ik heb ontwikkeld waarop vraag én aanbod staan. Zo kunnen bedrijven op de hoogte blijven van alle vragen die er zijn. Ook ben ik erg actief op LinkedIn, een prachtig medium om bedrijven en contactpersonen die zich bezig houden met maatschappelijk betrokken ondernemen aan je te binden.´