Veel bedrijven willen graag iets terugdoen voor de samenleving, ziet Laila. ‘We zien bij Good Busy, en in onderzoeken zoals Geven in Nederland dat bedrijven steeds meer werknemers onder werktijd vrijwilligerswerk laten doen.’
Hoe kom je tot een goede match?
Om een match tussen bedrijf en vrijwilligersorganisatie te laten slagen, moet volgens Laila niet alleen gekeken worden naar wat de medewerker wil, maar ook wat de maatschappelijke organisatie nodig heeft. ‘Good Work is een programma dat juist focust op die behoefte van organisaties die met, voor of voor vrijwilligers werken. Wat is ervoor nodig om de vraag van bedrijven goed af te stemmen op de wensen van deze maatschappelijke organisaties?’
Voorkom een mismatch
Het is belangrijk om helder te omschrijven waar je als organisatie behoefte aan hebt, vindt Laila. ‘Ik zie veel schroom bij maatschappelijke organisaties om aan te geven waar ze behoefte aan hebben. Ook hebben sommige organisaties veel woorden nodig om te vertellen waar ze naar op zoek zijn of waar ze behoefte aan hebben. Zet je over je schroom heen, en vertel aan bedrijven: ik heb zoveel uur nodig, van periode x tot y. Wees hierin zakelijk, zo help je bedrijven óók verder en voorkom je een mismatch.’
NOV als schakel tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties
In het laten slagen van deze samenwerking, ziet Laila een rol voor NOV weggelegd. ‘Ik geloof dat Vereniging NOV daar ook echt in kan helpen, omdat we de schakel zijn tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties. We staan heel dicht bij bedrijven die iets willen leveren door medewerkers beschikbaar te stellen. Ook staan we dichtbij maatschappelijke organisaties die veel aan het bedrijfsleven kunnen hebben. Wij kunnen helpen om de behoefte én de verwachtingen beter af te stemmen zodat je komt tot een vruchtbare samenwerking.’