Wij vanuit Cultuur & Harmonie willen heel graag de Helpdesk Nieuwkomers aandragen, omdat dit initiatief ontstaan is door migranten voor migranten, en ook vanuit heel veel passie!
In maart 2020 toen alles door de corona crisis stil werd gelegd, werd Helpdesk Nieuwkomers juist in het leven geroepen.
De vier initiatiefnemer migranten organisaties:
- Stchting Lemat,
- Cultuur en Harmonie,
- Stichting Nieuwlander en
- Stichting Syrische vrijwilligers Nederland
zijn al langere tijd werkzaam in het overbruggen van culturele verschillen en het empoweren van Nieuwkomers. Tijdens de eerste lockdown kregen deze organisaties heel veel vragen van hun achterban. Vragen van mensen die in paniek waren omdat ze de nieuwsberichten in het Nederlands niet konden begrijpen. Toen hebben de vier organisaties besloten om iets doen met alle vragen die ze hebben gekregen. Binnen twee weken wisten ze ruim 40 enthousiaste vrijwilligers te bereiken, allen met migratie achtergrond die Arabisch en Tigrinya spreken en hun medemensen willen informeren.
Helpdesk Nieuwkomers is een organisatie die een duidelijke doel voor ogen heeft namelijk nieuwkomers informeren en voorlichten in eigen taal, zodat ook zij op de hoogte zijn van de corona maatregelen.
Vanwege de uiteenlopende vragen van nieuwkomers heeft dit initiatief zich de laatste maanden kunnen uitbreiden naar een algemene Helpdesk.
Nieuwkomers kunnen voor allerlei soorten vragen terecht en niet alleen voor corona gerelateerde vragen. Dit maakt het dat dit initiatief niet eenmalig is of voor een korte periode bestaat, maar structureel en vereist dus een bepaalde commitment van de vrijwilligers.
Het is een organisatie die zich steeds wil gaan professionaliseren met Trainers vanuit verschillende organisaties (Pharos, Art/Centrum 45, Stichting Nieuwlander, GGD, etc.) in te zetten om vrijwilligers te trainen. Thema’s van de trainingen gaan vooral over wat de nieuwkomers bezig houdt en welke
vragen/zorgen/problemen in deze groep spelen. Denk bijvoorbeeld aan gezondheid, verblijfsvergunning, inkomen, werk, corona (maatregelen, testen), kindermishandeling, huiselijk geweld, etc.
Informatie over deze onderwerpen kunnen de vrijwilligers helpen om bellers van betrouwbare informatie te voorzien.
Als laatste willen wij onze bewondering uitspreken voor het opzetten van de livestreams rondom ‘testen op corona’, ‘vaccineren tegen corona’ en onlangs ‘Hoe moet je stemmen?’ Ondanks minimale middelen hebben zij een enorm bereik weten te bewerkstelligen. Middels de livestreams was het
mogelijk om voorlichting tweezijdig te laten verlopen. Nieuwkomers worden geïnformeerd én kunnen meteen vragen stellen in eigen taal.
De 6 stuurgroep leden zijn onvermoeibaar.
Alle vrijwilligers hebben iets gemeenschappelijk en dat is dat zij allen ‘bruggen willen zijn’.
De Helpdesk Nieuwkomers is voor ons het meest inspirerende vrijwilligersorganisatie die zich belangeloos inzet voor een ander. Daarom zijn wij het eens dat de Helpdesk Nieuwkomers de landelijke Nationale Vrijwilligersprijs moet winnen!
In de praktijk
Het is een digitale helpdesk bedoelt voor Tigrinya en Arabische sprekende mensen om (hulp)vragen in eigen taal te beantwoorden. De helpdesk heeft een telefonisch spreekuur van ma-vr van 14-16uur. Daarbuiten kan gebruik gemaakt worden van whatsapp en Facebook Messenger. Vragen die niet
meteen beantwoord kunnen worden aan de voorwacht gaan naar de backoffice waar 6 professionals beschikbaar zijn om te helpen bij moeilijke vraagstukken. De vragen kunnen gaan over: corona, gezondheid, onderwijs, werk, inkomen, verblijfsvergunning/IND, etc. Cliënten worden binnen 24 uur
teruggebeld. Voorlichtingen in eigen taal en livestreams worden via de Helpdesk Nieuwkomers facebook pagina verpreid.