Ben jij zo’n avonturier dat je meedoet aan een expeditie?
“Euh even denken, ja ik denk het wel. Ik hou van dingen avontuurlijk aan te pakken. De expeditie is echt een heel andere manier om vrijwilligers te werven.”
Hoe is het anders?
"Organisaties worden uitgedaagd om buiten hun gebaande paden te treden. Uit hun comfortzone. Ze duiken veel meer in de doelgroep die ze willen bereiken. Een organisatie die meedoet aan de expeditie gaat intern onderzoeken of zij klaar zijn om die nieuwe vrijwilligers een plek te geven in hun organisatie. Als je bijvoorbeeld jongeren wil werven, kun je je afvragen: voelen ze zich wel prettig hier? Soms is het goed om bepaalde gewoontes aan te passen, of dat je je organisatie anders moet inrichten. Veel organisaties vinden het lastig om bijvoorbeeld jongeren te vinden. Ik vermoed dat dat betekent dat zo’n organisatie er nog niet klaar voor is om ze te boeien en te behouden. Organisaties moeten zich aan die jongeren aanpassen: jonge mensen zijn niet uit op langdurige vrijwilligersklussen. Die willen liever kortdurend of op projectbasis. Ze willen flexibiliteit, korte snelle klussen. Soms eenmalig. Als een organisatie die jongeren wil, moet je daar iets mee doen.”
Wat is je rol bij PEP?
“Ik werk er als adviseur, trainer en projectleider. Ik zet me in op de domeinen vrijwillige inzet, emancipatie, diversiteit en mantelzorg. We ondersteunen maatschappelijke organisaties die zich inzetten voor Haagse burgers zodat iedereen mee kan doen. We trainen bijvoorbeeld organisaties in hoe zij vrouwen kunnen begeleiden om financieel zelfredzaam te kunnen worden. Of hoe ze beter mantelzorgers kunnen ondersteunen. Of hoe zij bijvoorbeeld vrijwilligers kunnen vinden. We hebben ook een vacaturebank.”
Hoe ben je erbij gekomen om de expeditie te gaan doen? Waarom had je zoiets van ik’ ga m’n horizon verbreden‘?
“Wij hebben een helpdesk bij PEP en één van de meest gestelde vragen is: hoe werf ik goede nieuwe vrijwilligers?’ Toen ik las over de Expeditie Nieuwe Gezichten dacht ik dit is interessant. Vooral omdat vrijwilligerswerving méér is dan een goede vacaturetekst of wervingsplan schrijven."
Wat zijn de gebaande paden bij jullie organisatie?
“Ik merk dat nieuwe collega’s en vrijwilligers ons ervaren als een lekker warm bad. Dat we een team van betrokken mensen zijn. Betrokken bij de stad Den Haag. Betrokken bij de organisaties die wij ondersteunen en dat iedereen in Den Haag moet kunnen meedoen. Dat sentiment is wel sterk aanwezig. Toch kunnen wij ons ook blijven aanpassen en verbeteren om nieuwe gezichten aan onze organisatie te verbinden. Wij willen die stap nog gaan maken en bijvoorbeeld straks ook het Jam Cultures spel gaan doen als die af is. Daarmee kijken we naar onze ingesleten patronen. Dit spel spelen alle deelnemers aan een expeditie binnen hun organisatie.”
Wie of wat wilde je ontdekken op deze expeditie?
“Ik wilde ontdekken hoe ik organisaties nog beter kan begeleiden bij het werven van vrijwilligers. Ik wilde nog beter worden in dit deel van mijn werk. Ik geef al training in vrijwilligerswerving. Maar door mijn opleiding tot ‘expeditieleider nieuwe gezichten’ heb ik nu veel meer tools in mijn rugzak. En dat was net wat ik een beetje miste in mijn werk. Tijdens een expeditie is één van de tools de klantreis. Organisaties stellen zichzelf de vraag: Hoe kan ik het voor vrijwilligers een zo’n fijn mogelijke belevenis maken om zich te verbinden aan mijn organisatie?”
Ben je al begonnen met een nieuwe expeditie?
“Nu ben ik bezig met de start van de eerste expeditie die ik ga begeleiden. Vijf organisaties begeleid ik in hun zoektocht naar nieuwe vrijwilligers met een andere culturele achtergrond. Het kunnen 'witte organisaties' zijn die meer migranten vrijwilligers willen aantrekken. Het kunnen ook migrantenorganisaties zijn die autochtone vrijwilligers in hun organisatie willen verwelkomen. Ik bevind me in de gespreksfase met organisaties. Het is een hele tijdsinvestering voor ze, van 14 weken. Mensen zijn wel enthousiast. Ook omdat het zo avontuurlijk is. En dat je op expeditie gaat met vier andere organisaties. Dat “samen” is heel waardevol omdat je leert van elkaars ervaringen en inzichten. Zo bespaar je ook tijd in je zoektocht naar vrijwilligers.”
De expeditie….Hoe was het? Vond je het spannend? Heb je nieuwe inzichten gekregen? Hoe heeft het je blik op de wereld veranderd?
“Ik vond het heel boeiend en leerzaam. Heel dynamisch. We zijn een keer offline bij elkaar gekomen.Daarna hadden we vijf keer een online sprint, om de 14 dagen. Dat zijn van die momenten dat je met elkaar samenkomt en overlegt en met elkaar spart over hoe het gegaan is. Wat heb je bereikt. Welke problemen je tegenkomt, welke lessen je hebt geleerd. Het zijn korte en krachtige momenten waarin je heel veel van elkaar opsteekt. Iedereen houdt ook een logboek bij. Op het eind geeft dat logboek een overzicht van je geleerde lessen en successen. Mede daardoor heb ik het gevoel dat ik iets in mijn rugzak heb om organisaties beter te begeleiden. Ik zal mijn training vrijwilligers werven nooit meer kunnen doen op de manier zoals ik het deed.
Mijn grootste inzicht was eigenlijk dat begrippen als klantreis en design thinking ook toegepast kunnen worden bij iets als het werven van vrijwilligers. Met design thinking leer je je doelgroep goed kennen. Wat inspireert ze? En wat belemmert ze? Je ontwikkelt producten die je helpen om die doelgroep aan te trekken. Design Thinking gaat over ontwikkelen, experimenteren en verbeteren totdat je iets hebt waarmee je de boer op kunt. Dat kan bijvoorbeeld een filmpje zijn. Maar het kan ook om simpelweg een aanmeldformulier gaan.”
Hoe reageerde het thuisfront dat je op reis bent gegaan?
“Ik heb er over verteld aan mijn collega’s. Ze reageerden heel enthousiast, er is nog een collega die mee gaat doen!”
Wat voor bagage is er echt nodig wil je een goeie expeditie leider zijn?
“Ervaring als facilitator of trainer. En ik denk dat je organisaties moet kunnen motiveren en inspireren. Het is 14 weken dat je met elkaar aan de slag gaat. Vooral in die contact momenten is het fijn als het leuk en dynamisch blijft. Je moet mensen kunnen uitdagen om nieuwe wegen te bedenken. Dat zit echt ingebakken in de methode van de expeditie."
Wanneer zou je nou een negatief en/of positief reisadvies geven?
“Ik zou niet makkelijk een negatief reisadvies geven. Alleen als een organisatie de tijdsinvestering er niet in wil of kan stoppen. Het is in totaal 41 uur. Er doen twee personen per organisatie mee. En een positief advies zou ik geven aan een organisatie die op zoek is naar juist die doelgroep vrijwilligers waar de focus op ligt in de expeditie die ik ga leiden. Want tijdens een expeditie zijn de vijf organisaties op zoek naar één specifieke groep vrijwilligers."
Heb je nog tips voor toekomstige expeditieleiders?
“Blijf tijdens de opleiding je logboek goed bijhouden. Alle ideeën en gedachten daarin verwerken helpt heel erg in het proces. En maak goed gebruik van de kennis en ervaring van de andere expeditieleiders in spé."
Lees meer over de expedities 'nieuwe gezichten'
- Door Chulah Berkowitz