Social return
Eerst maar even over social return: voor bedrijven die werken voor overheidsinstanties is het inmiddels een bekend begrip. Sophie Harbers, adviseur social return bij Gemeente Rotterdam legt uit waar we aan moeten denken. “Social return is het vaststellen en uitvoeren van sociale voorwaarden bij inkoop- en aanbestedingstrajecten. Bij inkoopopdrachten wordt er vaak een sociale paragraaf opgenomen in het contract, waarin staat dat de opdrachtnemer of leverancier een bepaald bedrag of percentage van de opdracht moet inzetten om bij te dragen aan een economisch en sociaal gezondere stad.” In Rotterdam gebeurt het veel dat onze leveranciers mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een werkplek direct in hun bedrijf bieden. “Dat is een fantastische manier, maar niet elke marktpartij kan dit praktisch regelen in het bedrijf, bijvoorbeeld omdat het bedrijf klein is en geen openstaande vacatures heeft of de vacatures sluiten niet aan bij de doelgroep van mensen voor wie het niet eenvoudig is deel te nemen aan de arbeidsmarkt. Zij kunnen ook op andere wijze social return invullen, waaronder het mogelijk maken dat het eigen personeel van het bedrijf vrijwilligers worden voor een goede (sociale) zaak.
Van Dorp is een bedrijf dat het op die manier heeft ingevuld; ze zijn namelijk een opvanghuis gestart voor vluchtelingen. Wij vinden dit als gemeente Rotterdam prijzenswaardig en een mooie manier van invulling van social return. Het is namelijk meer dan alleen een werkplek creëren voor werkzoekenden. Social return gaat er in feite om dat een bedrijf iets sociaals terugdoet voor de stad. Door het ter beschikking stellen van vrijwilligers om vluchtelingen te verwelkomen en te huisvesten handelt van Dorp helemaal in de geest van social return. Voor Gemeente Rotterdam is het trouwens belangrijk dat een bedrijf een invulling kiest die goed bij het bedrijf zelf past. Alleen zo kan er maatschappelijke waarde gecreëerd worden en dat dit is in dit geval zeker gebeurd.”
Een betere wereld achterlaten
Voor Henk Willem van Dorp, oprichter van het gelijknamige bedrijf, is maatschappelijke betrokkenheid vanzelfsprekend. “Wij zijn een familiebedrijf met een sociaal hart. Iedereen die bij ons werkt, weet dat en draagt eraan bij. We willen gezellig oud worden met elkaar, een betere wereld achterlaten en het bedrijf laten groeien. Dat laatste is al gelukt en aan die eerste twee doelen werken we altijd.” Van Dorp is begonnen als traditioneel installatiebedrijf met tien medewerkers en is uitgegroeid tot een technisch dienstverlener met vestigingen door heel Nederland en doet meer dan alleen installaties. Ook werken ze voor de gemeente Rotterdam, waardoor ze te maken hebben met de social return. “Ook zonder die tegenprestatie, doen wij altijd van alles. Toen ik hoorde van de vluchtelingenstroom vanuit Oekraïne, ben ik meteen gaan nadenken.”
Betrokken en bevlogen medewerkers
Het denken resulteerde in het idee om een leegstaand pand van Van Dorp in de Waalhaven te transformeren tot een opvanghuis. “Na toestemming vanuit de gemeente hebben medewerkers van het bedrijf veertien dagen lang gewerkt, ook in de avonden en weekenden. Een man of vijftien wisselden elkaar af en ook privé werd er van alles geregeld voor de vluchtelingen. Mensen deden oproepen in hun eigen netwerken en op die manier zijn er ontzettend veel spullen geregeld om de woonplekken in te richten. Het was bijzonder om te zien hoe betrokken en bevlogen de medewerkers waren. Toen de harde kern een personeelsuitje had, zijn mensen uit andere vestigingen gekomen om ze even te vervangen. Er was een intrinsieke motivatie om de ander te willen helpen en dat hoort echt bij het DNA van het bedrijf. Persoonlijk vind ik het heel belangrijk om me sociaal in te zetten, ook met het bedrijf. Ik behoor sociaal-economisch bij de gelukkigen van de wereld. Onze medewerkers zijn allemaal mensen in dezelfde situatie: ze hebben een baan, kunnen een huis kopen en hebben het gewoon goed.”
Trots en saamhorigheid
Toen het opvanghuis opgeleverd werd, zag Henk Willem een collectieve trots. ”We hebben het met elkaar gedaan en iedereen voelde dat. Ook bij alle andere sociale dingen die we doen, voel je de saamhorigheid. Medewerkers leveren een inspanning en vertellen elkaar erover. Het doet wat met je mensen. Ze komen in andere omstandigheden, zien bijvoorbeeld armoede. Als we andere bedrijven bij de sociale projecten betrekken en erover vertellen, dan werken die ook altijd om nietsmee. Kijk, je kunt niet de hele wereld verbeteren, maar wat op je pad komt daar kun je wel wat mee.”
Voor vragen over social return in de gemeente Rotterdam, neem contact op met Sophie Harbers, adviseur social return bij het Werkgeverservicepunt Rijnmond via sbbg.harbers@rotterdam.nl. Voor meer informatie over social return en medewerkersvrijwilligerswerk in het algemeen, neem contact op via goodbusy@nov.nl
Meer weten over zaken omtrent medewerkersvrijwilligerswerk? In de strategische toolkit van Good Busy is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Lees hier de info of vraag de toolkit aan.
Je kunt je ook aanmelden voor de Good Busy nieuwsbrief en ons volgen op LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten van Good Busy en de trends en ontwikkelingen op het gebied van medewerkersvrijwilligerswerk.