‘Tijdens een beursvloer matchte een museum met een blindenbibliotheek. Medewerkers van de bibliotheek vertaalden materiaal van het museum in braille, zodat het inclusief werd voor alle doelgroepen. Ik vind het heel mooi om te zien hoe zij elkaar gevonden hebben.’
Verbinding maken, daar is waar Hanneke van aan gaat. ‘Ik kom zelf nog uit de tijd dat vraag en aanbod van vrijwillige inzet beschreven werd op papier, die bewaard werden in mappen. Tegenwoordig willen we ons online platform nog verder uitbreiden, maar ik vind dat online contact persoonlijk contact niet kan vervangen. Twee keer in de week zit ik in het Huis van Ermelo klaar om met mensen in gesprek te gaan over de mogelijkheden. Ik denk ook dat daar mijn kracht in zit. Het mooiste is als je mensen kunt bemiddelen naar een plek. Ik vind het leuk om daarin anders te denken. Mensen met een visuele beperking bijvoorbeeld, zijn vaak op zoek naar werk bij een callcenter of een rol als gastheer of gastvrouw. Ik daag ze graag uit om ook andere mogelijkheden te bekijken.´
Van betekenis zijn voor elkaar
Dat verbinden doet ze niet alleen tussen inwoners van Ermelo en aanbieders van vrijwilligerswerk, ook brengt ze maatschappelijke organisaties en bedrijven bij elkaar. Hanneke is enorm overtuigd van de kansen die samenwerking brengt. ‘Samenwerken met maatschappelijke organisaties biedt bedrijven de mogelijkheid om lokaal iets terug te doen voor de samenleving, en om het maken van impact. Tegelijkertijd hebben maatschappelijke organisaties altijd vragen, bijvoorbeeld bij het organiseren van evenementen of praktische ondersteuning. Daarnaast biedt het hen de gelegenheid om hun netwerk uit te breiden. Als je een verbinding weet te maken tussen het aanbod en de vraag, dat geeft dat zoveel terug voor de samenleving. Dan kun je écht van betekenis zijn voor elkaar.’
Op de beursvloer ontstaan bijzondere matches
Om die samenwerking te bevorderen, heeft Hanneke al verschillende keren de beursvloer georganiseerd. ‘Tijdens een beursvloer verbinden we bedrijven en maatschappelijke organisaties. Ze matchen op kennis, materialen en faciliteiten en maken gebruik van elkaars netwerk met een gesloten beurs. En daar ontstaan bijzondere matches. In één van onze eerste beursvloeren was een museum aanwezig uit Ermelo die graag alle doelgroepen wilde betrekken. Tijdens de beursvloer matchen zij met een blindenbibliotheek. Medewerkers van deze bibliotheek hebben materialen van het museum in braille vertaald, zodat het museum ook toegankelijk is voor mensen met een visuele beperking. Heel mooi om te zien hoe zij elkaar gevonden hebben.’
Begin klein
In de organisatie van verschillende beursvloeren, heeft Hanneke ook ervaring opgedaan over wat níet optimaal werkt. ‘We hebben bijvoorbeeld een paar keer een beursvloer regionaal georganiseerd, waarbij we de samenwerking opzochten met verschillende gemeenten. Het evenement was uiteindelijk best succesvol, maar we merkten dat als je regionaal organisaties en bedrijven bij elkaar brengt, dit toch een andere mate van betrokkenheid krijgt dan als je het lokaal doet. Dit geldt niet alleen voor beursvloeren, maar voor alle evenementen en activiteiten die je organiseert. Mijn advies aan maatschappelijke organisaties is daarom ook: begin klein. Door lokaal te investeren, hoop je dat de impact zich als een olievlek uitbreidt. ’
Wat heb jij te bieden?
Wat Hanneke betreft is deelnemen aan een beursvloer een geweldige eerste stap voor maatschappelijke organisaties om samenwerking met bedrijven te beginnen. ‘Het is de meest laagdrempelige manier om aan je netwerk te bouwen. De partijen zijn al bij elkaar gebracht en er staat een hele groep gemotiveerde partijen klaar die graag iets willen betekenen.’ Ze heeft een paar tips om deelname aan de beursvloer zo succesvol mogelijk te maken. ‘Stel niet meteen hele hoge verwachtingen. Wees realistisch in wat je kunt bieden, én wat je kunt waarmaken. Liever één goede match, dan tien die je niet kunt nakomen. Afspraken die op zo’n beursvloer worden gemaakt, maar ook daarbuiten, staat of valt met vertrouwen. Wees betrouwbaar en kom je afspraken na’.
Wees betrouwbaar
Verder is voorbereiding van deelname heel belangrijk, ziet Hanneke. ‘Van tevoren zijn er lijsten beschikbaar met bedrijven die aanwezig zijn op zo’n beursvloer. Denk van tevoren na over met welk doel je naar zo’n beursvloer gaat. Veel organisaties vinden het spannend, omdat je eigenlijk een soort pitch geeft. Denk in je voorbereiding na over de vraag die je wilt stellen én denk wat je zelf te bieden hebt. Je komt er niet alleen om iets te halen, maar je hebt als maatschappelijke organisatie ook iets te bieden.´