Op een speciale campagnesite www.iederkindopkamp.nl zijn verhalen verzameld van kinderen, ouders en begeleiders, veelal vrijwilligers, over op kamp gaan. Hieruit blijkt hoe waardevol het is voor kinderen om op kamp te gaan.
De voorgenomen btw-verhoging vanaf 2026 op logies van 9% naar 21% raakt kampen voor kinderen en jongeren zwaar. Veel scholen én organisaties voor het jeugdwerk, sport en cultuur maken voor hun week(end)- en zomerkampen gebruik van accommodaties voor groepen, die straks het hogere tarief moeten rekenen. Het gaat jaarlijks om honderdduizenden kinderen die op kamp gaan.
Waardevol voor de ontwikkeling
Het is niet voor niets dat duizenden vrijwilligers zich jaarlijks inzetten om kinderen een gaaf en leerzaam kamp te bieden. Op kamp gaan is voor kinderen en jongeren zeer waardevol in de ontwikkeling. Samen met leeftijdsgenoten actief op pad. Niet leunen op je ouders maar zelf de problemen oplossen. Met elkaar ontdekken wat de natuur te bieden heeft. Zelfvertrouwen opdoen en vrienden maken. Het is een snelkookpan voor persoonlijke- en sociale ontwikkeling. In een paar dagen tijd leer je samenwerken, talenten ontwikkelen en zelfredzaam zijn. Het kamp is meer dan alleen plezier, het is een belangrijke fase in de ontwikkeling van het kind.
Kansenongelijkheid
De afgelopen jaren zijn de kosten voor kampen al fors toegenomen door stijgende energiekosten en een hoge inflatie. Een extra verhoging op de btw maakt werkweken, zomer- en weekendkampen voor veel jeugdgroepen, sportclubs en organisaties in de cultuursector onbetaalbaar. Hiermee neemt de kansenongelijkheid onder kinderen verder toe en worden steeds meer kinderen de kans ontnomen om samen met leeftijdsgenootjes leerzame en uitdagende ervaringen op te doen.