Sinds de decentralisaties in de zorg wordt een steeds groter beroep gedaan op de hulp van bijvoorbeeld vrijwilligers en mantelzorgers. Uit onderzoek van de vereniging Humanitas en dertien andere vrijwilligers- en mantelzorgorganisaties blijkt dat zij steeds meer hulpvragen krijgen. Ook krijgen ze vaker te maken met complexe situaties.
Humanitas biedt al jaren scholing en begeleiding aan de eigen 24.000 vrijwilligers. “Met de grote maatschappelijke veranderingen willen wij onze verantwoordelijkheid nemen en iedereen gratis toegang geven tot een deel van onze trainingen”, vertelt Mirthe Biemans van Humanitas. “Iedere vrijwilliger maakt wel eens mee dat grenzen worden overschreden. Wat doe je bijvoorbeeld als iemand je iedere dag belt? En hoe zorg je ervoor dat iemand niet van jou afhankelijk wordt, maar dat je juist bijdraagt aan zelfredzaamheid? Daarvoor geven deze trainingen handvatten.”
Humanitas ziet dat vrijwilligers en mantelzorgers een eigen waardevolle rol hebben naast de professionele hulpverlening. Zij hebben vaak meer tijd en aandacht voor de mensen die ze helpen en staan niet boven maar naast hen. Gelijkwaardigheid is het uitgangspunt. Daardoor ontstaat er een vertrouwensband die eraan bijdraagt dat mensen meer zelfvertrouwen krijgen en waardering voelen. De houding en vaardigheden van de vrijwilliger dragen bij aan het positieve effect van vrijwilligerswerk. Daarom investeert Humanitas in de scholing van vrijwilligers.
De online trainingen kunnen vanaf 8 mei op deze website worden gevolgd. De onderwerpen van de trainingen zijn: grenzen stellen, omgaan met emoties, versterkende gesprekken, empowerment, netwerken versterken en vrijwilligers begeleiden. Deze onderwerpen zijn gekozen in samenspraak met dertien landelijke vrijwilligers- en mantelzorgorganisaties zoals De Zonnebloem, het Rode Kruis, Mezzo en Kerk in Actie.