Op 7 december, De Nationale Vrijwilligersdag, nam Thebe Hagedonk in Breda het NOV-keurmerk Vrijwillige Inzet Goed Geregeld in ontvangst uit handen van Annemiek Messer van MOOIWERK in Breda. Thebe Hagedonk is een woonzorgcentrum in het dorp Prinsenbeek, net buiten Breda.
Alexandra Oostvogels is op deze locatie vrijwilligerscoördinator en supertrots dat ze het voor de eerste keer gehaald hebben! Ze vertelt: “Ons team bestaat uit ongeveer 110 medewerkers en zo’n 130 vrijwilligers. Samen willen we de beste zorg bieden, daarom zijn vrijwilligers bij ons van onschatbare waarde. Ik heb de opleiding Vrijwilligersmanagement gedaan en veel geleerd over hoe belangrijk het is om zaken voor de vrijwilligers goed te regelen. Maar hoe en waar begin je dan? De Zelfevaluatie van Goed Geregeld biedt structuur, een strakke planning én een betrokken en kritische adviseur die met me meedacht.”
Vrijwilligers zijn die investering waard!
“Door met de Zelfevaluatie aan de slag te gaan word je, in de waan van de dag, gedwongen om een stap terug te doen en naar het grotere geheel te kijken. Ook kijk je meer naar de lange termijn; hoe kunnen we onze manier van werken met vrijwilligers in de toekomst goed borgen? Dat zit hem vooral in het optimaal faciliteren en informeren van de vrijwilligers, zodat zij zich volledig kunnen richten waar ze goed in zijn: liefdevolle aandacht schenken aan de bewoners!
Een van de verbeterpunten was de informatie rondom veiligheid, waardoor we ze nu onder andere een rondleiding op het gebied van veiligheid aanbieden. Daarnaast bleek bijvoorbeeld de privacyverklaring meer gericht op bewoners dan op vrijwilligers. Dat hebben we dan ook direct aangepast. En de acties die uit het proces voortkomen, stoppen niet bij de locatie. Hagedonk heeft het keurmerktraject binnen Thebe namelijk als pilotlocatie opgepakt. Dus de volgende stap is de aandachtsgebieden breder in de organisatie aan de orde te stellen. Dankzij Goed Geregeld gaat een enthousiaste werkgroep met deze punten aan de slag!”
Veel meer vanuit de vrijwilliger denken
“Door de ontwikkelingen in de maatschappij en specifiek in de zorg is het noodzakelijk nóg meer vanuit de vrijwilligers te denken, er als het ware naast te gaan staan; wat willen zij en wat hebben ze nodig om op hun manier en met plezier bij ons actief te zijn en vooral ook te blijven? We vinden het belangrijk dat ze zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen. Het is dan ook een enorm compliment dat we bijvoorbeeld 3 generaties binnen een familie als vrijwilliger aan de slag hadden. Opa en oma zetten zich nog steeds als vrijwilligers in. Het mooie is vervolgens dat zowel de dochter als kleindochter inmiddels een vast dienstverband aan hun vrijwilligersrol op de locatie hebben overgehouden; dat zegt natuurlijk wel iets over de verbinding die we met de vrijwilligers maken.”
Resultaat
“Het keurmerk heeft ons uiteindelijk meer opgeleverd dan ik van tevoren had gedacht en gehoopt. We hebben extra informatie beschikbaar gesteld en zaken, zoals communicatie, beter gestructureerd. Vooral de waardevolle gesprekken rondom de keurmerkthema´s met betrokken vrijwilligers en collega´s waren een geschenk. We weten waar we nu staan én waar nog ruimte is voor verbetering en meer borging. Maar uiteindelijk gaat het om een hogere tevredenheid van de vrijwilligers en wat zij daarmee uitstralen als ambassadeurs van Hagedonk, dat is het grootste cadeau."
Natuurlijk kost het proces tijd en moeite, en ja, soms is het ook wel eens frustrerend, maar de deadline van 7 december was een hele fijne stok achter de deur, net als de gedreven en betrokken adviseur. Het was de moeite zeker waard!”