In de gemeente Rhenen wil Welzijn Rivierstroom samen met de Sportservice een professionele vertrouwenspersoon laten aanstellen voor kleine verenigingen en vrijwilligersverbanden. Onze vraag is: heb je informatie die ons kan helpen om een kostenplaatje samen te stellen?
De aanleiding is een vraag van een kleine sportvereniging: een vertrouwenspersoon uit eigen gelederen staat te dicht op de vereniging. Kan dat niet gemeentelijk geregeld worden? Bovendien geloven we erg in het belang van goede training en certificering van de vertrouwenspersoon. Je kan nogal wat op je bord krijgen.
Voor de gemeente, die het moet financieren, willen we een helder pleidooi brengen met daarbij een duidelijk onderbouwd kostenplaatje. Dat blijkt lastig.
We hebben overleg gehad met een professionele vertrouwenspersoon maar deze heeft alleen cijfers over consulten per betaalde medewerkers: gemiddeld 10 consulten per 100 medewerkers. Dat zou een fors bedrag betekenen als we uitgaan van 2000 vrijwilligers bij kleine verenigingen in onze gemeente: 20.000 euro (want een consult is dik 100 euro).
Wij schatten in dat vrijwilligers minder 'vaak' gebruik zouden maken van een vertrouwenspersoon dan betaalde medewerkers. Hebben jullie cijfers over het 'gebruik' van een vertrouwenspersoon door vrijwilligers op jaarbasis?
Alvast bedankt,
Kitty van den Hoek
coördinator Vrijwilligersknooppunt Rhenen
Welzijn Rivierstroom