Vandaag deelgenomen aan het webinar in Europees verband over het valideren van competenties. (Zie ook het item van Jo Peeters, Edos foundation)
Dat gaf mij weer de volgende inzichten:
- Er vinden meerdere onderzoeken en projecten in Europa plaats in hoe dit kan (gaan) werken. Gemeenschappelijk perspectief is dat er drie belangrijke doelen zijn:
- Betekenis voor de vrijwilliger. Zowel voor het in beeld krijgen van de eigen ontwikkeling als ook deze kunnen gebruiken t.b.v. werk/baan en/of opleiding
- Betekenis voor de organisatie die kan laten zien wat je als vrijwilliger kan ontwikklen en welke talenten je kan vergroten met je vrijwillige inzet
- Betekenis om als organisatie en/of als sector te kunnen laten zien welk eigenstandige grote brijdrage dit leren bijdraagt aan mensen en de samenleving als geheel. (Drie vormen van leren worden onderscheiden (die in het fomele onderwijs, thuis en prive/levenservaringen zoals bijvoorbeeld als ouder; informeel leren, en het leren in trainingen en werkervaringen in het vrijwilligerswerk; non-formallearning) Er zijn vele onderzoeken die de belangrijke rol van vrijwilligerswerk voor het leren van competenties van mensen aantonen. ( www.improval.eu/results/study )
In heel veel Europese landen vinden er projecten plaats om dit leren en erkennen beter vast te leggen en toepassing te geven. Wat werkt er nu? In deze link van 'Improval' zijn alleen al 49 methoden/aanpakken in kaart gebracht, 60% daarvan zijn online tools en beschikbaar in 22 talen. ( www.improval.eu/results/tools-collection) Er worden trainingen gegeven aan begeleiders en beoordelaars. Toch blijft een echte doorzet achterwege. Effectiviteit is namelijk afhankelijk van primair een behoefte en belang bij de vrijwilligers zelf. Veel vrijwilligers zijn actief voor hun plezier, het directe nut en voor zichzelf. Er is een veel kleinere groep, maar wel een belangrijke! , die belang kan hebben bij zo'n traject om zichzelf beter in beeld te kunnen brengen naar werk en/of opleiding.
Veel uitvoeringen stoeien met het goed in beeld brengen van de competenties, vaak ook in vormen van zelfreflectie door de vrijwilliger. De andere factor is die van 'tijd', of beter het ontbreken ervan om zo'n traject helemaal te doorlopen. Daarnaast vragen systemen van validering ook (h)erkenning bij het bedrijfsleven en ook bij de formele opleidingen.
Een faciliterende rol van de overheid kan hier sterk het verschil maken. In veel andere Europese landen is er beleid in het kader van "levens- lang-leren', employability. voortkomend uit de 'Lissabon akkoorden' etc. Maar in Nederland ligt dat wat stilletjes bij de werkgevers-nemers organisaties.
Ook in Nederland voert Edos Foundation onderzoek uit uit naar de praktijk in Europa, o.a. met de vrijwilligerscentrale in Nijmegen. ( https://edosfoundation.com/index.php/current-projects/upval ) Hun eerste conclusies zijn dat er telkens weer projectmatig nieuwe methoden en samenhangende indelingen van competenties worden gemaakt. Die eigenlijk goed te kopieren van alle anderen. Hoeveel vrijwilligers nu werkelijk gebruik maken van deze tools is veelal onduidelijk. Maar daar heeft Edos nu wel naar gekeken. Zij zien o.a. een tool in Frankrijk: Pasporte van Bénévolat met 60.000 gebruikers. In NL is Europass veel toegepaste tool. Nu ook in Vlaanderen, Tjechie en Slowakije. ( www.cv.nl ) De goede voorbelden zijn gebaseerd op modellen waarbij de vrijwilliger een portfolio maakt van zijn/haar opgedane ervaringen. In dit project zit ook de opdracht om een handleiding te maken voor gebruik door vrijwilligerscentrales en steunpunten.
Ook in de ontwikkeling van de Maatschappelijke Diensttijd wordt naar een systeem van erkenning/validering gezocht. Maar ook hier lijkt het , dat ze net als vele andere projecten, weer bij het begin starten zonder aan te sluiten bij alle ervaring en alle kennis die er al is??
Edos organiseert op dinsdag 29 september 2020 als nieuwe datum het symposium 'Competent en erkend'. (zie bovenstande link naar hun pagina)
Ik hoor graag ervaringen van organisaties of vrijwilligers die vorm (hebben ge-) geven aan validering en erkenning van competenties.
Nog meer en andere informatie:
Download speakers' presentations for Webinar 1 & 2
- ImproVal Results
- UpVal Results
- Research on strengths and weaknesses of three validation tools
- Job Bridge Results