Matchmaker Takecarebnb
Takecarebnb wordt grotendeels gedragen door een team van bevlogen en betrokken vrijwilligers: de matchmakers. We werken met vrijwilligers die vanuit hun professionele expertise en vaardigheden vluchtelingen met een verblijfsstatus en mogelijke gastgezinnen aan elkaar kunnen koppelen, of zoals wij dat noemen matchen. Takecarebnb faciliteert logeerperiodes tussen vluchtelingen met een verblijfstatus en Nederlandse gastgezinnen. Het logeren zorgt ervoor dat zowel gast als gastgezin op een laagdrempelige manier leren van elkaar. De gast krijgt zo een uniek kijkje in de Nederlandse cultuur en de kans zich de taal en gebruiken eigen te maken. Ook helpt het logeren om een eigen sociaal netwerk op te bouwen.
We werken met een zorgvuldig matchingsproces waarin we op basis van de achtergrond, wensen en verwachtingen van zowel vluchteling als gastgezin een zo goed mogelijke match willen maken. Ook volgt en begeleidt de matchmaker de vluchteling en het gastgezin gedurende de gehele logeerperiode. De matchmaker is contactpersoon voor de gastgezinnen en gasten en vormt de schakel tussen hen en de organisatie. Als matchmaker werk je samen met een coördinator die vanuit het centrale kantoor in Amsterdam het overzicht houdt over alle aanmeldingen. Je hebt dus altijd een sparringspartner. Ook zijn er regelmatig teamdagen, masterclasses en trainingen en bieden we de mogelijkheid intervisies bij te wonen. Je werkt na je inwerkperiode autonoom, maar hebt wel contactmogelijkheden met collega-matchmakers.
Wij zijn op zoek naar vrijwilligers in de volgende regio’s:
-
- Twente (Hengelo, Enschede, Almelo)
- Deventer, Ommen, Raalten
- Doetinchem, Groenlo, Winterwijk
- Emmen, Hoogeveen, Steenwijk
- Heerenveen, Meppel
Activiteiten
- Organiseren en plannen van intakes en kennismakingsgesprekken
- Voeren van intakegesprekken met statushouder en gastgezin
- Opstellen profiel statushouder en gastgezin
- Matchen van statushouder en gastgezin, voeren van matchingsgesprekken
- Volgen en begeleiden van statushouder en gastgezin tijdens logeerperiode gevolgd door evaluaties
- Voorstellen doen voor procesverbeteringen ten aanzien van het matchingsproces
- Werken binnen het CRM systeem (zorgvuldige verslaglegging)
Competenties
- Bedreven zijn in methodische gespreksvoering
- Duidelijk kunnen krijgen van verwachtingen
- Creativiteit in het oplossingsgericht werken, doorzettingsvermogen en een positieve kijk op
problemen en uitdagingen
- In staat zijn situaties kritisch te kunnen beoordelen en daarna te handelen
- Integer met vertrouwelijke informatie om kunnen gaan
- Minimaal kennis van de Engelse taal
- Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden voor het opstellen van de profielen van gastgezinnen en statushouders
- Sociale vaardigheden en communicatieve vaardigheden o.a. voor het onderhouden van informatieve contacten met gastgezin en statushouders
- Empathisch, intercultureel en klantgericht kunnen werken
- Stressbestendigheid en improvisatievermogen
- Zelfstandig en in teamverband kunnen werken
Wat bieden wij jou:
- Relevante trainingen en opleiding
- Teamdagen en intervisiemogelijkheden
- Vrijwilligersvergoeding (190 euro per maand, met een maximum van 1900 euro per jaar)
- Veel ruimte voor eigen inbreng, autonomie en indeling van je tijd/planning
- Een plek binnen een hecht team in een inspirerende oganisatie
- De kans om echt een verschil te maken en van betekenis te zijn in het leven van zowel de gasten, de gastgezinnen als de mensen om hen heen.
De gewenste tijdsbesteding is ongeveer 10 uur per week. Gezien de inwerkperiode is het niet mogelijk om voor korter van 6 maanden actief te zijn.
Solliciteren
Stuur een korte motivatiebrief per email naar samia@takecarebnb.org EN annemeijn@takecarebnb.org. Ook voor vragen over deze vacature kan je Samia of Annemeijn een mail sturen. Ze nemen zo snel mogelijk contact met je op.