Voor een vrijwilligersorganisatie in de gemeente waar wij actief zijn stel ik de volgende vraag.
De organisatie zou graag met enige regelmaat (zeg bijvoorbeeld 1 x per jaar)gesprekken willen voeren met hun vrijwilligers.
Om te polsen hoe het gaat met de vrijwilligers in de organisatie, gaat het goed, zitten ze op hun plek, hebben ze iets nodig, signaleren van problemen is de insteek. Dit zou ook het uitgelezen moment moeten zijn om met vrijwilligers in gesprek te gaan waarbij het meedraaien in de organisatie als vrijwilliger wat minder goed gaat. Die in hun huidige vrijwilligersfunctie eigenlijk niet goed (meer) functioneren.
Heeft iemand hier positieve ervaring mee bij het introduceren van deze gesprekken? of handvaten/vragenlijst die zij hanteren bij dit soort gesprekken?
Het moet niet gaan aanvoelen als beoordelingsgesprekken, maar men wil wel een signalerende functie aan deze gesprekken geven. Voor zowel de organisatie als de vrijwilliger. Om de werkomgeving voor de vrijwilligers zo prettig mogelijk te maken en vrijwilligers gehoord te laten voelen, maar ook problemen te tackelen.
Alvast hartelijk dank!