Vrijwilligersorganisaties draaien op betrokkenheid, hart voor de zaak – én een veilige omgeving. Maar hoe zorg je ervoor dat juist dat laatste geen ondergeschoven kindje wordt? In deze praktische en inspirerende training krijg jij als adviseur de tools in handen om sociale veiligheid stevig op de kaart te zetten bij de vrijwilligersorganisaties die jij in jouw werk ondersteunt.
Of je nu regelmatig met besturen praat, beleidsplannen onder de loep neemt of vrijwilligersorganisaties begeleidt bij groei en ontwikkeling – sociale veiligheid hoort erbij. En dat is precies waar deze training jou in versterkt.
Wat leer je?
· Wat sociale veiligheid eigenlijk betekent in de praktijk van vrijwilligerswerk
· Welke stappen organisaties kunnen zetten om ongewenst gedrag te voorkomen
· Hoe jij als adviseur preventiebeleid kunt stimuleren en ondersteunen
· Na afloop weet je niet alleen wat goede preventie is, maar ook hoe je anderen daarin meeneemt. Je krijgt kant-en-klare voorbeelden, handige checklists én natuurlijk volop ruimte om ervaringen uit te wisselen met collega-adviseurs.
Hoe gaan we hiermee aan de slag?
Omgaan met weerstand bij organisaties
Als adviseur krijg je soms te maken met weerstand wanneer je sociale veiligheid aankaart. Hoe herken je die weerstand bij besturen of coördinatoren? En hoe help je organisaties toch stappen te zetten zonder de relatie te belasten?
Waarom sociale veiligheid een bestuursverantwoordelijkheid is
Je leert hoe je besturen bewust maakt van hun rol in het creëren van een veilige vrijwilligersomgeving. We bespreken de risico’s van onveiligheid én de kracht van preventief beleid.
De gratis VOG-regeling: geen gedoe, een sterk signaal maar hoe adviseer je hierover slim en praktisch?
Wat houdt de regeling in, hoe werkt het aanvragen, en hoe positioneer je dit als onderdeel van bredere preventie? Je krijgt uitleg én praktische tips om besturen te informeren.
Gedragscodes méér dan een document in de laJe leert hoe je organisaties begeleidt bij het opstellen, bespreken en implementeren van een gedragen gedragscode – een belangrijke bouwsteen van sociaal veilige vrijwilligerspraktijken.
Verschil tussen VCP en vertrouwenspersoon: helder adviserenWat is het verschil tussen een vertrouwenscontactpersoon (VCP) en een professionele vertrouwenspersoon? Welke constructies zijn er mogelijk en hoe leg je dit helder uit aan organisaties, en hoe help je hen keuzes maken die passen bij hun schaal en situatie? En hoe pak je ook hierin als Vrijwilligerscentrale je rol?
Praktische tools: templates, voorbeeldteksten en gespreksstarters
Je krijgt toegang tot materialen die je direct kunt inzetten in je advieswerk, zoals voorbeeldgedragscodes, voorbeeld teksten voor nieuwsbrieven en social media en meer.
Materialen en werkvormen voor jouw adviespraktijk
We laten je kennismaken met hulpmiddelen die jij kunt gebruiken in gesprekken, workshops of informatiebijeenkomsten. Denk aan stellingen, een voorbeeldpresentatie en andere materialen.
Voor wie?
Adviseurs van vrijwilligerscentrales, steunpunten, servicepunten of vergelijkbare organisaties die met vrijwilligersorganisaties werken.
Resultaat?
Jij bent de deskundige met betrekking tot sociale veiligheid in je vrijwilligerscentrale en weet vrijwilligersorganisaties en hun besturen hierover goed te informeren en adviseren. Niet als politieagent, maar als aanjager, verbinder en sparringpartner.
Hoe ziet de training eruit?
Deel 1: online, via Zoom
Datum: maandag 6 oktober, van 15.00 tot 17.00 uur
(let op: meedoen via laptop of desktop. Onze interactieve werkvormen werken niet op telefoon of tablet)
Deel 2: live op locatie in Utrecht
Datum: maandag 24 november, van 14.00 tot 16.30
Kosten:
geen