In het door Luca van Seumeren MSc. en Prof. Dr. Lucas Meijs geschreven rapport, dat onderaan dit artikel gedownload kan worden, bieden zij inzichten en praktische tools voor Nederlandse vrijwilligersorganisaties voor het vergroten van het vermogen om vrijwilligers te werven en te behouden.
Dit doen zij aan de hand van een literatuuronderzoek van de Rotterdam School of Management naar recruitability en de vier matrixen van The Recruitability Tool, die werd ontwikkeld als onderdeel van een driejarige studie gefinancierd door de Australian Research Council (ARC) (Holmes et al., 2017). Verder halen zij concrete voorbeelden aan uit de praktijk.
De vier matrixen zijn toegankelijkheid, flexibiliteit, controle en kosten-batenanalyse. Aan de hand van deze vier matrixen kunnen de organisaties bepalen welke stappen ze moeten ondernemen om de recruitability te verhogen. Toegankelijkheid kan drempels wegnemen voor vrijwilligers om zich te melden als vrijwilliger. Door de fysieke, psychische en digitale toegankelijkheid te verbeteren worden de drempels voor de vrijwilligers verlaagd en neemt de recruitability toe. Flexibiliteit van een organisatie kan de beschikbaarheid van de vrijwilliger beïnvloeden. Hierdoor kan de vrijwilliger zelf bepalen waar en wanneer ze vrijwilligerswerk uitvoeren. Daarnaast kan een vrijwilligersorganisatie de recruitability verhogen door de controle vanuit de organisatie te verhogen of juist te verlagen, om zo ook eventuele drempels weg te halen. Dit is afhankelijk van het type organisatie. Ten slotte, kan een organisatie kijken naar de kosten-baten analyse voor de vrijwilliger. Door kosten te verlagen of baten te verhogen, wordt het vrijwilligerswerk aantrekkelijker.
We kunnen concluderen dat elke organisatie uniek is. Wat voor stappen een organisatie moet ondernemen om vrijwilligers beter te kunnen werven en behouden hangt af van de karakteristieken van de organisatie. Er is geen “one-size-fits-all” structuur of manier die passend is op elke vrijwilligersorganisatie. Als vrijwilligersorganisatie moet je dus duidelijk in kaart hebben wat de strategie, de kenmerken en de structuur van de organisatie zijn, voordat je kan bepalen wat de beste manier is om de recruitability te verhogen.