Sessie Kennisboostweek #mensenmakennederland
De kracht van de inzet van jongeren in het vrijwilligersveld!
Donderdag 10 juni 2020
Sprekers
Wisse Dudink – Projectmedewerker Jongerenadviseurs bij Vrijwilligerspunt West Friesland
Peggy Stokkel – Projectleider Project Talent (MDT) bij Welzijnskwartier Katwijk
Fleur Neefjes – Projectleider Jongerennetwerk & MDT bij Vrijwilligerspunt West Friesland
Yvonne Kruizinga – Projectleider Maatschappelijke Diensttijd bij Vereniging NOV
Do’s in het werken met jonge vrijwilligers
- Benader jongeren als individuen. Iedere jongere heeft zijn eigen behoeftes. Wat zinvol is voor de ene jongere is niet zinvol voor de andere jongere.
- Jongeren willen iets doen waar hun interesse en intrinsieke motivatie ligt.
- Laat jongeren meepraten over het doen van vrijwilligerswerk binnen de organisatie.
- Sluit aan bij de levensfase van de jongere: school, werk, bijbaan etc.
- Laat jongeren zelf kiezen hoelang ze betrokken willen zijn: lang of kort. Hou de mogelijkheden open.
- Ontwikkelmogelijkheden bieden die aansluiten bij de wensen van jongeren.
- Denk met de jongere mee over de mogelijkheden die er wél zijn als een klus op dat moment niet aansluit bij de omstandigheden en wensen van de jongeren.
- Blijf in contact en gesprek met de jongere.
- Bij het werven werkt o.a. persoonlijk contact, via vrienden, social media, lokale krantjes (voor de ouders, onderwijzers, professionals etc.).
- Gebruik social media! Werk met storytelling en daarnaast met krachtige, korte boodschappen. Spreek tot de verbeelding van jongeren.
- Probeer qua werving nieuwe dingen uit. Soms moet je als organisatie ‘erin groeien’. En soms is het bereik groter dan je denkt (doordat je instagram-live terug kan kijken, bijvoorbeeld).
- Maak visueel en concreet wat jongeren kunnen bijdragen.
- Pas de content aan op het communicatiemiddel: krantjes en Facebook richten op ouders etc, instagram en snapchat op de jongeren zelf.
- Maak gebruik van betaalde advertenties om jongeren te bereiken die je op dit moment nog niet volgen.
- TikTok werkt voor jongere jongeren.
- Jongerenparticipatie: Wees eerlijk tegen jongeren en neem ze mee in het proces (binnen organisaties). Jongeren houden van snelle stappen, maar dat kan soms niet.
- Communiceer snel. En als dat niet kan, schep dan de juiste verwachtingen.
- Verwachtingen over en weer zijn belangrijk: zowel vanuit de organisatie als de jongere. Kijk of je op één lijn zit.
- Kleine contactmomenten zijn belangrijk; bijvoorbeeld via Whatsapp.
- Laat organisaties en jongeren letterlijk kennis maken. Zet je over drempels heen.
- Kijk als organisatie naar jezelf. Probeer ‘echt’ aan te sluiten bij de jongere. Sta open voor de jongere en kijk naar de gezamenlijkheden.
- Benoem wat de jongere uit het vrijwilligerswerk kan halen en wat de organisatie te bieden heeft als een leuke vrijwilligersplek.
- Benadruk de meerwaarde van het werken bij een organisatie.
Don’ts in het werken met jonge vrijwilligers
- Via mail communiceren.
- Alle jongeren over één kam scheren.
- Alleen langdurige of alleen kortdurende vrijwilligersklussen aanbieden.
- Je op één communicatiemiddel richten.
- Alleen gebruik maken van Facebook als social media.
- Te veel verwachtingen geven. Dat voelt als ‘moeten’.
Stellingen
- Jongeren willen snelle, moderne, hippe vrijwilligersklussen doen.
- Jongeren willen zich bij voorbaat niet te lang binden aan een organisatie.
- Jongeren bereik/werf je uitsluitend via social media.
- Duidelijkheid over verwachtingen werkt averechts bij jongeren.
- Het is lastiger om met jongeren samen te werken dan volwassenen.
- Als organisatie is het belangrijk om te benadrukken wat jij als organisatie een jongere kan bieden.