Overal in het land kampen organisaties met een sterke terugloop van het aantal vrijwilligers. Om te kunnen voorzien in de behoefte aan nieuwe vrijwilligers die het werk kunnen doen, passen organisaties hun werkwijze steeds vaker aan aan de mogelijkheden en voorkeuren van verschillende groepen mensen. Ook in Almere, waar Movisie onderzoek deed naar hoe acht vrijwilligersorganisaties dit aanpakken. ‘Tinkeren’, uitproberen en experimenteren is het sleutelwoord.
In september en oktober 2022 deed Movisie onderzoek naar de inzet van vrijwilligers door acht organisaties in Almere (zie kader). Ook in deze gemeente neemt het aanbod van vrijwilligers af. Wat verder opvalt, is dat veel nieuwe vrijwilligers die zich wél melden, een kwetsbare gezondheid hebben en afstand tot de arbeidsmarkt. Ook hebben ze steeds vaker een anderstalige achtergrond. Omdat nieuwe vrijwilligers hard nodig zijn, proberen de Almeerse organisaties steeds meer bij de behoeften en mogelijkheden van deze nieuwe groepen potentiële vrijwilligers aan te sluiten.
Lees meer op de website van Movisie en ontdek daar ook de kaartset als tool.