Wil je hands-on vrijwilligerswerk doen: een sociale activiteit, een eenvoudige klusactiviteit of aan de slag in de natuur? Of wil je juist delen waar je goed in bent en je expertise inzetten ter versterking van de non-profit organisatie. Denk dan bijvoorbeeld aan je expertise op het gebied van marketing & communicatie, IT, juridisch. Een hartenwens van veel maatschappelijke organisaties is het vergroten van hun naamsbekendheid, zichtbaarheid en bewustwording. Maar het ontbreekt ze vaak aan voldoende middelen en capaciteit. En daar kun jij bij helpen.
Affiniteit of link met de Global Goals?
Bedenk van tevoren of je bedrijf of je collega’s affiniteit hebben met een bepaalde doelgroep of een maatschappelijk thema. En of de missie aansluit bij jouw bedrijf. En is het wenselijk dat de maatschappelijke organisatie een link heeft met bepaalde Global Goals ofwel SDG-doelen?
Inzetten als individu, maatje of als groep
Een andere belangrijke keuze is of je medewerkers zich als groep gaan inzetten of als individu aan de lag gaan. Bijvoorbeeld als maatje, coach of buddy? De meeste maatschappelijke organisaties hebben liever een langdurige samenwerking of partnerschap dan een éénmalige activiteit. En ze hebben liever een ‘estafettematch’ met iedere maand 5 á 10 medewerkers dan 100 vrijwilligers op één dag.
Kijk naar behoefte van de maatschappelijke organisaties en bedenk wat jouw bedrijf kan bieden (zie aanbod bedrijf).