Pesten: de definitie
“Pesten kenmerkt zich door de volgende 5 aandachtspunten:
- systematisch, zich herhalend, negatief gedrag;
- bedoeling om doelbewust te kwetsen of onderuit te halen;
- toebrengen van fysieke, psychische en sociale schade aan het slachtoffer;
- een ongelijke machtsbalans tussen pester(s) en gepeste(n) (de dader heeft vaak een dominante houding ten opzichte van het slachtoffer);
- een sociale functie; pesterijen treden bijna altijd op in groepsverband. Pestkoppen verwerven zo een centrale positie in de groep. Het is vaak niet de drang tot kwetsen, maar de behoefte erbij te horen, iets te betekenen wat hun tot dit gedrag aanzet".
- Van Stigt, 2014; Deboutte, Schuerman, & Neuts, 2010; Olweus, 2003; Ruigrok, 2010
Onderzoek naar pesten
Stichting Stop Pesten Nu heeft een aantal belangrijke onderzoeken verzameld, zoals onderzoeken naar het pesten onder ouderen, cyberpesten, pesten in het onderwijs en pesten op het werk. Je vindt de onderzoeken hier terug.
Pesten in het onderwijs
Het NJI biedt inlichting over pesten in zowel het primair als voortgezet onderwijs. Meer informatie vind je hier.
Het Nederlands Jeugd Instituut (NJI) heeft informatie over pesten in het onderwijs, zowel in het primair als in het voortgezet onderwijs. Kijk voor meer informatie hier.
Pesten in de sport
Paul Baar deed in 2012 onderzoek naar pesten binnen sportverenigingen. Uit dit onderzoek blijkt dat:
- op sportverenigingen minstens net zoveel gepest wordt als op scholen (5-11% onder 10-13 jarigen);
- de daders en slachtoffers van pesten op scholen veelal dezelfde daders en slachtoffers op sportverenigingen zijn.
Het hele onderzoek vind je hier.