De ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Justitie en Veiligheid gaan aan de slag met de adviezen van het SIRA Rapport (pdf). Zij doen dit in overleg met diverse brancheorganisaties. Zij kijken wie binnen de Rijksoverheid wat moet doen om regeldruk te verminderen. Dat kan echter niet zonder dat beleidsmakers en bewindspersonen de problemen onderkennen en bereid zijn er iets aan te doen.
Hieronder geven we een aantal suggesties voor oplossingen rond wet- en regelgeving die nu pijn doet. Er is echter nog veel meer mogelijk.
UBO-register Regeling Vrijwilligersvergoeding Participatiewet 27-min Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) Wet ter voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme (WWFT) Aanbesteden, passend financieren E-herkenning BTW-plicht Taalgebruik Capaciteit vrijmaken
In Finland zijn zowel verenigingen als stichtingen uitgesloten van het UBO-register. Hoewel 'experts' net zoals in Nederland stichtingen en verenigingen als hoog risico bestempelden voor witwassen en terrorismefinanciering, heeft de overheid ingezien dat het hier ging om de civil society en zich afgevraagd of het risico echt zo groot was. Hoewel het WODC, als uitvoerder van de Nationale Risk Assesment, heeft toegegeven dat de inschatting in Nederland ook verkeerd was, gelden verenigingen en stichtingen in Nederland nog steeds als hoog risico. Ga hier naar de pagina van de Finse Kamer van Koophandel
Acties ministeries van Financiën, Justitie & Veiligheid en Economische Zaken en Klimaat, Autoriteit Persoonsgegevens en Kamer van Koophandel
Het is niet duidelijk wat nu wel in de Vrijwilligersvergoeding zit en wat niet. Bovendien verandert de Belastingdienst regelmatig de website en hebben ze van de vergoeding een beloning voor de inzet gemaakt.
Acties ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Financiën en Belastingdienst
Zie voor uitgebreidere context en oplossing: LCR Signaal Vrijwilligersvergoeding In dit NIBUD-rapport wordt de omvang van de gevolgen duidelijk.
Voor jongeren onder de 27 in de bijstand geldt de vrijwilligersvergoeding als inkomen. De vergoeding wordt daarom afgetrokken van hun uitkering. Dit brengt bijstandsgerechtigden soms in financiële problemen en het werkt ontmoedigend voor hen om zich in te spannen voor de samenleving. De vergoeding is daarnaast vaak ook echt nodig om bijvoorbeeld de kosten van openbaar vervoer te dekken.
Actie Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
De meeste organisaties snappen dat ze voorzichtig moeten omgaan met informatie van hun vrijwilligers en leden. De AVG is nu veel te ingewikkeld voor veel kleine organisaties.
Acties Ministerie van Justitie & Veiligheid en Autoriteits Persoonsgegevens
Banken zijn commerciële organisaties die een nutsfunctie hebben. Zonder bankrekening funcioneert in Nederland geen mens en geen organisatie. Het ontzeggen van (toegang tot) een bankrekening gaat in tegen diverse rechten, waaronder het recht op vereniging (artikel 8 van de Grondwet). De Nederlandse Vereniging van Banken heeft met enkele banken en de branche een standaard ontwikkeld waarmee banken beter kunnen beoordelen wat het risico is op witwassen en terrorismefinanciering.
Acties Ministerie van Financiën, DNB én NVB
Vrijwilligerswerk is heel waardevol, maar niet gratis. De financiering van vrijwilligerswerk is op verschillende manieren op rechtmatige wijze te organiseren. En ook op zodanige wijze dat vrijwilligers, overheden en de gemeenschap daar veel meer baat bij hebben dan nu het geval is.
Actie alle overheden
Soms is E-herkenning nodig vanwege overheidssystemen. Als dit echt het geval is, vergoed dan voor minder draagkrachtige organisatie de kosten of bied een gratis alternatief dat ook klantvriendelijk is.
Denemarken ziet denksporten als cultureel erfgoed en heeft dus geen BTW-plicht heeft doorgevoerd op activiteiten van bijvoorbeeld Bridge- en Schaakclubs. In Nederland is dat wel doorgevoerd en gezorgd voor een aanzienlijke administratieve verzwaring.
Acties Ministerie van Financiën
De allereenvoudigste manier om vrijwilligers niet te ontmoedigen, is het stoppen met dreigende taal. Dreig dus niet met boetes, maar biedt op voorhand hulp, leg uit dat je in eerste instantie kijkt hoe een volgende overtreding voorkomen kan worden. Boetes voor het overtreden van de AVG, WBTR of het niet inschrijven in het UBO-register maken niet dat mensen het opeens goed gaan doen. Ze zorgen ervoor dat mensen stoppen met hun vrijwilligerswerk.
Een andere manier is om eenvoudige taal te gebruiken. Ook theoretisch opgeleide mensen hebben enorm veel moeite de WBTR of andere wetten te snappen. Een vertaling zou al heel veel helpen.
Het verminderen van regeldruk voor vrijwilligersorganisaties vraagt een inspanningen van overheidsmedewerkers om uit te vinden hoe er zo snel mogelijk iets kan veranderen. Maak mensen vrij om uit zoeken wat kan, maar stel niet uit.
Volg Vereniging NOV: FacebookLinkedInYoutubeInschrijven nieuwsbrief Hart voor vrijwilligerswerk? Word lid als organisatie!
Partners:
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.