“Ik wil graag dingen doen die ik leuk vind.” In het geval van Robert is dat niet alle tijd en energie die hij in zijn bedrijf Mondial VanderVelde Verhuizingen stopt, maar ook alles wat hij ernaast doet. Zijn gezin met vier kinderen en ook de vele maatschappelijke zaken waarvoor hij zich inzet.
Zijn bedrijf met zo’n veertig werknemers is gevestigd in Den Haag en verhuist voor 80% zakelijk en 20% particulier. “De zakelijke verhuizingen zijn niet alleen van A naar B, maar ook binnen kantoorpanden. De grootste verhuizing die we tot nu toe hebben gedaan, was het hoofdkantoor van de NAVO in Brussel. Vijfduizend man, acht kilometer aan archief, een hele operatie. Maar we verhuizen ook gewoon de werkplek van een ZZP’er als dat gevraagd wordt. Van klein tot groot dus.”
Maatschappelijk betrokken
Robert nam zes jaar geleden het bedrijf over van de vorige eigenaar. “Hij was altijd al maatschappelijk betrokken, iets dat voor mij ook belangrijk is, dus dat heb ik voortgezet. Ik heb het nog wat meer gestructureerd en ben actief op zoek gegaan naar projecten om te steunen. Voor MKBers hoeft er niet een heel beleid op papier te zijn, maar structuur is altijd handig.”
De projecten die door Robert en zijn team gesteund worden, passen altijd bij hem en zijn werknemers. “We kijken echt naar wat onszelf bezighoudt. Het hoeft niet bij het bedrijf te passen, maar wel bij de personen die er werken. Ook kijken we naar wat de stad nodig heeft.”
De lijst met zaken waaraan ze bijdragen is eindeloos. Zo is hij oprichter van de Haagse Hoed, een initiatief waarmee geld werd ingezameld voor onderzoeken op het gebied van kanker. Moet er een piano naar een buurthuis verhuisd worden? Robert zijn mannen staan klaar. Verhuisdozen nodig voor een inzamelactie voor Sinterklaas voor arme gezinnen? Wordt geregeld. De betrokkenheid zit ook in het werkproces. “We doen vaak verhuizingen bij gezinnen waar best wat speelgoed en kleding aanwezig is dat met een verhuizing weg mag. Ze kunnen dat in speciale Goede-doelen-dozen doen en die gaan dan niet naar hun nieuwe huis, maar die leveren wij aan goede doelen.”
Haagse Community tegen Eenzaamheid
Sinds niet al te lange tijd is er ook de Haagse Community tegen Eenzaamheid, bestaande uit ondernemers die binnen hun eigen bedrijfsvoering lokale eenzaamheid op een concrete en actieve wijze bestrijden. “Vijftig procent van de inwoners van de stad ervaart weleens eenzaamheid.” Dat eenzaamheid niet altijd letterlijk alleen zijn betekent, heeft Robert zelf meegemaakt. Het ging mij privé en zakelijk goed, maar toch mistte ik iets. Ik kon mij niet goed uiten en dat lag aan mijzelf. In die tijd was er een radio-DJ van Q-music die live op de radio vertelde dat het niet goed met hem ging en zich eenzaam voelde en ik dacht: dat gaat ook over mij!” Niet lang erna kwam Robert in contact met de community en sloot zich aan. “In coronatijd was het thema eenzaamheid actueler dan ooit en ik wilde graag wat concreets doen. Omdat ik ook mijn hele leven al in Diergaarde Blijdorp kom, dacht ik: een plus een is drie. Zij hadden natuurlijk ook minder bezoekers en ik besloot toen een bus te regelen met plek voor allerlei mensen die te maken hadden met eenzaamheid. Sommige mensen vonden het moeilijk en weer anderen waren opgelucht eindelijk weer in contact te zijn met andere mensen. Wat ik mooi vond om te zien, was dat toen mensen op het eind van de dag op eigen gelegenheid even het park konden bekijken, niemand besloot alleen te gaan. Ze bleven toch in groepen.” Robert was na een dag al verknocht aan de groep en besloot er een vervolg aan te geven met een terugkomdag op de stadsboerderij.
Een mooiere wereld
Dat Robert zich als ondernemer op deze manier inzet, is voor hem de normaalste zaak van de wereld. Hij weet echter dat het nog niet voor alle bedrijven en MKBers aan de orde is. “Ik ben niet iemand die zich op de borst gaat slaan, maar ik laat aan de andere kant ook wel zien wat we als bedrijf doen, om andere bedrijven te inspireren. Het komt bij ons zo van binnenuit, we hebben echt een intrinsieke motivatie om wat te betekenen voor de samenleving. Wij doen dat wel lokaal, want dan houden we het dicht bij onszelf en zien we ook goed wat er nodig is.” Voor Robert is het heel simpel: “Als iedere ondernemer ook maar iets doet, dan ziet de wereld er heel veel mooier uit.”