Beter voor elkaar met NLvoorelkaar

658 keer bekeken

Kennis en ervaring van de één is de oplossing voor de ander. Good Busy heeft veel kennis en inspiratie verzamelt en hier in de online bibliotheek bij elkaar gebracht. Laat je op deze pagina inspireren door goede voorbeelden uit het land, onderzoeken uit binnen- en buitenland, praktische tools, tips en tricks, literatuur, webinars en nog veel meer. En zie je door de bomen het bos even niet, we hebben de informatie hieronder ook per onderwerp voor je verzameld.

 

 

 

 

De Volksbank heeft al haar medewerkers dit jaar 8 uur gegeven om zich op vrijwillige basis in te zetten voor een ander.

1. Op wat voor manier zetten medewerkers van jouw bedrijf zich vrijwillig in voor een maatschappelijk initiatief of goed doel?
De Volksbank heeft al haar medewerkers dit jaar 8 uur gegeven om zich op vrijwillige basis in te zetten voor een ander. De keuze is aan de medewerker op welke manier hij/zij deze uren inzet. Een van de initiatieven vanuit de bank is het geven van een gastles Eurowijs, een lesprogramma dat kinderen leert omgaan met geld. Daarnaast bieden we via een samenwerking met NLvoorelkaar collega’s een platform waarop zij hulpvragen kunnen zoeken die bij hem/haar past.
 

2. Waarom doen jullie dit als bedrijf?
Wij vinden het als bank belangrijk om onze maatschappelijke rol te tonen en geven medewerkers daarom 8 uur om onder werktijd een ander te helpen. Door de samenwerking met NLvoorelkaar maken we het collega’s makkelijk om via het platform te zoeken waarvoor ze zich in kunnen zetten. Daarbij hebben we de hulpvragen op het platform gekoppeld aan de maatschappelijke thema’s van onze 4 bankmerken. Zo zetten we onze belofte – beter voor elkaar- echt kracht bij.
NLvoorelkaar is het grootste platform van NL als het gaat om vrijwilligerswerk, dat geeft al onze 3500 medewerkers grotere kans dat er iets bij zit wat bij hun past, helemaal omdat we ons ook richten op de  maatschappelijke thema’s van de Volksbank en haar 4 bankmerken: leefbaarheid in de buurt, duurzaamheid, goed wonen, persoonlijk contact en financiële educatie.

2. Wat zijn de opbrengsten?
Het draagt bij aan de maatschappelijke rol van de bank en de betrokkenheid van collega’s om hier invulling aan te geven. Uit een klein onderzoek onder collega’s kwam naar voren dat 70% bereid is zich in te zetten voor een ander. Veel collega’s doen dit nu ook al. En we hopen dat dit er nog veel meer worden.

3. Hoe pak je het precies aan en waar begin je?
Om medewerkers te informeren en activeren zijn we een interne campagne gestart waarin collega’s en hun vrijwilligersactiviteiten dienen als voorbeeld. Online omdat iedereen door corona nog thuiswerkt. De kickoff van de campagne startte met een videoboodschap van de directie aan alle collega’s, met daarin de oproep om je in te zetten als vrijwilliger. De insteek is laagdrempelig: ‘Heb je een uurtje, geef ‘m aan een ander.’ Veelal wordt vrijwilligerswerk als iets groots gezien, maar je kunt al helpen met iets simpels als een telefoontje naar een eenzame oudere of een boodschap te doen. Dat kost ook weinig tijd.

Daarna  deelden we mooie ervaringsverhalen van collega’s (interview en video) via een tweewekelijkse inspiratiemail. Alle communicatie-uitingen linken naar het platform van de Volksbank op NLvoorelkaar, waar collega’s worden aangespoord direct aan de slag te gaan. Verder blijven we collega’s inspireren via reguliere berichtgeving op het intranet, een online magazine en andere interne middelen.
 

4. Hoe mobiliseer je je medewerkers?
Via een interne campagne en doorlopende communicatie in reguliere middelen. Altijd met een call to action om zelf aan de slag te gaan.
 

5. Wat zijn de geleerde lessen tot nu toe?
We zijn net gestart. Wel zien we dat voorbeelden van collega’s inspireren en ook op de oproep om zelf je ervaringsverhaal te delen komen leuke reacties. Het is vooral belangrijk om de aandacht vast te blijven houden door regelmatig te communiceren. Op die momenten zie je een piek in aantallen bezoekers op het platform.
 

6. Tips en tops voor andere bedrijven: wat hebben jullie zoal geleerd?
- blijf de boodschap herhalen en blijf zichtbaar
- ervaringsverhalen van collega’s zorgen voor inspiratie
- maak een goed communicatieplan met jaarplanning
- maakt het onderdeel van je strategie
- betrek de HR afdeling erbij
- kies voor een laagdrempelige insteek
 

7. Is er een link te leggen met je inspiratieverhaal en één of meerdere principes van de strategie voor succesvolle impactvolle medewerkersvrijwilligerswerk programma’s?

Principe #1: Balans tussen bedrijfsstrategie en de passie van de medewerker
Principe #2: Geef vorm aan effectieve partnerschappen met non profit organisaties
Principe #3: Portfolio: herken de veelzijdigheid van vrijwilligerswerk
Principe #4: Medewerkersvrijwilligerswerk als onderdeel van HR 
Principe #5: Medewerkersvrijwilligersbeleid als onderdeel van de organisatiecultuur

Voor alle principes is er zeker een link te leggen. De strategie was voor ons juist het uitgangspunt: om onze belofte ‘beter voor elkaar’ kracht bij te zetten zijn wij een samenwerking gestart met NLvoorelkaar, die al een geweldig platform voor vrijwillige inzet hebben. Juist vanuit het idee dat je samen meer kunt bereiken, is het niet meer dan logisch – en zonde van de tijd, geld en energie – om dan een eigen platform te ontwikkelen. Daarbij is het belangrijkste doel dat we willen bereiken om zo veel mogelijk impact te maken, en dat doen we juist door samen te werken.

 

Voor meer info en contact: Jeroen de Punder jeroen@nlvoorelkaar.nl en Anne van Roosmalen anne@nlvoorelkaar.nl 

Afbeeldingen

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.