Ervaring van Iris, medewerker bij Rabobank

521 keer bekeken

Kennis en ervaring van de één is de oplossing voor de ander. Good Busy heeft veel kennis en inspiratie verzamelt en hier in de online bibliotheek bij elkaar gebracht. Laat je op deze pagina inspireren door goede voorbeelden uit het land, onderzoeken uit binnen- en buitenland, praktische tools, tips en tricks, literatuur, webinars en nog veel meer. En zie je door de bomen het bos even niet, we hebben de informatie hieronder ook per onderwerp voor je verzameld.

 

 

 

 

Er is voor Iris de afgelopen jaren heel wat veranderd. Door de digitalisering kreeg ze binnen haar werk steeds minder te maken met klantcontacten. Omdat ze dat miste, ging ze een loopbaantraject in om te kijken wat meer bij haar zou passen. Vrijwillig inzetten speelde daarbij een rol.

Sociaal

Ze is een sociaal dier. Het gezinsleven, leuke uitjes met vriendinnen, gezelligheid, dat is de Apeldoornse Iris van der Wal. “Ik heb altijd direct contact gehad met mensen in mijn werk als financieel adviseur. Dat vond ik ook altijd het leukste aspect: echt mensen helpen en ook zien dat ze wat aan mijn hulp hadden gehad.” Doordat klantcontacten zich in toenemende mate gingen afspelen in de digitale wereld, merkte ze dat ze zich niet helemaal meer thuis voelde in haar functie. Ze kreeg van haar werkgever Rabobank een loopbaantraject aangeboden waarbij ze verschillende cursussen volgde die bij haar pasten, zoals onder andere schuldhulpverlening. Ze raakte ook betrokken bij een lokale werkgroep waarin verschillende organisaties en bedrijven samenkwamen die als doel hadden om inwoners van Apeldoorn financieel zelfredzamer te maken. Naast haar reguliere werkzaamheden kon ze voortaan vier uur per week besteden aan dit project. Vrijwilligerswerk in werktijd dus. “Voor mij was dit heel erg welkom, want ik kreeg hiermee het sociale aspect dat ik miste weer terug.”

Met hart en ziel

Voor Iris en haar werkgever is de keuze voor de vrijwillige inzet van Iris aan het project een win-win situatie geweest. Iris zelf is er persoonlijk door gegroeid en de werkgever heeft er een werknemer voor terug die zich prettiger voelt.
De werkgroep is inmiddels een stichting geworden met veel lokale deelnemende partners in het maatschappelijke veld en het bedrijfsleven. ‘Moedige Dialoog Apeldoorn’ heet het project. Landelijk en lokaal wil Moedige Dialoog zorgen voor de financiële en sociale redzaamheid van mensen in heel Nederland. Iris ziet dat financiële problemen niet echt een onderwerp van gesprek zijn voor op een verjaardagsfeestje. “Er heerst een taboe op. In mijn eigen omgeving heb ik ook gezien hoe financiële problemen het leven echt moeilijk kunnen maken. Als er problemen zijn met geld heeft dat bijvoorbeeld ook invloed op je sociale leven en voor werkgevers zelf op het ziekteverzuim van werknemers die de problemen hebben.” Ze richt zich met name op jongeren en heeft een lesprogramma ontwikkeld voor kinderen in groep acht. “Ik denk dat het belangrijk is om kinderen op jonge leeftijd al bewust te maken van geldzaken. Met mijn eigen kinderen van elf en twaalf jaar bespreek ik ook van alles. Momenteel ontdekken we het internetbankieren en ik leer ze alert te zijn op fraude.”
Iris heeft zich met hart en ziel op het project gestort en is momenteel zelfs voor haar werk verbonden aan de landelijke afdeling van Moedige Dialoog. De lokale werkzaamheden in haar woonplaats doet ze nog altijd als vrijwilliger in de uren die ze van haar werkgever ervoor krijgt en in haar eigen tijd. “Ik ben gewoon veel met het onderwerp bezig. Of het nu in betaalde uren is, vrijwilligersuren of mijn eigen tijd: ik doe dit alles om bij te dragen aan een mooiere samenleving waarin geldzorgen bespreekbaar worden en meer mensen de weg naar hulp vinden.”

Doen!

Waar ze voorheen vooral bekend was met de zakelijke dienstverlening, heeft ze nu kennisgemaakt met financiële zaken vanuit een ander perspectief. “Het bedrijfsleven en het maatschappelijke veld lijken soms twee hele verschillende werelden. Voor mij komt het nu meer samen.”
Voor Iris was het bezig gaan met Moedige Dialoog een gouden greep. Ze heeft ook meer collega’s die gebruik maken van het sociale karakter van haar werkgever. “Ik weet dat een collega jarenlang bij de vrijwillige brandweer heeft gezeten en zodra zijn pieper afging gewoon weg mocht. En vele anderen zijn betrokken bij verenigingen en goede doelen. We hebben ook een buddy-app, waarbij mensen binnen het bedrijf Nederlanders kunnen helpen met anonieme financiële vragen.”
Iris zou iedereen die van zijn of haar werkgever de gelegenheid krijgt zich vrijwillig in te zetten, aanraden hier gebruik van te maken. “Je kunt echt van betekenis zijn en misschien gaat er wel een wereld voor je open en groei je er zelf door als persoon net als bij mij gebeurde. Doen dus!”

Vraag de gratis toolkit Good Busy aan.

Afbeeldingen

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.