Happy people - Facilicom (Foundation)

1252 keer bekeken

Een inspirerende leefomgeving voor iedereen. Dat is wat de Facilicom Group en de bijbehorende Facilicom Foundation voor ogen hebben. Martine Geurts en Nancy Houtman-Gisberts weten alles van het effect van deze positieve instelling.

De ruim veertig bedrijven die onder de holding Facilicom vallen actief op het gebied van facilitaire dienstverlening en zorg en welzijn. Martine Geurts weet als vicevoorzitter van het algemeen bestuur en dochter van oprichter Johan Geurts alles over het bedrijf en de missie. “’Happy people make happy people’, dat is ons motto. Wij vinden het daarom belangrijk dat onze medewerkers goed in hun vel zitten en dat wij ook op een andere manier bijdragen aan de maatschappij.”

Meer impact

Vier jaar geleden werd mede om die reden de Facilicom Foundation opgericht, een logische stap volgens Martine. “Voorheen werden maatschappelijke ontwikkelingen vooral gezien als taak van de overheid. Gaandeweg is in het bedrijfsleven steeds meer het besef gekomen dat ook wij een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben. Dat is de tijdgeest.”
Al langere tijd droeg het bedrijf bij aan verschillende maatschappelijke projecten. “Met 26.000 medewerkers lagen er altijd wel vragen om projecten te steunen. Dat deden we dan ook, maar het stond nog los van elkaar. We kregen toen de behoefte het wat meer te professionaliseren en vanuit die wens is de foundation opgericht. Op deze manier kunnen we meer impact hebben.” Nancy Houtman-Gisberts werd een van de drie managers van de stichting. Eén dag per week is ze aan de slag met het reilen en zeilen ervan. De resterende dagen werkt ze als Manager Marketing & Communicatie bij het bedrijf zelf.

De uitdaging

De medewerkers van het bedrijf hebben verschillende mogelijkheden om bij te dragen aan de maatschappij. Het meest zichtbare is de jaarlijkse Uitdaging. Gedurende een maand krijgen de medewerkers de kans zich in te zetten voor een project naar keuze. De mensen die zich aanmelden worden door samenwerkingspartner NLvoorelkaar aan lokale projecten gematcht. “Onze medewerkers zitten door heel het land en we vinden het belangrijk dat ze zich lokaal kunnen inzetten.”
Ook kunnen Facilicommers zelf met een initiatief komen. “Ze kunnen zelf een project voordragen voor financiële steun en het gebeurt ook wel dat een paar medewerkers samen ergens de handen uit de mouwen steken. De collega’s van Breijer in Almere hebben eens op een zaterdag de koffiehoek van de voedselbank op orde gemaakt. Dat is dan wel niet in werktijd, maar ze vonden het hartstikke leuk zich in te zetten voor stadsgenoten die het hard nodig hebben.”

Indruk

Alle projecten die uitgekozen worden, zorgen voor het samenwerken aan een inspirerende leefomgeving. Nancy ziet veel aanvragen voorbijkomen. “We vinden het belangrijk echt wat te doen voor mensen voor wie die inspirerende leefomgeving niet vanzelfsprekend is. Zo hebben we bijvoorbeeld tijdens de Uitdaging met een groot team verjaardagspakketten ingepakt voor de Stichting Jarige Job, is er een binnenverblijf op een stadsboerderij opgeknapt en kookten weer andere medewerkers bij Resto van Harte.” Een van de aanvragen die het meest indruk heeft gemaakt op Nancy kwam van een collega die een vriend had die thuis moest revalideren na een herseninfarct. “Hij kwam bij ons en vertelde dat er voor mensen weinig geregeld nadat ze klaar zijn met revalideren weinig geregeld is en hij wilde zelf graag iets opzetten. Met de hulp van de foundation is dat gelukt en die man was zo trots dat hij dat had kunnen doen voor zijn vriend en andere mensen in die situatie.”
Ook Martine ziet het positieve effect van de betrokkenheid van de medewerkers bij de foundation. “We merken vaker dat mensen het fijn vinden om bij een bedrijf te werken dat hart heeft voor de maatschappij. Zeker als het dicht bij huis is of dicht bij henzelf ligt, is de betrokkenheid en het trotse gevoel het grootst.”

Company pride

Martine gaat zelf binnenkort met een team naar een kinderboerderij die deels afgebrand is en hoopt er veel werk te kunnen verrichten. “Op deze manier samen bezig zijn is ook goed voor de teambuilding. Vorig jaar was ik ook met een team op pad. We gingen parket leggen bij een oudere dame en de stagiaire die ook mee was, wist precies hoe het moest. Het is toch leuk dat zij op dat moment de leiding had over alle directeuren die ook mee waren.”
Dat de projecten voor teambuilding zorgen, is al mooi, maar het zorgt ook nog voor een meer open blik. Martine ervoer zelf hoe het is als je in een situatie komt waarin je je normaal niet snel zal bevinden. “Het opent echt de ogen, sommige mensen hebben het echt heel moeilijk en daarmee word je doorgaans, als je het zelf goed hebt, niet snel geconfronteerd. Dan besef je ook weer hoe goed je het zelf hebt.”
Binnenkort gaat het hele bedrijf weer beginnen met de decemberacties. Er worden dan onder andere kerstkaarten geschreven voor mensen in verzorgingshuizen. Ook Martine en Nancy schrijven een kaartje. “Dat is nou typisch een voorbeeld van hoe je met een klein gebaar toch iets wezenlijks kan doen. Mensen die de kaarten ontvangen vinden het hartstikke leuk.” Happy ontvanger, happy medewerker en uiteindelijk weer een happy klant, zo doen ze dat bij Facilicom.

 

Afbeeldingen

De Uitdaging - Facilicom Foundation

X (voorheen Twitter)

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen