De verschillende stadia die je doorloopt in vrijwilligerswerk zijn een beetje te vergelijken met reizen. Op reis in vrijwilligersland, de volunteer journey, ga je door verschillende fases: eerst ben je een toerist die een nieuwe wereld ontdekt en zich nog niet zo goed een houding weet te geven, dan word je een reiziger, die bewust zoekt naar de interessantste plekken. Tenslotte ben je de ervaren gids, die mensen rondleidt en van informatie voorzit.
Het is belangrijk te beseffen dat medewerkers tijdens de inzet in verschillende fasen zitten en dat elke fasen een andere benadering nodig heeft. De toerist wil graag de ruimte krijgen om te ontdekken en de gids heeft graag een leidersrol. Als iedereen zit prettig voelt in zijn rol, is de kans op een succesvolle voortzetting groter en krijgt het geheel echt betekenis. De toeristen en reizigers hebben de potentie om leiders te worden en het zijn de gidsen die leiderschapsontwikkeling stimuleren. Wanneer je gidsen vindt en traint tot officiële leiders, de volunteer leaders, boor je passie en enthousiasme aan. Hoe herken je ze en wat hebben ze nodig?
Fase 1: Toeristen: voor het eerst
Ongeveer 70% van de medewerkers zit in deze toeristenfase. Vaak zijn het medewerkers die voor de eerste keer vrijwilligerswerk doen, ze ‘willen gewoon plezier’ hebben. Ze zijn op onderzoek uit, hebben veel vragen, zijn nieuwsgierig en proberen het een keer uit. Niet iedereen komt in het dagelijks leven in aanraking met vrijwilligerswerk. Via medewerkersvrijwilligerswerk kunnen ze ermee kennismaken. Als deze eerste ervaring positief is, komen ze nog een keer terug. De uitdaging is om hen ‘verliefd’ te laten worden op vrijwilligerswerk.
Fase 2: Reizigers: een beetje ervaring
Reizigers vormen ongeveer 25% van de medewerkers. In deze ontdekkingsfase vinden reizigers hun intrinsieke motivatie voor vrijwilligerswerk. Ze hebben specifieke vragen over ‘waarom’ en ‘hoe’. Wanneer ze een gevoel van verbondenheid gaan voelen, gaan ze door en komen terug. Ze zijn op weg om de toekomstige gidsen te worden.
Fase 3: Gidsen: veel ervaring
Deze groep ambassadeurs is goed voor 5-10 % van de medewerkers. Als je weet waarnaar je moet zoeken, kun je deze mensen snel identificeren. Zij zijn de organisatoren en de ‘do-gooders’. Ze komen ruim voordat de activiteit begint, ze blijven laat, ze regelen alle benodigdheden, nodigen hun hele afdeling of team uit om te komen en praten constant over waarom vrijwilligerswerk zo belangrijk is. Gidsen zijn intrinsiek gemotiveerd. Ze snappen het. En ze willen dat iedereen net zo enthousiast is als zijzelf.
Meer weten over de vrijwilligersreis en andere zaken omtrent medewerkersvrijwilligerswerk? In de strategische toolkit van Good Busy is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Lees hier de info of vraag de toolkit aan.