Empathy in motion: de wetenschap achter willen helpen

3440 keer bekeken

Waarom geeft vrijwillig inzetten een goed gevoel, waarom willen mensen goed doen en hoe motiveer je medewerkers op de juiste manier? In het eerste deel van de digitale training ‘Empathy in motion’ geeft Chris Jarvis antwoord op bovenstaande vragen.

Voor bedrijven die de impact op de maatschappij, het bedrijf en hun medewerkers willen optimaliseren is de training van Chris Jarvis een mooie kans om meer te leren over de wetenschap achter willen helpen. Wij hebben alvast de hoofdpunten samengevat.

Waarom is vrijwilligerswerk zo leuk?

Het zit in onze natuur (op neurologisch niveau) om te willen helpen. Met de hulp aan anderen en de maatschappij dragen we direct bij aan het verbeteren van onze leefomgeving. Vrijwilligerswerk is een zeer toegankelijke manier om te kunnen bijdragen. Als individuen hebben we de mogelijkheid om het verschil te kunnen maken. Dit leidt niet alleen maar tot positieve veranderingen in onszelf, maar ook in de maatschappij.

Waarom geeft vrijwilligerswerk een goed gevoel?

Als je fysiek inzoomt op de effecten van vrijwilligerswerk, kun je spreken van een ‘helpers high’. Het is eenzelfde soort effect als kan optreden bij hardlopers en mensen die aan yoga doen: een chemische reactie in het lichaam. In het geval van de helpers high komen er gelukshormonen vrij, zoals oxytocine, dopamine en endorfine en worden stresshormonen geblokkeerd. Dit effect treedt op wanneer er sprake is van compassie (het gevoel dat jouw inzet iemand anders helpt), een vrijwillige eigen keuze (niet iemand die jou heeft gezegd dat je iets moet doen) en zicht op degene of diegenen die je helpt. Wanneer we anderen helpen, krijgen we de fysieke beloning van gelukshormonen. Daarom blijven we ook helpen. Mensen die andere mensen helpen, leven langer.

Waarom willen mensen goed doen?

Evolutionair gezien is helpen een manier om overlevingskansen te vergroten. Simpel gezegd moest je heel erg lang geleden wel bloedverwanten helpen om te zorgen dat jouw genen voort zouden leven. We voelen empathie voor degenen die bij onze ‘groep’ horen. We hebben dat minder met mensen buiten onze groep. Vrijwilligerswerk brengt ons op plekken waar we anders misschien niet snel zouden komen. Op die manier ontwikkelen we empathie voor mensen buiten onze eigen bubbel, ontdekken we wat we gemeen hebben en worden vooroordelen beproefd. We luisteren, stellen ons open en het kan ons inspireren om dingen te willen veranderen.

Hoe komt motivatie tot stand?

Er bestaan twee typen motivatie: intrinsiek en extern. De meeste mensen maken voor de eerste keer kennis met vrijwilligerswerk door externe motivatie. Bijvoorbeeld omdat ze gevraagd worden door een vriend, bekende, de kerk of een werkgever. Na een tijd, als de vrijwillige inzet past bij de persoon en de kwaliteiten van diegene aangesproken worden, zal de motivatie intrinsiek worden.
Naast de externe en intrinsieke prikkel zijn er nog drie niveau’s van motivatie te onderscheiden. Globaal, contextueel en situationeel. Iemand kan het wel goed vinden om vrijwilligerswerk te doen (globale motivatie), maar het alsnog niet goed in weten te passen in diens leven (situationeel). Door het in beeld brengen van de groep die je zou willen motiveren om zich vrijwillig in te zetten, in dit geval medewerkers, kun je inspelen op hun motivatie. Welke waarden motiveert ze om zich in te gaan zetten? Anders dan hun reguliere werkzaamheden is salaris in dit geval geen motivatie, dus moet je verder kijken. De belangrijkste vraag die beantwoord wordt is: what’s in it for them?
Beseffen dat elke medewerker een vrijwilligersreis doormaakt is belangrijk. Aan de vrijwilligersreis hebben we eerder al aandacht besteed. Het artikel is hier te lezen.

Wat is het verschil tussen ‘transactional’ en ‘transformative’ vrijwilligerwerk?

Bij transactional, we hanteren even de Engelse term, gaat het om het aanbieden van hulp, een dienst, een kwaliteit ten behoeve van een ander of de maatschappij. Het wederkerige aspect zit bijvoorbeeld in dankbaarheid en dat je een goed gevoel hebt over dat je hebt bijgedragen. Dit is hoe er van oudsher naar vrijwilligerswerk wordt gekeken.
Transformatief vrijwilligerswerk gaat een stap verder. Goed opgezette medewerkersvrijwilligersprogramma’s - met een goede voorbereiding, briefing en reflectie - dragen bij aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden en leiderschapskwaliteiten als empathie en luisteren. Ze kunnen overtuigingen, wereldbeelden en gedrag veranderen. Het gaat verder dan alleen een transactie (ik doe wat voor jou en jij bent er blij mee).

Voor een meer volledig beeld en verdieping verwijzen we naar de training van Chris Jarvis. Er is ook een tweede deel te volgen. Na het aanmaken van een account, neemt Chris je in korte video’s mee door de theorie. Een handig instrument voor HR-medewerkers die zich bezighouden met het opzetten van en actualiseren van vrijwilligersprogramma’s.

Meer weten over zaken omtrent medewerkersvrijwilligerswerk? In de strategische toolkit van Good Busy is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Lees hier de info of vraag de toolkit aan.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen