Zingeving als core business: bij Dutch Leaders kan iedereen van betekenis zijn

1535 keer bekeken

Erkend worden als mens is het allerbelangrijkst, vindt Camiel van Damme. Het is daarom de missie van zijn bedrijf Dutch Leaders om mensen te coachen en te inspireren om met elkaar een mensgerichte organisatie te vormen. Vrijwillig bijdragen aan een goed doel is een vast onderdeel van hun programma.

Camiel zelf is geen onbekende met de wereld van vrijwilligerswerk. “Al op de middelbare school ben ik in de leerlingenraad gegaan. Erna heb ik altijd in allerlei clubs, besturen en raden gezeten. Ik ontdekte dat ik op die manier iets bij te dragen had en wilde bij het opstarten van Dutch Leaders dat we dit ook zouden integreren in onze leiderschapsprogramma’s.”

Een social business case

Naast de vele onderdelen die in het programma voorbijkomen, is er ook de social business case. Deelnemers wordt gevraagd een vraagstuk op te lossen van een stichting of doel. “Dit is altijd op het niveau van strategisch advies, want daar ligt hun kracht. We willen ze graag laten zien dat ze op allerlei niveaus van betekenis kunnen zijn, dus niet alleen in hun werk, maar ook op maatschappelijk vlak. Juist omdat we veel bezig zijn met zingeving en er steeds meer vraag is naar dit thema, is zo’n sociale bijdrage heel waardevol. Mensen maken kennis met een wereld die ze niet goed kennen en ervaren dat ze iets kunnen bijdragen wat direct zichtbaar is op zingevingsniveau. Daar worden ze een beter mens van en dus een betere leider. Een leider is namelijk meer dan een opsomming van functie-eisen. Het is een mens, een totaal van allerlei kwaliteiten en talenten. Een zelfbewuste leider kent zijn of haar plek in het grotere geheel. Menselijkheid wordt meer dan ooit uitgedaagd. Iedereen moet zichzelf kunnen zijn.

Waardegedreven

De social business case is een vraagstuk bij een maatschappelijke organisatie. Zij zijn vaak bezig met de vraag wat nodig is in een veranderende wereld. Camiel merkt dat de deelnemers aan de programma’s de meerwaarde inzien. “Ze zijn trots wat ze vanuit hun expertise kunnen toevoegen. Wij denken dat ze ook betere leiders worden, omdat ze geloofwaardig zijn als persoon. Vaak blijven ze betrokken bij het maatschappelijke project, ook als de business case na een paar maanden afgelopen is. Ze willen zich er graag voor blijven inzetten en nemen het dus ‘mee’ naar de werkvloer. Dit maakt ook dat ze als persoon meer zijn dan alleen hun taken: ze doen iets waar ze echt in geloven. Geldgedreven zijn is geen bindingsfactor voor werknemers, maar zingeving bieden en een voorbeeld hierin zijn wel. Waardegedreven dus.”

Van betekenis zijn

Ook het eigen team van Dutch Leaders zet hun expertise in voor goede doelen. Stichting Emovere en Ambassy of the Earth kunnen rekenen op Dutch Leaders. “We halen er zelf ook veel uit. Hoe je aan kunt kijken tegen groepsdynamische processen bijvoorbeeld. Hoe krijg je mensen mee die tegengestelde belangen hebben? Door zoiets in een hele ander setting te leren, kun je het ook toepassen in je eigen werk. Het mooie van dit type medewerkersvrijwilligerswerk is dat het ook geschikt is voor mensen die wat minder hands-on zijn. Mensen die graag denken, hebben ook wat maatschappelijk bij te dragen. Misschien hoef je geen voedselpakketten in te pakken voor bijvoorbeeld een voedselbank, maar kun je wel strategisch nadenken over hoe je een organisatie verder kunt helpen. Iedereen kan op zijn eigen manier van betekenis zijn.”

Meer weten over zaken omtrent medewerkersvrijwilligerswerk? In de strategische toolkit van Good Busy is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Lees hier de info of vraag de toolkit aan.

Je kunt je ook aanmelden voor de Good Busy nieuwsbrief en ons volgen op LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten van Good Busy en de trends en ontwikkelingen op het gebied van medewerkersvrijwilligerswerk.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen