BNR podcast over corporate volunteering

246 keer bekeken

Wat is corporate volunteering? Krijg je dan tijd van 'de baas'? Wat is de impact van medewerkersvrijwilligerswerk? Hoe zorg je als bedrijf dat je aanbod echt aansluit op de wensen en behoeften van een maatschappelijke organisatie? BNR Werkverkenners maakte er een sterke podcast over.

Presentator Rens de Jong is in deze podcast in gesprek gegaan met 3 experts uit het werkveld van medewerkersvrijwilligerswerk. 

  • Stephanie Koolen-Maas, onderzoeker bij Centrum voor Filantropische Studies VU Amsterdam
  • Lonneke Roza, head of community investment bij NN Group
  • Jeroen de Punder, mede-eigenaar en directeur Social Care Network/NLvoorElkaar

Vanuit de praktijk, de wetenschap en in de rol van intermediair belichten zij dit onderwerp breed.

  • Zo vertelt Stephanie onder andere over het onderzoek 'Geven in Nederland' dat hoe groter het bedrijf is, het aantal uur dat een medewerker mag inzetten voor vrijwilligerswerk toeneemt. Gemiddeld zit het op 16 uur per jaar.
  • Het aantal medewerkers dat actief deelneemt ligt gemiddeld op 23% en kan enorm toenemen als je goed weet aan te sluiten op hun interesses.
  • Ook belichten de drie gasten dat de uitvoering van corporate volunteering hier en daar ook wel schuurt en dat het aanbod van het bedrijf niet aansluit op de behoeften van een maatschappelijke organisatie (het 3 keer per jaar geschilderde muurtje in de podcast is exemplarisch). 
  • En hoe corporate volunteering ook echt aan kracht wint als het fundamenteel onderdeel is van je bedrijfsstrategie en een plek heeft in onder andere je HR-beleid. (zie ter inspiratie ook dit whitepaper).

Al met al een interessant uur over de waarde van maatschappelijke inzet van medewerkers.

Luister de podcast hier

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen