Sinds 2023 is Bunchmark B-corp gecertificeerd. Het certificeringsproces was de aanleiding om een vaste maatschappelijke partner te zoeken. Die werd gevonden in de Refugee Talent Hub. “Al vanaf de oprichting van het bedrijf waren we maatschappelijk bewogen. Elke partner bracht een eigen passie met zich mee op maatschappelijk vlak, maar door de certificering was een gezamelijke en vaste samenwerkingspartner een logische vervolgstap.”
Leren door ervaring
Bunchmark wil als creatief HR-bureau het beste uit medewerkers en teams halen. Ze doen dat door HR en people management op inspirerende en effectieve manier vorm te geven en passen dit dus ook toe in hun eigen bedrijf. “Mensen leren het meeste door ervaring, dus door te doen. Pro bono werken is daarom een heel goed middel om medewerkers hun talent verder te laten ontwikkelen en persoonlijk te groeien.”
In de zoektocht naar een partner om mee samen te werken, heeft Bunchmark vooral gekeken naar wat het beste zou passen bij de missie van het eigen bedrijf. Refugee Talent Hub bleek een fantastische match. Zij organiseren bedrijfsbezoeken, trainingen, werkervaringstrajecten om nieuwkomers en werkgevers elkaar te laten ontmoeten. De activiteiten hebben als doel om de kans op een betaalde baan te vergroten. “Allereerst hebben we ons gericht op de interne organisatie van Refugee Talent Hub: we hebben teamsessies gefaciliteerd, een functiehuis opgesteld en profielen gemaakt. Eigenlijk alles wat we ook voor betaalde klanten doen. Al snel zijn we ook individuele statushouders gaan ondersteunen. Dit doen we via verschillende workshops, zoals presenteren en selectiegesprekken voorbereiden. We hebben het commitment gegeven dat iedere Bunchmark medewerker per week gemiddeld twee uur aan het werk voor Refugee Talent Hub mag besteden. Voor ons is Refugee Talent Hub net zo belangrijk als elke andere klant. Het enige verschil is dat er wat meer ruimte is om te experimenteren. Een proeftuin. Zo koppelen we bijvoorbeeld nieuwe consultants aan de meer ervaren en kunnen ze er veel van leren en ook eens wat nieuws uitproberen.”
Maatschappelijke inzet als HR-onderdeel
De maatschappelijke inzet is opgenomen in het handboek van Bunchmark. “Het is namelijk echt onderdeel van ons werk en zodoende onderdeel van de planningen. In de werving voor nieuwe medewerkers wordt dat al duidelijk. Bij de selectie komt het aan de orde en meteen in het onboarden. We evalueren twee keer per jaar en registreren deze uren. Medewerkers stappen er heel bewust in. Het verbindt en het leert ons breed naar mensen te kijken. Zo kunnen we beter ons werk doen.”
Het gebeurt regelmatig dat Irene deze vorm van leren en persoonlijke groei adviseert aan haar klanten. “Naast alle eerder genoemde voordelen, ben je ook concurrerender op de arbeidsmarkt. Als bij jouw bedrijf een medewerker zich vrijwillig mag inzetten op een doordeweekse middag in plaats van dat diegene dat in het weekend doet, is dat natuurlijk zeer interessant. We merken in elk geval dat onze medewerkers trots zijn om te werken bij een bedrijf dat er niet alleen voor de klanten is, maar ook voor de maatschappij.”
Wil je meer weten over zaken omtrent medewerkersvrijwilligerswerk? In de strategische toolkit van Good Busy is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Lees hier de info of vraag de toolkit aan.
Je kunt je ook aanmelden voor de Good Busy nieuwsbrief en ons volgen op LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten van Good Busy en de trends en ontwikkelingen op het gebied van medewerkersvrijwilligerswerk.