Bizzomate: een verdubbeling van de impact

236 keer bekeken

Uit het jaarlijkse medewerkersonderzoek valt elke keer op: als uniek punt van Bizzomate wordt Maatschappelijk Betrokken Ondernemen genoemd. Drie jaar geleden spraken we Pater Familias Marc al over hun vrijwillige vrijdag en nu vertellen hij en happiness officer Iris hoe het anno 2024 gaat.

Vrijwillig inzetten behoort al vanaf de oprichting van Bizzomate tot het bedrijfs-DNA. Drie jaar geleden sprak Good Busy met Marc Gelissen over hoe de mogelijkheid om in werktijd vrijwilligerswerk te doen, zorgt voor een voorselectie van medewerkers die bij het bedrijf passen. Ook het lage ziekteverzuim en de goede teamspirit kwamen ter sprake. Anno 2024 is Bizzomate nog steeds een florerend bedrijf dat zelfs in omvang is verdubbeld. “Dat betekent dus dat we nog meer impact maken.” Marc ziet nog een ander soort toename ten opzichte van drie jaar geleden. “Een paar jaar terug kregen we weleens een vraag van andere bedrijven over ons MBO-beleid, maar nu gebeurt het nog veel vaker. Niet alleen bedrijven waarmee we samenwerken, maar ook die via via horen over onze aanpak willen er meer over weten of zelfs meedoen. Ondanks hield ik een verhaal voor de directie van een groot Belgisch bedrijf. Die gaan nu ook vrijwilligerswerk onder werktijd oppakken op een manier die bij hun past. Daar ben ik dan enorm trots op: dat we anderen inspireren. Want dat is ook een van de doelen die ik heb. Wat ik geleerd heb als ondernemer, wil ik ook overbrengen naar andere bedrijven.”

Persoonlijke groei

Happiness officer Iris Beeren, die zich ontfermt over HR en recruitment, staat zelf voor de klas. “Ik organiseer met andere vrijwilligers maatschappelijke dagen voor brugklassers. We leren de jongeren naar talenten te kijken en bedenken samen hoe ze met kleine dingen iets voor een ander of de maatschappij kunnen betekenen. Dat gaan ze dan ook daadwerkelijk doen.” Iris koos voor dit vrijwilligerswerk om uit haar comfortzone te treden: voor groepen staan gaat haar nu goed af, maar dat was aanvankelijk iets wat ze nog wilde leren. “Buiten de comfortzone treden, betekent vaak persoonlijk groeien. Dat geldt ook voor andere collega’s. Het hoeft niet per se te zijn dat je iets nieuws leert; het kan ook zijn dat iemand een wereld leert kennen buiten de eigen bubbel. We willen de employee journey zo leuk, positief en uitdagend mogelijk maken en vrijwillig inzetten hoort daarbij.”

Buddy’s en verhalen

Om met collega’s mee te kunnen denken, is er sinds kort een buddy-systeem. Vanuit de werkgroep MVO krijgt elke medewerker een buddy om mee te kunnen sparren. “Voor sommige collega’s is dat prettig en werkt het als stok achter de deur. Niet iedereen weet meteen hoe ze kunnen bijdragen. Samen ontdekken we waarom iets niet lukt. Ook gebeurt het dat mensen zich niet durven vast te leggen, omdat ze denken dat het de andere werkzaamheden in de weg kan zitten. De eerste stap zetten is soms lastig, dus daarin denken buddy’s mee.”
Marc ziet ook dat het niet voor iedereen vanzelfsprekend is. “Mensen komen vooral bij ons werken vanwege de sfeer en juist het maatschappelijke karakter van Bizzomate. Ondanks dat elke medewerker 10% van de tijd mag inzetten voor een maatschappelijk doel, zie je dat het momenteel zo rond de 5% ligt.” De drukte van alledag heeft voor medewerkers soms prioriteit, ondanks dat Marc benadrukt dat MBO net zo belangrijk is. “Ik zou echt graag die 10% halen, dus het blijft een aandachtspunt, maar aan de andere kant is alles wat ze doen al geweldig natuurlijk!” Naast de buddy’s heeft Bizzomate ook een weekly call waarin elke week wel een MBO-verhaal voorkomt en ook in de interne app worden verhalen gedeeld. Zo houden ze het levend. Voor andere bedrijven heeft Marc nog een tip. “Begin klein. Ga met een paar mensen ergens een klus doen. Laat ze erover vertellen op een interne meeting. Focus op het gevoel van de medewerkers: hoe ging je na die klus de avond of het weekend in? Hoe voelde het? Vanuit een klein begin kan het verder groeien.”

Wil je meer weten over zaken omtrent medewerkersvrijwilligerswerk? In de strategische toolkit van Good Busy is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Lees hier de info of vraag de toolkit aan.

Je kunt je ook aanmelden voor de Good Busy nieuwsbrief en ons volgen op LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten van Good Busy en de trends en ontwikkelingen op het gebied van medewerkersvrijwilligerswerk.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen