Stap 5

Mobiliseren van medewerkers en communiceren

Hoe mobiliseer ik mijn medewerkers? Het is waarschijnlijk de meest gestelde vraag bij bedrijven. Het antwoord: benader je collega’s persoonlijk, stel een ambassadeursnetwerk in of laat de CEO en managers het goede voorbeeld geven. Ook belangrijk is de balans te zoeken tussen de passie van de medewerkers en de bedrijfsstrategie.

Verschillende benadering en verschillende motieven - iedereen vraagt andere aanpak. Ongeveer de helft van de medewerkers doet mee om sociale redenen zoals goed willen doen of omdat ze op zoek zijn naar activiteiten die ze leuk vinden om samen met collega& rsquo s te doen. Vrijwilligerswerk als & lsquo teamuitje& rsquo is populair bij veel bedrijven. 

1. Vraag collega's persoonlijk
De persoonlijke aanpak is het meest effectief. Door het vele thuiswerken is dat wel lastiger geworden.
2. Stel een impactteam of ambassadeursnetwerk in
van enthousiaste medewerkers uit verschillende afdelingen die meedenken en meedoen met de diverse programma's en hun collega's enthousiasmeren en mobiliseren.
3. Leiderschap: laat de CEO en de managers het goede voorbeeld geven
Maak dit zichtbaar in de (interne) communicatiekanalen. Een persoonlijke mail of video-oproep vanuit het management/CEO wordt vaak beter gelezen dan een algemene nieuwsbrief. 
4. Focus op een bepaalde periode of thema
Organiseer bijvoorbeeld een actiemaand en bundel zo alle vrijwillige inzet voor nog meer impact.
5. Kijk wat binnen jouw bedrijf effectieve communicatiekanalen zijn en omarm ze
Zorg voor de juiste content. Wees op zoveel mogelijk kanalen/plekken zichtbaar en zorg ervoor dat mensen zich via al die kanalen kunnen aanmelden (intranet, WhatsApp, LinkedIn, Yammer, weekstart, haak aan bij een stand-up of overleg). Ga in gesprek met de collega's die je wilt bereiken en vraag welke media hun aandacht heeft. Denk aan het prikbord in de koffiecorner.

Participatiegraad
Wat wil je bereiken? Welk percentage van je medewerkers wil je dat minimaal meedoet aan een activiteit? Hoe groot is je ambitie? Er is helaas (nog) geen Nederlands onderzoek, maar uit internationaal onderzoek en onze praktijkervaring blijkt dat gemiddeld 29 procent van de medewerkers meedoet. Bij een kwart van die deelnemende bedrijven ligt dat percentage op 43.

Hoe communiceer je, intern en extern?

Je wilt graag over deze samenwerking vertellen, maar hoe zet je de samenwerking in de schijnwerpers zonder te pronken? Hou het klein, laat het anderen doen. Zet bijvoorbeeld de ervaringen van je medewerkers in de schijnwerpers door storytelling, vraag ze om hun ervaringsverhalen te delen en help ze hier eventueel bij. Steun je maatschappelijke organisatie bovendien met jouw communicatie-expertise. Natuurlijk kun je je betrokkenheid ook laten zien op onze website.

Storytelling

Deel de ervaringen van je medewerkers of vraag ze hun ervaring te delen vragen (het heeft mijn ogen geopend, ik wist niet dat.... ). Denk aan vragen als:

  • In hoeverre ben je meer te weten gekomen over de maatschappelijke problemen in de samenleving en de achterliggende problematiek? Heeft het jouw beeld van de doelgroep veranderd en waardoor dan?
  • Wat is er met jou gebeurd tijdens en na de activiteit?
  • Wat heeft je verrast? Wat heb je geleerd? Wat neem je mee in de toekomst?
  • Raad je collega's aan om mee te doen en waarom?
  • Ondersteun het verhaal met een foto van de activiteit of portretfoto van de collega

Bied je maatschappelijke partner communicatie-support aan

  • Hoe ga je als bedrijf om met het extern communiceren van goed doen? Mag je gewoon laten zien dat je trots bent of is dit niet gewenst? Vaak hebben bedrijven een zekere terughoudendheid om zichzelf te profileren op dit thema. Terwijl het vergroten van de zichtbaarheid en bewustwording voor veel maatschappelijke organisaties juist belangrijk is, want zelf ontbreekt het ze vaak aan voldoende middelen en capaciteit.
  • De samenwerking is een unieke manier om de krachten te bundelen en de communicatie af te stemmen met je non-profit partner. Bied als bedrijf communicatie expertise en support aan om de zichtbaarheid van de maatschappelijke organisatie te vergroten door bijvoorbeeld social media in te zetten voor, tijdens en na de activiteit. Bied aan om handige templates en kant en klare formats en teksten te maken die je afstemt met je non-profit partner en die je daarna eenvoudig kunt inzetten in de communicatiekanalen. Vaak hebben de maatschappelijke organisaties ook goede contacten met de lokale media en kun je eventueel een gezamenlijk persbericht opstellen. Natuurlijk afhankelijk van ieders wensen en behoefte.

Inspireer andere bedrijven en laat je betrokkenheid zien op onze website
Good Busy is het programma van Vereniging NOV en helpt bedrijven met tools om je betrokkenheid zichtbaar te maken.

  • Good Busy moedigt bedrijven van klein tot groot aan om een deel van hun medewerkerstijd te schenken aan een goed doel of organisatie. Door deel uit te maken van deze beweging, krijg je toegang tot een gemeenschap van gelijkgestemde leiders, we delen handige toolkits en best practices. Zo ook zichtbaarheid, want we houden ervan onze leden te promoten. Meld je hier aan, upload je bedrijfslogo en laat zien dat je 'Good Busy' bent.
  • Je ontvangt ook een superhandige tool waarmee je eenvoudig je eigen betrokken filmpje maakt om te delen op social media. Dat is goed voor jezelf én goed voor het Good Busy programma.

Cookie-instellingen