Vrijwillige inzet door medewerkers. Hoe pakt Bizzomate het aan?

Je wilt goed doen voor de samenleving en laat je medewerkers graag groeien door hen mogelijkheden te bieden om als vrijwilliger een rol in de samenleving te laten vervullen door medewerkersvrijwilligerswerk. Maar wellicht heb je nog strategische vragen op weg naar de next step. Good Busy kan je helpen bij een succesvolle aanpak.

 

Wat is medewerkersvrijwilligerswerk

Vrijwillige inzet door je medewerkers wordt ook wel medewerkersvrijwilligerswerk of corporate volunteering genoemd. Dit is als medewerkers van een onderneming tijd en kennis beschikbaar stellen voor sociale ondernemingen, non-profit organisaties of goede doelen. Dit kan door bij te dragen aan eenmalige activiteiten of door het aangaan van langdurige verbindingen om samen - lokale - gemeenschappen te versterken en sociale impact te creëren.

Het doen van vrijwilligerswerk door medewerkers heeft een grote sociale impact die verder gaat dan de vrijwilligersactiviteit zelf.

 

 

 

Impact voor de samenleving

  • Je bedrijf draagt bij aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken door het zijn van een echte sámen-leving
  • Het verbindt diverse doelgroepen in de samenleving die elkaar niet altijd op natuurlijke wijze ontmoeten
  • 61% van de bedrijven in Nederland draagt al actief bij aan de samenleving, vaak in de vorm van sponsoring en giften, maar veel maatschappelijke organisaties zijn ook op zoek naar expertise en praktische ondersteuning en vrijwilligers en bedrijven kunnen daar een substantiële bijdrage aan leveren.
 

Impact voor je medewerkers

  • 84% van de medewerkers krijgt als vrijwilliger meer inzicht en begrip in de doelgroep en de sociale problematiek van deze doelgroep. Dit leidt tot breder begrip voor mensen die het moeilijk en/of sociale problemen hebben. Ook geeft het een gevoel van purpose en zingeving.
  • 77% van de medewerkers geeft aan dat door het bedrijf gesteunde vrijwilligersactiviteiten essentieel zijn voor het welzijn en vitaliteit van medewerkers.
  • Medewerkers ontwikkelen (soft) skills via vrijwillige inzet.
 

Impact voor je bedrijf

  • Het versterkt je reputatie en concurrentiepositie als betrokken bedrijf
  • 79% van de medewerkers zoekt werkgevers met purpose ofwel zingeving. Het positioneert jouw bedrijf, zeker in deze krappe arbeidsmarkt, als aantrekkelijke werkgever. 
  • 57% minder verloop als medewerkers zich verbonden voelen door inspanningen van een bedrijf op het gebied van vrijwilligerswerk
 

 

 

Impact maken

Een partnerschap tussen een bedrijf en een non-profitorganisatie kan beide partijen veel opleveren en samen kunnen ze veel impact maken. De Good Busy impact circle maakt zichtbaar waar de belangen van partijen samenkomen en dat is de plek waar de meeste impact plaatsvindt. Lees meer

 

 

 

 

 

 

Maatschappelijk betrokken ondernemen vanuit 5 M's

Medewerkersvrijwilligerswerk is een vorm van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO). Er zijn diverse manieren om als bedrijf je MBO vorm te geven. Zo kun je aan de samenleving bijdragen door het delen van resources zoals mensen, middelen, munten en expertise. Aan de basis van deze filosofie staat het 5M-model. Lees meer.

 Voorbeeld van afbeelding

 

 


 

 

 

 

Uitgelicht

Medewerkersvrijwilligerswerk als vast onderdeel van de werkweek. Dat is hoe Bizzomate het doet. Elke vrijdag verlaten vele medewerkers de kantoren om ergens de handen uit de mouwen te steken. Om andere ondernemingen die willen starten met vrijwillige inzet te helpen, delen ze graag hun ervaringen.

Al eerder spraken we met Marc Gelissen, de Pater Familias van Bizzomate, over de wijze waarop het bedrijf medewerkersvrijwilligerswerk aanpakt. Je leest het interview hier. Nog uitgebreider is het document dat Bizzomate schreef voor andere bedrijven. Het gehele document is onderaan dit artikel te downloaden. Hieronder lees je een samenvatting van het geheel.

In alle vrijheid kiezen

Vanaf de oprichting van Bizzomate hebben ze het beleid gehad dat ze als consultancy-organisatie meer wilden doen dan alleen geld verdienen. Daarom hebben ze ervoor gekozen dat iedereen die het team komt versterken maximaal 10% van zijn of haar tijd kon besteden aan een goed doel. Aanvankelijk hadden ze een centraal persoon die contact legde met de goede doelen en dan alles centraal regelde voor iedereen. Na een gesprek met Lonneke Roza, hoogleraar Social Responsibility van de Erasmus Universiteit, kwamen ze echter tot de conclusie dat het beter is dat collega’s in alle vrijheid zelf een doel mogen kiezen waar ze hun tijd aan besteden.

Betrokkenheid en de intrinsieke motivatie

Iedereen maakt bij Bizzomate zijn of haar eigen impactplan en maatschappelijkheid is daar onderdeel van. Wat gaan ze doen dit jaar en waar? Iedereen is vrij om een project te zoeken. Daardoor is de betrokkenheid en de intrinsieke motivatie veel groter. Bizzomate wil wel het liefst dat de collega’s geen werkzaamheden doen die ze ook al normaal voor hun werk doen (IT-werkzaamheden), zodat de collega’s uit hun comfortzone gaan en nieuwe vaardigheden leren. Daarnaast zijn onderwerpen die te maken hebben met politiek en religie niet toegestaan omdat dit tot discussies kan leiden waar de organisatie niet bij betrokken wil zijn.

MVO-werkgroep

Er is een MVO-werkgroep die regelmatig bij elkaar komt en gezamenlijke projecten organiseert. Tevens zorgt de werkgroep voor de communicatie. Een van de doelstellingen is om andere ondernemers te inspireren om dit ook te gaan doen en daarom vertellen ze er graag over. Ook is er intern een MVO-estafette waarbij een collega kort vertelt welk MVO-project hij of zij mee bezig is, waarom en wat hij of zij daarvan leert.

Teambuilding

Bizzomate zet zich zowel individueel als in groepen in voor sociale projecten . Voor het werken in groepen werken ze samen met Stichting Present. Deze stichting heeft iedere maand klussen beschikbaar bij mensen die het echt nodig hebben, zoals schilderen, behangen, een tuin opruimen, laminaat leggen, etcetera. Teams van ongeveer vijf medewerkers gaan deze klussen klaren. De ervaring is dat het erg leuk gevonden wordt om deze klussen in een team te doen aangezien dit ook nog eens als teambuilding werkt.

Directe voordelen voor de medewerker en het bedrijf

Naast de hulp die de maatschappelijke organisaties ontvangen, heeft Bizzomate gemerkt dat het besteden van tijd aan goede doelen veel oplevert voor het bedrijf zelf. Genoemd was al de teambuilding en ook hebben ze gemerkt dat de medewerkers door het uitvoeren van een klus veel energie krijgen. Het geeft namelijk voldoening om iemand die het moeilijk heeft in de samenleving een steuntje in de rug te bieden samen met je collega’s. Ook publiceert het bedrijf op LinkedIn over de sociale projecten die ze doen en het is de ervaring dat deze publicaties vele malen meer bezoekers en likes hebben dan andere meer zakelijke berichten.

Aantrekkelijk voor nieuwe medewerkers

Ook met betrekking tot het aantrekkelijk van nieuwe medewerkers blijkt de opzet van Bizzomate gunstig. Bedrijven in de IT-sector hebben het moeilijk om goede collega’s te vinden, maar voor Bizzomate is dat geen probleem. Van de nieuwe mensen binnen het bedrijf geeft ongeveer 65% aan dat de kans om maatschappelijke projecten in werktijd te doen een doorslaggevende factor was om te kiezen voor Bizzomate.
Daarnaast is het ziekteverzuim laag, omdat volgens het bedrijf mensen leren relativeren en vrijwillig inzetten een ultiem geluksgevoel geeft. Tevens is het is een cultuurbeschermer voor de onderneming. De opzet trekt een bepaald type mens aan dat goed bij de bedrijfscultuur past. Als laatste maken werknemers een grote persoonlijke groei door. Dat komt onder andere door het uit de comfort zone halen tijdens het vrijwilligerswerk, waardoor ze op persoonlijk vlak vaak veel meer leren dan wanneer ze bij een klant achter de laptop zitten. 

Al met al is Bizzomate dus niet alleen heel erg trots op wat ze kunnen betekenen als bedrijf voor de maatschappij om ons heen, maar levert het ook nog eens heel veel op voor het bedrijf zelf. Dat is niet waarvoor ze het doen, maar wel erg mooi meegenomen. De gehele aanpak van Bizzomate staat hieronder als PDF.

Meer weten over zaken omtrent medewerkersvrijwilligerswerk? In de strategische toolkit van Good Busy is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Lees hier de info of vraag de toolkit aan.

Afbeeldingen

Toegevoegde bestanden

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.