Wat we al wisten en ook uit onderzoek blijkt: MKB’ers geven veel tijd aan de maatschappij

Je wilt goed doen voor de samenleving en laat je medewerkers graag groeien door hen mogelijkheden te bieden om als vrijwilliger een rol in de samenleving te laten vervullen door medewerkersvrijwilligerswerk. Maar wellicht heb je nog strategische vragen op weg naar de next step. Good Busy kan je helpen bij een succesvolle aanpak.

 

Wat is medewerkersvrijwilligerswerk

Vrijwillige inzet door je medewerkers wordt ook wel medewerkersvrijwilligerswerk of corporate volunteering of employee volunteering genoemd. Dit is als medewerkers van een onderneming tijd en kennis beschikbaar stellen voor sociale ondernemingen, non-profit organisaties of goede doelen. Dit kan door bij te dragen aan eenmalige activiteiten of door het aangaan van langdurige verbindingen om samen - lokale - gemeenschappen te versterken en sociale impact te creëren.

Het doen van vrijwilligerswerk door medewerkers heeft een grote sociale impact die verder gaat dan de vrijwilligersactiviteit zelf.

 

 

 

Impact voor de samenleving

  • Je bedrijf draagt bij aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken door het zijn van een echte sámen-leving
  • Het verbindt diverse doelgroepen in de samenleving die elkaar niet altijd op natuurlijke wijze ontmoeten
  • 61% van de bedrijven in Nederland draagt al actief bij aan de samenleving, vaak in de vorm van sponsoring en giften, maar veel maatschappelijke organisaties zijn ook op zoek naar expertise en praktische ondersteuning en vrijwilligers en bedrijven kunnen daar een substantiële bijdrage aan leveren.
 

Impact voor je medewerkers

  • 84% van de medewerkers krijgt als vrijwilliger meer inzicht en begrip in de doelgroep en de sociale problematiek van deze doelgroep. Dit leidt tot breder begrip voor mensen die het moeilijk en/of sociale problemen hebben. Ook geeft het een gevoel van purpose en zingeving.
  • 77% van de medewerkers geeft aan dat door het bedrijf gesteunde vrijwilligersactiviteiten essentieel zijn voor het welzijn en vitaliteit van medewerkers.
  • Medewerkers ontwikkelen (soft) skills via vrijwillige inzet.
 

Impact voor je bedrijf

  • Het versterkt je reputatie en concurrentiepositie als betrokken bedrijf
  • 79% van de medewerkers zoekt werkgevers met purpose ofwel zingeving. Het positioneert jouw bedrijf, zeker in deze krappe arbeidsmarkt, als aantrekkelijke werkgever. 
  • 57% minder verloop als medewerkers zich verbonden voelen door inspanningen van een bedrijf op het gebied van vrijwilligerswerk
 

 

 

Impact maken

Een partnerschap tussen een bedrijf en een non-profitorganisatie kan beide partijen veel opleveren en samen kunnen ze veel impact maken. De Good Busy impact circle maakt zichtbaar waar de belangen van partijen samenkomen en dat is de plek waar de meeste impact plaatsvindt. Lees meer

 

 

 

 

 

 

Maatschappelijk betrokken ondernemen vanuit 5 M's

Medewerkersvrijwilligerswerk is een vorm van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO). Er zijn diverse manieren om als bedrijf je MBO vorm te geven. Zo kun je aan de samenleving bijdragen door het delen van resources zoals mensen, middelen, munten en expertise. Aan de basis van deze filosofie staat het 5M-model. Lees meer.

 Voorbeeld van afbeelding

 

 


 

 

 

 

Uitgelicht

Bijna 40% van het midden- en kleinbedrijf besteedt tijd aan maatschappelijke initiatieven. Daarnaast wil nog 6% er volgend jaar mee starten. Dat er zoveel enthousiasme en energie bij mkb’ers is om zich in te zetten voor de lokale samenleving is Good Busy erg blij mee.

We wisten al dat mkb’ers zeer betrokken zijn bij de samenleving en dat blijkt nu ook weer uit onderzoek naar de maatschappelijke waarde van het mkb, een initiatief van MKB-Nederland. Ondernemers zien voor zichzelf een grotere rol in de samenleving dan puur economisch. Bijna twee derde van de MKB-bedrijven doet veel meer dan alleen het runnen van hun onderneming. Uit het onderzoek blijkt dat 69% van de mkb-bedrijven zich in meer of minder mate actief inzet voor de lokale gemeenschap. Ongeveer een vijfde van de MKB-bedrijven doet onder werktijd (wel eens) een gezamenlijke actie en stelt werknemers in de gelegenheid om vrijwilligerswerk onder werktijd te doen. Het onderzoek, uitgevoerd door Panteia, is hier geheel te lezen. We zetten de belangrijkste conclusies uit het onderzoek met betrekking tot geven in tijd.

Sociale betrokkenheid

De genoemde redenen om maatschappelijke organisaties en/of activiteiten in de regio te steunen met tijd en geld zijn vooral (sociale) betrokkenheid, de verbondenheid of binding met het dorp/omgeving, de leefbaarheid van het dorp of de regio. Ook de maatschappelijke verplichting (social return) om iets terug te doen voor de samenleving zet maatschappelijke acties in gang. Anderzijds wordt er aangegeven dat die sociale betrokkenheid ook van belang is voor het bedrijf zelf, namelijk vanwege bijvoorbeeld naamsbekendheid en de regionale arbeidsmarkt.

Geven in tijd, geld en middelen

De ondersteuning kan bestaan uit sponsorgelden, het beschikbaar stellen van middelen en een bijdrage in de vorm van uren van de ondernemer en de medewerkers. De meeste activiteit op het gebied van vrijwilligerswerk onder werktijd is te vinden in de zakelijk dienstverlening en het minst in detailhandel. De jaarlijkse totale sponsoring en waarde van de maatschappelijke inzet in uren door het mkb wordt geschat op €1,53 miljard euro. Op bedrijfsniveau betekent dit dat er voor ongeveer 5.000 euro aan ondersteuning is geboden, waarvan 2.100 euro aan sponsorgelden, 1.200 euro via het beschikbaar stellen van middelen en 1.700 euro via een bijdrage in de vorm van uren van de ondernemer en de medewerkers. 34% van de ondersteuning gebeurt dus in de vorm van uren.

Good Busy en mkb

Bedrijven geven hun tijd aan de (lokale) gemeenschap door gezamenlijke acties onder werktijd (18%) of door medewerkers de gelegenheid te geven om onder werktijd vrijwilligerswerk te doen (21%). Daarnaast geeft 6% van de mkb-ers aan van plan te zijn komend jaar te starten met het geven van tijd aan maatschappelijke initiatieven. Good Busy werkt samen met mkb’ers en stelt kennis en inspiratie ter beschikking aan bedrijven die zich bezig (willen) houden met geven in tijd. Hieronder zie je een overzicht.

Wil je meer weten over zaken omtrent medewerkersvrijwilligerswerk? In de strategische toolkit van Good Busy is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Lees hier de info of vraag de toolkit aan.

Je kunt je ook aanmelden voor de Good Busy nieuwsbrief en ons volgen op LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten van Good Busy en de trends en ontwikkelingen op het gebied van medewerkersvrijwilligerswerk.

Afbeeldingen

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.