Anne werkt sinds 2009 bij Vier het Leven. De eerste vijf jaar werkte ze als regiocoördinator, daarna ging ze aan de slag als operationeel manager. ‘In mijn werk als operationeel manager ontdekte ik hoe belangrijk het is om bedrijven aan je te binden. Ook leerde ik dat het veel tijd kost om goede relaties met medewerkers van bedrijven aan te gaan. In mijn nieuwe functie heb ik meer tijd om dat verder te ontwikkelen en houd ik mij bezig met grote evenementen en de manier waarop we hierin samen kunnen werken met bedrijven zoals bijvoorbeeld met Van Lanschot-Van Kempen Foundation, Beter Horen, Aegon Cappital en Stage Entertaiment. Samen met hen zoek ik naar manieren waarop we de samenwerking duurzaam kunnen vormgeven, door aan te haken bij het MVO-beleid, maar ook door inhoudelijke verbinding aan te gaan met ons werk.’
Denk niet alleen dat je afhankelijk bent van bedrijven, maar kijk ook naar de zinvolle bijdrage die jij kunt bieden
Anne oriënteerde zich anderhalf jaar geleden op wat er al gebeurt op het gebied van samenbrengen van maatschappelijke organisaties en bedrijven. ‘We zijn lid van NOV, en van daaruit kwam ik het programma Good Work tegen. Het afgelopen jaar heb ik verschillende workshops gevolgd. Tijdens deze workshops krijg je concrete handvatten: hoe ga je gesprekken met bedrijven aan, wat wil je ze precies vragen,wat is je kernboodschap. Ik heb dat als heel inspirerend ervaren en ik vond het heel leuk om te merken dat andere deelnemers aangingen op het verhaal dat ik vertelde over waar we mee bezig zijn.’
Klein beginnen
Samenwerken met bedrijven kan een uitdaging zijn volgens Anne. ‘We merkten dat veel bedrijven bedrijfsuitjes zoeken, een leuke activiteit waarin onderling contact bevorderd wordt buiten de werkvloer. We keken of we daar iets in kunnen betekenen, bijvoorbeeld een pasklaar concept voor bedrijfsuitjes. We kwamen erachter dat dat in de praktijk toch wel heel moeilijk was, en dat het veel maatwerk vraagt. We hebben ons concept toen omgedraaid door zelf contact te leggen met bedrijven waarvan de missie goed aansluit bij die van ons om van daaruit verder te kijken wat je voor elkaar kunt betekenen.´
Een belangrijke sleutel hierin is klein beginnen volgens Anne. ‘Ik pleit er echt voor om klein te beginnen. Heb niet meteen de ambitie dat je bij het grootste bedrijf in je omgeving aan tafel zit, maar begin bijvoorbeeld met een kleine lokale organisatie. Zo is het voor jou en je collega´s ook haalbaar’. Een andere tip van Anne is: weet wat jij aan het bedrijf wil vragen. ‘Denk daar goed over na samen met je team, en ook de manier waarop je dit wil vragen. Pas je boodschap en vraag niet op elk bedrijf aan, want dat is veel te bewerkelijk. Volg hierin het plan dat je samen hebt opgesteld. Luister goed wat het bedrijf wil én blijf tegelijkertijd bij je eigen kracht. En probeer, terwijl je goed luistert, om dat samen te brengen. Voor beide partijen moet er iets inzitten.’
Tijd en energie
Om tot een duurzame relatie te komen is doorzettingsvermogen nodig, is de ervaring van Anne. ‘Relaties aangaan met bedrijven is heel anders dan het aanvragen van een subsidie. Het vraagt veel tijd en energie om jezelf echt in de behoeften en wensen van bedrijven te verdiepen. Je moet in dit werk ook echt wel tegen nee kunnen en niet teleurgesteld raken als het even niet lukt. Je kunt soms het idee en de verwachting hebben dat je een mooie samenwerking aangaat. Je zit aan tafel, iemand is super enthousiast en draagt je organisatie een warm hart toe. En dan blijkt dat het tóch lastig is voor degene om dat verhaal verder te brengen. Het is daarom echt van belang dat je mensen spreekt die jouw verhaal verder kunnen brengen. Kortom: blijf doorzetten zodat het bedrijf samen met jou aan de slag gaat!’.