Hieroo: betrokken stadsburgers door maatschappelijke challenges

Maar liefst 61% van de bedrijven in Nederland draagt actief bij aan de samenleving. Dit gebeurt vaak in de vorm van sponsoring en giften. En 20% van de bedrijven biedt een mogelijkheid tot medewerkersvrijwilligerswerk. Maar hoe geven die bedrijven nu exact vorm aan hun vrijwillige inzet? Hier vind je tips en verhalen van ondernemers en medewerkers over de inzet en de impact van medewerkersvrijwilligerswerk in hun bedrijf. 

Wat kan onze toegevoegde waarde zijn in lokale maatschappelijke vraagstukken? Dat is de vraag die Hieroo zich altijd stelt. In jaarlijkse maatschappelijke challenges, onderdeel van het bedrijfs-DNA, gaan medewerkers aan de slag met thema’s die in de stad spelen.

Hieroo is een bureau van (jonge) consultants dat zich inzet voor allerlei vraagstukken en opdrachten in de eigen regio. In een twee jaar durende traineeship gaan de medewerkers lokale vraagstukken aan. Onderdeel van het traject is de jaarlijkse maatschappelijke challenge: alle zes de vestigingen van Hieroo gaan in samenwerking met lokale partners aan de slag met een maatschappelijk thema.

Betere stad van morgen

“Zowel in de zakelijke projecten als de community challenges werken we aan ons ideaal: vandaag werken aan een betere stad van morgen.” Volgens Manon van Herk, HR-manager bij Hieroo, komt de missie overal in het bedrijf terug.
De maatschappelijke challenge zijn uren die Hieroo jaarlijks teruggeeft aan de stad. Elke consultant doet dat tien dagen per jaar. “Voor de meeste jonge consultants is maatschappelijk inzetten niet nieuw, want ze zijn vanuit zichzelf vaak al betrokken burgers. De consultants werken voor klanten vaak zelfstandig en de challenges doen we als team, wat ook goed is voor een sterk teamgevoel.”

Jaarlijkse challenge

Jaarlijks gaat het team van elke vestiging aan de slag met een maatschappelijke kwestie. “De challenge is echt gericht op een vraagstuk dat in de stad of regio speelt. Het zijn vraagstukken die vaak ook de organisaties raken waar wij voor werken, alleen al omdat zij gevestigd zijn in de steden waar wij actief zijn. Denk aan vraagstukken rondom toegankelijkheid in de stad, nieuwkomers op de Nederlandse arbeidsmarkt en duurzaamheid.”
Vorig jaar in Rotterdam zijn de medewerkers met het thema kwetsbare jongeren aan de slag gegaan. “We besteden veel tijd aan ontdekken wat er speelt rondom het thema en waar we echt wat kunnen. Erin stappen en deel worden van het onderwerp, daar beginnen we mee. Dat doen we met de betrokken organisaties en de doelgroep zelf. Op basis daarvan komt er een specificatie. In het geval van de jongeren was dat de afstand tussen veel jongeren en de arbeidsmarkt. We hebben toen een eendaags evenement georganiseerd met werkgevers in de stad en experts uitgenodigd. Het doel was met elkaar in gesprek te komen en meer begrip te krijgen tussen jongeren en werkgevers. De acties die uit de challenge voortkomen, worden opgepakt door de betrokken partijen. We zien graag dat ze gebruik maken van de instrumenten die we gezamenlijk hebben ontwikkeld.”

Betrokken stadsburgers

Manon ziet hoe de challenges op meerdere manieren zorgen voor een verbreding van de blik. “Enerzijds vanwege de betrokkenheid met de organisaties waarmee we samenwerken, waar sommigen ook aansluiten als vrijwilliger. Daarnaast doordat we als consultants ook meer zicht krijgen op de thema's vanuit de perspectieven van diverse stakeholders. De stad is ook de plek waar we wonen en werken.”
Na het tweejarige traject bij Hieroo stromen de consultants door naar andere bedrijven. “Ik krijg van onze opdrachtgevers te horen dat onze mensen vragen durven te stellen, positief kritisch zijn, veel ervaring en kennis hebben, ook met betrekking tot de stad. We willen bereiken dat we altijd nadenken over onze bijdrage aan de stad. De challenges zijn echt een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering. We hopen dat de consultant het DNA dat we hebben meegegeven, meeneemt naar volgende werkgevers en een betrokken stadsburger blijft.”

Wil je meer weten over zaken omtrent medewerkersvrijwilligerswerk? In de strategische toolkit van Good Busy is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Lees hier de info of vraag de toolkit aan.

Je kunt je ook aanmelden voor de Good Busy nieuwsbrief en ons volgen op LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten van Good Busy en de trends en ontwikkelingen op het gebied van medewerkersvrijwilligerswerk.

Afbeeldingen

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.